به یادِ وَن گوک،نقاش پُست اَمپرسیونیست هلندی .

چند مطلب دربارهٔ ون گوک،شاید ندانی و شاید بهتر است که بدانی‌ …

ون گوک سالهای سال یک رستوران را اداره میکرد.

تمامِ طرح‌هایش و نقاشی‌هایش را در طی ۱۰ سال انجام داد.در کُّل بیش از ۹۰۰ نقاشی،۱۶۰۰ طرح از او به جای مانده است.

از نوشته‌های او ۸۰۰ نامه نیز باقی‌ مانده است که ۶۵۰ عدد از آنها را به برادرَش نگاشته است.

تقریباً همیشه بدهکار بود و مال اندوزی را نمیشناخت.او مجبور بود که هزینهٔ پزشکِ خود را با دادنِ نقاشی‌هایش بپردازد.در یکی‌ از روزهای پر دردَش؛تابلوی تصویری از دکتر گاشه را به پزشکِ خود داد.این یکی‌ از چند تابلوی گرانقیمتِ باقیمانده از اوست.

اولین اثرِ خود را به قیمتِ ۸۰ دلارِ آن زمان فروخت.

در تاریخِ ۲۷ جولای سالِ ۱۸۹۰ میلادی آخرین تابلوی خود (گندمزار با کلاغ ها) را به اتمام می‌‌رساند و سپس یک تپانچه تهیه کرده و به سمتِ خود شلیک می‌کند.۲ روزِ تمامِ درد میکشد،فریاد می‌‌زند،با زحمت ولی‌ بدونِ توقف سیگار می‌‌کشد،در دستانش پیپِ موردِ علاقه‌اش را می‌دیدی و نگاهَش به دوردستی بود که شاید بدانجا تعلّق داشت و سپس نیمه شبِ ۲۹ جولای که فرا رسید،به برادرش می‌گوید که غم برای همیشه باقی‌ خواهد ماند و بعد در آغوشِ برادرش جان سپرد.

دکتور گاشه گلِ آفتابگردانی را به روی سینه او میگذارد،برای خاکسپاری اَش؛همگان تابوتِ او را با گُل غرق کردند.

برادرش چند ماه بعد از او می‌‌میرد.

امروزه روز گفته می‌‌شود که ون گوک هیچگاه قصدِ خودکشی نداشته است و وی تصادفاً هدف اِصابت گلوله شلیک شده توسّط دو پسر نوجوان قرار گرفت و بعد تصمیم گرفت که برای حفاظت از آنها، مسئولیت واقعه را بر عهده گیرد.

کَس چه می‌‌داند… ونسان یک نابغه بود،یک دنیا هنر و یک دنیا خلاقّیتی بود که دیگر در بینِ ما خاکیان دیده نخواهد شد.

یادش گرامی‌ باد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com