تابوت های بودار . نویسنده ؛ احمد خلیلی
خبر ؛ « در پی تشییع باشکوه و غیرتمندانه‌ی پیکر مطهر ۲۷۰ شهید دوران دفاع مقدس با حضور پرشکوه و حماسی مردم تهران ، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیام تقدیر و سپاس صادر کردند . » ( ۱ )
مقدمه ؛ ضمن ادای احترام به روح شهداء جنگ ۸ ساله عراق با ایران که با دلاوری و نثار جان خود ، از پاره پاره شدن ایران کهن دیار جلوگیری نمودند … لذا هرگز اجازه نمی دهیم که از نام و عنوان آنان سوء استفاده شود . نمونه ی بارز آن در راستای شیادی نظام جمهوری اسلامی ایران است که گفته می شود با تشییع پیکر شهداء مفقود شده در عملیات کربلای ۴ صورت پذیرفته است از ایجاد این فضا نسبت به اهداف پلید خود بهره برداری سیاسی نموده است . لذا جهت تبیین دیدگاهم ، بدون مقدمه چینی به اصل موضوع می پردازیم ؛

مختصات عملیات کربلای ۴

مکان ؛ ابوالخصیب و شلمچه و ساحل رود اروند ، زمان ؛ سوم دی ماه ۱۳۶۵ ، هدف ؛ تصرف شهر بصره عراق ، نتیجه ؛ به شکست منجر شد .

مختصات رود اروند ؛ سرچشمه ؛ دجله ، فرات و کارون . ریزشگاه ؛ ۲۰۰ کیلومتر . ارتفاع ؛ ۴ متر . میانگین بده ؛ ۱۷۵۰ متر مکعب بر ثانیه ( ۲ )

از لابلای خاطرات منتشر شده در ایران ؛ اشاره های متعددی راجع به قرائن لو رفتن عملیات کربلای ۴ قبل از شروع آن وجود دارد . من جمله خاطرات میرزا محمد سلگی از فرماندهان سپاه در زمان جنگ با عنوان « آب هرگز نمی میرد » یا کتاب خاطرات سید نورالدین عافی « نورالدین پسر ایران » می باشد . اما محل بحث تنها این مورد نیست . بلکه سعی این قلم بر کشف حقیقت نهفته در تناقضی است که در اظهار شفاهی محسن رضائی بدان پرداخته است ؛ « … غواص ها حساس ترین مأموریت خط شکنی را برعهده داشتند … در عملیات کربلای ۴ … خب مسئله به این سادگی نبود ، چون وقتی غواص ها به سمت دشمن می رفتند فقط سرشان از آب بیرون بود . با این که در دل تاریکی شب حرکت می کردیم اما حتی نورستارگان هم سطح آب را روشن می کرد و در حالی که دشمن می دید که چیزهای سیاهی به سمت اونا داره میاد ، شهدا ما می رفتند ، غواص های ما می رفتند . این اواخر در کربلای ۴ چون دشمن چشمش از عملیات والفجر ۸ ترسیده بود ، آمده بود نورافکن هائی را بر ساحل خودش گذاشته بود ، هر یک ساعت هر سه ربع ساعت این نورافکن ها را روشن می کرد . تمام سطح اروند را تمام دریا را می دید . غواص ها باید در چنین شرایطی می رفتند … » ( ۳ )

با مطابقت این گفته با اسناد مکتوب و اسکلت های بسته دست باید نقبی به فضای خونین آن زمان بزنیم ؛ ۶ سال از عمر آن جنگ ویرانگر گذشته بود که آن عملیات شکل می گیرد و با چنین تجربه ای ، اهمیت به اسارت گرفتن نیروهای دشمن برای هرکدام از این دو کشور اسلامی می توانست باعث تضعیف روحیه ی نیروهای به اسارت رفته در محل تخاصم گردد . زیرا جنگ روانی از کارآمدترین ، پویاترین و درعین حال مخرب ترین جنگ ها بشمار می رود . لذا رژیم بعثی عراق با به اسارت گرفتن آن غواصان ، با اقتدار می توانست به تحمیل اراده ی این حربه ( جنگ روانی ) بر دشمن و با ایجاد و تزریق روحیه ی مثبت در بین قوای نظامی و ملت سرزمین خود سود ببرد تا آن که با کشتن بی سروصدا یا بستن دست و پای آنان ، زنده زنده به جریان آب سهمناک بسپارد . از سوئی ؛

آن عملیات حدود ۲۸ سال و شش ماه قبل در آب و هوای خشن رخ داده بود . لذا اگر این فرضیه را بپذیریم که نیروهای بعثی از حربه ی جنگ روانی غافل بوده و آن اسراء را دست بسته به جریان آب سپرده و منجر به غرق شدن آنان شده بود ، با مشاهده ی اجساد به نمایش گذاشته شده ، شکل قضیه پیچیده می گردد . زیرا باید توجه نمائیم ؛

