هزینه زندگی در هلند هم مثل تمامی کشور ها رابطه مستقیم با طرز زندگی کردن شما دارد. مسائل دیگری مانند شهری که در ان زندگی می نمایید هم بسیار تعین کننده است. این نوشتار همه چیز را بصورت میانگین در نظر می گیرد که متناسب با هر شخص و شیوه ی زندگی او ممکن است تغییر کند.

لینک به سروش، مجله ی پارسی زبانان هلند

۱- مسکن

۲- خورد و خوراک

۳- رفت و آمد

۴- بیمه

مسکن:

هزینه مسکن بصورت دانشجویی به طور متوسط بین ۳۵۰ تا ۶۰۰ یورو می باشد.این تفاوت قیمت ها به دلیل شهر محل تحصیل، نوع مسکن،  امکاناتی که بر روی کرایه به شما داده می شود و چند آیتم دیگر می باشد.برای مثال هزینه مسکن در آمستردام بیشتر از سایر شهر های کوچک می باشد.همچنین گاه خدماتی مانند اینترنت، تلوزیون هزینه برق هزینه گرمایش خانه و … بر روی کرایه محاسبه می شود.

البته خانواده ها می توانند خانه اجاره کنند که باز بر حسب فاکتور های متفاوت حداقل ۱۰۰۰ یورو برای اجاره خانه باید در نظر گرفت.

اینترنت، تلفن و تلوزیون با هم چیزی حدود ۴۰ یورو هزینه خواهد داشت.

البته افرادی که اقامت دارند ضمن برخورداری از خانه های ارزان قیمت بنام سوشیال، از دولت کمک هزینه هایی نیز دریافت می کنند.

خورد و خوراک:

در هلند سوپر مارکت های متفاوتی وجود دارند. بنظر من ارزان ترین اینها آلدی و لیدل هستند. اگر محصولات با کیفیت بهتر و گران ترخواسته باشید آلبرت هاین، یومبو و پلوس. البته زرنگی در این است که به حراج هایی که اینها دارند دقت کنید تا بتوانید با کیفیت ترین خرید را داشته باشید. مثلا گاهی حراج یک سوپر ماکت گران تر خیلی به صرفه است.

در کنار این ها فروشگاه هایی وجود دارند که به مغازه های ترک ( ایرانی، افغان، عرب) معروف هستند و در این ها می توانید محصولات شرقی و خاورمیانه ای پیدا کنید که طبیعتا گران تر است. ولی ( بسته به شهری که در آن هستید) ممکن است خرید گوشت و میوه از این ها بصرفه تر باشد.

برخی نمونه ها (تابستان ۲۰۱۵) در سوپر مارکت های هلند:

گوشت : ۹-۱۲ یورو

IMG_1784

خرمای مضافتی ایرانی را می توانید به مبلغ ۱ یورو در هلند بخرید

گوشت چرخ کرده: ۵.۵ – ۶.۵ یورو

مرغ: ۳.۵ یورو

سیب: ۱.۵-۲.۵ یورو

برنج ۲۰ کیلویی بسمتی: ۲۲- ۲۰ یورو

سیب زمینی (۳ کیلو) : ۱.۸- ۳ یورو

نوشابه خانواده: ۶۰ سنت تا ۱.۴ یورو

چای دو غزال: ۴ یورو

گیلاس کیلویی: ۴-۵ یورو

بادمجان هر عدد: ۵۰ سنت

چند نمونه هم برای اینکه در جریان بهای خوراک در رستوران ها باشید: چلوکباب ایرانی از ۱۲ یورو به بالا. پیتزا (دومینو) ۵ یورو به بالا. کباب ترکی ۵ یورو، سرویس غذای بوفه (All you can eat) در رستوران چینی ۲۵ به بالا.  هزینه یک فنجان چای یا قهوه ۲ یورو – یک ساندویچ پنیر ۳ یورو و یا یک وعده ناهار در یک رستوران معمولی با نوشیدنی ۷-۸ یورو می باشد.

رفت و آمد: 

اتوبوس درون شهری (اگر کارت اشتراک یا قابل شارژ داشته باشید) از ۱.۱۰ شروع می شود.

اگر بهای اتوبوس را نقدا پرداخت کنید ۲ یورو به بالا.

IMG_9682

هزینه ی خرید دوچرخه ی دست دوم از حدودا ۷۰ یورو است.

قطار های بین شهری هم می شود گفت که از ۵ یورو به بالا حساب کنید. البته کسانی که کارت آبونمان یکساله بنام OV دارند از ۴۰ درصد تخفیف برخوردار می شوند.

اگر مایل به استفاده از خودروی شخصی هستید:

خودروی مناسب دست دوم را می توانید از حدود ۲۰۰۰ یورو بیابید که البته ارزانتر هم گیر میاید.

در زمان نگارش این مطلب نرخ بنزین برای هر لیتر ( میانگین) ۱.۶۵ است. به این موضوع باید مالیات خودرو ( چیزی حدود ۳۰ یورو ) و بیمه شخص ثالث اجباری هم اضافه کنید.

هزینه ی خرید دوچرخه ی دست دوم از حدودا ۷۰ یورو است.

بیمه (منظورم بیمه درمانی است )

بیمه خدمات درمانی اولیه در هلند اجباری است. برای آن بطور میانگین ۹۰ یورو در ماه باید در نظر بگیرید. فرزندان زیر ۱۸ سال شما رایگان خواهند بود.

این مطلب در واقع ارائه دهنده ی اطلاعات کلی برای زندگی در هلند بود و کسانی که نیاز به اطلاعات دقیق تر دارند باید در نظر بگیرند که هزینه های زندگی در هلند در اینجا بصورت میانگین براورد شده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com