Yaghma-Golrouee

یک روز پس از انتشار نامه‌ی اعتراضی یغما گلرویی به حسن روحانی، تمام آثار این شاعر و ترانه‌سرای شناخته‌شده از نمایشگاه کتاب تهران جمع‌آوری شد.

به نوشته‌ی خبرگزاری “آنا”، مجموعه ترانه‌های «من رویایی دارم» و «تصور کن»، مجموعه شعر «باران برای تو می‌بارد»، و نیز کتاب‌های ترجمه‌‌شده توسط آقای گلرویی از جمله ترجمه‌ی کتاب «دیوارها سخن می‌گویند» اثر احمد کایا، خواننده و ترانه‌سرای اهل ترکیه، کتاب‌هایی هستند که از غرفه‌ی انتشارات “نگاه” در بیست‌وهشتمین نمایشگاه کتاب تهران جمع شده‌اند.

یغما گلرویی پیش‌تر در نامه‌ای که  نسخه‌ای از آن روز شنبه (۲۰ اردیبشهت-۱۰ می) در خبرگزاری “ایلنا” منتشر شد، از لغو مجوز تازه‌ترین کتاب منتشرشده‌اش تنها سه ماه بعد از انتشار به شدت انتقاد کرد و از حسن روحانی خواست که اگر واقعا به “ماندگاری” کتاب باور دارد، «دستِ وزارتِ ارشاد را از گلوی اهالی قلم بردارد». او در عین حال با اصلاح جمله‌ای از آقای روحانی تاکید کرد: «کتاب با وجود سانسور هم می‌ماند و خواهد ماند.»

آقای گلرویی در این نامه با اشاره به اظهارات حسن روحانی در روز گشایش نمایشگاه کتاب که خواهان «احترام همگان به فرهنگ دینی و چارچوب امنیت ملی، منافع ملی، توجه به هویت اسلامی و ملی و دینی» شده بود، نوشت: «اصولی که برشمرده‌اید‌‌ همان بهانه‌هایی هستند که اغلبِ حکومت‌ها برای سانسورِ اندیشه اهالی قلم سرزمین‌شان دست به دامن آن‌ها می‌شوند چون هیچ تعریف مشخصی برای این موارد وجود ندارد و می‌شود هر اثر ادبی را منافی یکی از آن‌ها دانست.»

وی با تاکید بر این‌که این اصول چهارگانه «در تمام این سال‌ها جلوی انتشار آزادانه بسیاری از آثار ادبی را گرفته‌»، افزود: «حذف سانسور و دادنِ حق انتخاب به مردم برای خریدن و یا نخریدن آن کالای فرهنگی، چاره‌ی شرایط نابسامان فرهنگی کشور است.

او در ادامه توضیح داده که مجموعه‌ای از ترانه‌هایش با عنوان “من رویایی دارم” که سال گذشته مجوز گرفت و «در عرض چندماه بیش از بیست هزار نسخه فروش کرد»، ابتدا از برگزاری مراسم “جشن امضا”ی آن جلوگیری شد و سرانجام مجوزش هم بعد از چاپ سوم لغو گردید.

بغما گلرویی درباره‌ی دلیل این لغو مجوز می‌نویسد: «بهانه‌ی تمام این اعوجاج‌ها و سستی‌های وزارت‌خانه هم هیولای کاذبی به نام “استیضاح” است که از ترسش مدام سطح مطالبات را پایین می‌آورند. انگار وزیر استیضاح‌شده قرار است مثلا به چهارمیخ کشیده شود.»

این ترانه‌سرای پرطرفدار با بیان این‌که بیش از بیست سال است که وی و شمار دیگری از ترانه‌سرایان به دلیل همکاری با خوانندگان ایرانی خارج از کشور، از سوی “وزارت ارشاد” ممنوع از فعالیت شده‌اند، ادعای علی جنتی را مبنی بر این‌که «در این سرزمین هنرمند ممنوع ‌از فعالیت نداریم» رد کرد و افزود: «ما خود نشانِ دروغ بودن این گفته‌ایم… پنداری خوانندگان فارسی‌زبان در تمام جهان باید برای خواندن و چگونه خواندن از دفتر موسیقی اجازه بگیرند و گرنه کار با آن‌ها عقوبت ممنوع‌الفعالیتی به دنبال دارد.»

او وضعیت هنرمندان و نویسندگان بعد از تغییرات هشت‌ساله‌ی دولت‌ها در ایران را به «از چاله به چاه و از چاه به چاله افتادن» تشبیه کرده و ادامه داده: «من به چهل سالگی رسیده‌ام و هنوز یک کتابِ بدون حذف در سرزمین خودم منتشر نکرده‌ام و ده‌ها عنوان از تالیف‌ها و ترجمه‌هایم در وزارت ارشاد خاک می‌خورند.»