طبیعت با جسم بی جان هیچ موجودی مهربان نیست . زیرا از منظر علمی در مبحث اکوسیستم – مجموعه ای از موجودات زنده و غیر زنده که در یک محیط با هم ارتباط دارند – سه گروه جانداران تشکیل دهنده اکوسیستم می باشند ؛ تولید کننده . مصرف کننده . تجزیه کننده ( شامل باکتری ها و قارچ ها ) به انضمام آن که موجودات آبزی اعم از ماهیان ، خرچنگ ها و … در آن اکوسیستم آبی وجود دارند . همچنین عوامل غیر زنده اکوسیستم شامل ؛ وجود و میزان ؛ گرما . دما . نور . گازها . مواد شیمیائی ( کانی و آلی ) و حتی عوامل آلودگی آب ، فاضلاب ها . زباله های خانگی – صنعتی حاوی فلزات سنگین ( آزبست . سرب . جیوه . نیترات . فسفات و گوگرد ) آلودگی های نفتی – پتروشیمی ، ذرات فسفات ناشی از باران های اسیدی و حتی نمک های محلول در آب و نوع خاک ؛ همگی قادرند در کوتاه ترین زمان ممکن به فرآیند تجزیه آن اجساد و خورندگی فلزات و الیاف البسه آنان و طناب و سیم های مفتولی پیچیده شده بر دست و پای آنان تأثیر سوء بگذارد اما در آن تصاویر مربوط به اجساد در تابوت ها ، هیچ گونه نشانی از شکافتگی یا سوراخ های آبکشی ناشی از رگبار تیربارهای نیروهای بعثی بر بدن و البسه آنان وجود ندارد که بتوانیم گفته ی محسن رضائی را باور نمائیم و همچنین از تأثیرات سوء اعم از تجزیه یا خورندگی موارد متعدد فوق اثری نمی بینیم . درضمن باید توجه نمائیم براساس آمار ویکی پدیا ؛ عمق رود اروند ۴ متر است اما بنا به گفته ی فرماندار خرمشهر ؛ « اروند رود نیاز به لایروبی دارد که تاکنون در آن لایروبی صورت نپذیرفته و نیاز به برگشت ۹ متر عمق آن رود به قبل از جنگ تحمیلی می باشد تا کشتی ها ی بیش از ۲۰ هزار تنی در آن جا پهلو بگیرد و باعث اشتغالزائی گردد . » ( ۴ )

لذا باید توجه نمائیم ؛ حاکمیت توتالیتر جمهوری اسلامی ایران ، کوچک ترین اقدام مثبتی که انجام می دهد ، با شانتاژ کاری های رسانه ای گوش فلک را کر می نماید . لذا اگر یافتن این کمیت گسترده از اجساد که هرکدام کیلومترها دورتر از محل عملیات در جریان آب به سوئی رفته اند را از زیر حدود ۴ الی ۵ متر خاک رس در آبراه اروند بیرون کشیده است نیاز به صرف بودجه ی گزاف و زمان فراوان در آن آب و هوای یابس بوده ، و بدین ترتیب چرا کمیته ی تفحص مفقودین ستاد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ، ویدئوئی مبنی بر این اقدام شاق را برای شادی روح امام و شهداء و خرید مقبولیت و مشروعیت و اعتماد از دست رفته ی خویش نسبت به اختلاس های گسترده در سطح سازمان های بنیاد شهید و … در بین امت حزب الله در رسانه ی عریض و طویل صدا و سیمای دولتی ارائه نداده است تا آن را به حساب شیادی نظام اسلامی نگذاریم . اما چنین نیست و شوربختانه باید بگویم ؛ این اجساد ، پیکر مخالفان سیاسی نظام اهریمنی است که ناعادلانه بر بالای چوبه های دار رفتند و هرگز کالبد بی جان آنان را به خانواده هایشان تحویل ندادند و اکنون با لباس های گل مالی شده و قرار دادن در دمای مطلوب خشک کن های صنعتی ، امروز با نام شهداء غواص عملیات کربلای ۴ به معرض نمایش امت ناآگاه و احساسی گذاشتند . زیرا در جامعه ی بی ثبات شده که انسجام اجتماعی در آن تضعیف شده ، نیاز رژیم به عوامفریبی با شیوه ی دست کاری و مبالغه در قهرمان پروری نسبت به سنجش تهییج عقاید و احساسات مردم ناآگاه و توسل به راه هائی که بسیج توده ها به وادی مقاصد دینی ختم شود ، می برد . لذا فلسفه ی چنین روش مضحکی از سوی جمهوری اسلامی ایران نسبت به فرافکنی درخصوص منحرف نمودن افکار عمومی و رسانه ها به اعدام های گسترده اخیر ، بحث ممانعت از ورود زنان و دختران به ورزشگاه ها ، فرو رفتن در باتلاق بازرسی از تأسیسات نظامی مرتبط با پرونده هسته ای می باشد .

همچنین نیاز به سنجش عملکرد سوپاپ اطمینان در خصوص به صحنه آوردن امت الله جو در انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی را دارد . گو این که شیوه ی متوسل شدن برادران قاچاقچی و جناح های رادیکال نظام به این تابوت های بودار ، با بیانیه ی خانواده ی شهداء مبنی بر استفاده ی ابزاری و سیاسی از نام شهداء ، خود گویای این فرافکنی است . ( ۵ ) اما بهتر می بود که خانواده های اعدام شدگان و قربانیان سیاسی نیز اعتراض خود را به این هتک حرمتی و شامورتی بازی اعلام می داشتند .

…………………………………………………..
پی نویس متن ؛

۱ ) http://farsi.khamenei.ir/message-content?id=29963
۲ ) ویکی پدیا . اروند رود
۳ ) https://www.facebook.com/nik.jafarzadeh/videos/854729224618337/
۴ ) http://www.khouznews.ir/fa/news/88528/
۵ ) http://www.tabnak.ir/fa/news/509938/

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com