گلرویی کتاب‌های هنرمندان را “ثمره عمر” و هم‌چون “فرزندان” آن‌ها توصیف و اضافه کرده: «توقع نداشته باشید هرگز با وزارت‌خانه‌ای که مدام بچه‌‌هامان را پیش چشم‌مان سلاخی کرده آشتی کنیم یا به کُند شدنِ تیغش رضایت بدهیم. ما با نفسِ این ذبحِ فرهنگی مخالفیم و باید از هر فرصتی برای اعلامِ مخالفت‌مان با سانسور استفاده کنیم.»

وی در پایان این نامه با تاکید بر این‌که «هر کتاب ممنوعی روزی منتشر خواهد شد»، خطاب به حسن روحانی نوشته است: «با نداری و عدم امنیت و رفاه اجتماعی می‌سازیم و می‌دانیم کتاب‌های منتشرنشده‌مان روزی به دست مخاطب خواهند رسید و خوانده خواهند شد.»

گفتنی است این دومین نامه‌ی انتقادی یغما گلرویی به روحانی از زمان رسیدن او به مقام ریاست جمهوری اسلامی است. او در نخستین نامه‌ی خود در دی ماه ۱۳۹۲ به سخنان روحانی در جمع شماری از هنرمندان و نویسندگان واکنش نشان داده بود.

Book-Fair-Tehran

از سوی دیگر، کتاب‌های یغما گلرویی، تنها کتاب‌های جمع‌آوری‌شده از نمایشگاه امسال کتاب تهران نیست و در یک هفته‌ی گذشته از زمان آغاز به کار این نمایشگاه، چندین عنوان کتاب دیگر نیز از سوی ماموران “پلیس امنیت” و “حراست وزارت ارشاد” از غرفه‌ها جمع شده‌اند.

“منتخبی از شعرهای شاد به همراه چند عکس یادگاری” سروده فاطمه اختصاری، “درآمدی انتقادی درباره خمینی” نوشته آرشین ادیب‌مقدم، “من و سیمین و مصطفی” نوشته شیوا ارسطویی، “ملت‌ها چگونه شکست می‌خورند” با ترجمه محسن میردامادی و محمدحسین نعیمی‌پور (دو زندانی سیاسی)، «به احترام سی و پنج سال گریه نکردن» سروده حامد ابراهیم‌پور، «علل بی وفایی در روابط زناشویی» نوشته‌ی منصور فتحی، “ما اگر انتخاب می‌کردیم” سروده صنم نافع، و مجموعه “نون و یاء” سروده حسین جنتی، از جمله کتاب‌های جمع‌آوری‌شده از نمایشگاه کتاب تهران در یک هفته‌ی گذشته هستند.

آثاری در حوزه‌‌های روان‌شناسی، طالع‌بینی و آن‌چه که “عرفان‌های نوظهور” خوانده می‌شود، از دیگر کتاب‌هایی بودند که از این نمایشگاه جمع شده‌اند.

هم‌چنین غرفه‌ی انتشارات “صبح فردا” که آثار “آیت‌الله محمدرضا نکونام”، “روحانی” زندانی را منتشر می‌کند نیز تعطیل و کتاب‌های وی از نمایشگاه خارج شد. انتشارات “جامعه‌شناسان” نیز از دیگر ناشرانی بود که با پلمپ غرفه‌اش روبه‌رو شد.

تعطیلی غرفه‌ی انتشارات “حیان” متعلق به مهدی خزعلی به بهانه‌ی عدم انتشار کتاب کافی در سال‌های گذشته که با اعتراض او و در نهایت عذرخواهی حضوری عباس صالحی، “معاون فرهنگی وزیر ارشاد” و رییس نمایشگاه کتاب تهران از آقای خزعلی همراه بود، از جمله دیگر حاشیه‌های این نمایشگاه به شمار می‌رفت.

در همین ارتباط، حسین نوش‌آبادی، سخن‌گوی “وزارت ارشاد” در یک نشست خبری در روز سه‌شنبه (۲۲ اردیبهشت) اعلام کرد که برخی از برخوردهای صورت‌گرفته با غرفه‌ها و کتاب‌ها توسط نهادهایی خارج از وزارت ارشاد صورت گرفته است. او در عین حال تایید کرد که خود وزارت ارشاد نیز به «ناشرانی که کتاب‌های‌شان واجد شرایط کافی برای عرضه در نمایشگاه نباشد» تذکر می‌دهد تا این کتاب‌ها را از غرفه‌های‌شان جمع‌آوری کنند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com