baktash

بکتاش آبتین، مستند ساز، شاعر و عضو هیات دبیران کانون نویسندگان ایران که در روزهای اخیر چندین بار برای بازجویی به وزارت ماموران وزارت اطلاعات احضار شده است به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: «در سه روز متوالی از تاریخ ششم تا هشتم اردبیهشت ماه برای فیلم ها، عضویتم در کانون نویسندگان و شرکتم در اعتراضات خیابانی سال ۸۸ بازجویی شدم، اما به گفته آنها هنوز یک جلسه دیگر بازجویی برای شعرهایم باقی مانده است.

بکتاش آبتین در ادامه به کمپین گفت:‌«آخرین بازجویی‌ام احتمالا روز یکشنبه ۱۳ اردبیهشت ماه خواهد بود،  گفتند کارشناس شعر وزارت اطلاعات باید یک سری سوال از من بپرسد و در تماس تلفنی خبر خواهند داد که یکشنبه باید بروم یا روز دیگر. بعد هم پرونده به دادگاه فرستاده می شود.»

بکتاش آبتین به کمپین گفت:‌«روز اول اردبیهشت ماه کمی از ساعت ۷ صبح گذشته بود که ماموران وزارت اطلاعات با برگه‌ای از سوی شعبه ۱۲ بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه به خانه‌ام آمدند. من آن زمان خواب بودم. چهار، پنج ساعت تفتیش خانه‌ام طول کشید. بیش از ۱۰۰۰ نسخه از فیلم ها و سی دی هایم را ضبط کردند. فیلم هایی که ساخته بودم یا هنوز تدوین نشده بود و سی دی های دیگر. دست نوشت هایم و شعرهایی که هنوز داشتم روی آنها کار می کردم، لپ تاپ، موبایل، هارد کامپیوتر همسرم و آلبوهای خانوادگی را همه بردند. بعد هم گفتند باید روز ششم اردبیهشت ماه به دفتر وزارت اطلاعات بروم.»

بکتاش آبتین، متولد ۱۳۵۳، شاعر و مستند ساز به عنوان عضو هیات دبیران کانون نویسندگان در کنار چهار نویسنده دیگر در شهریور ماه ۱۳۹۳ انتخاب شد. او همچنین تاکنون چندین فیلم مستند ساخته که در جشنواره‌های بین المللی اکران شده است. فیلم هایی مانند «۱۳ اکتبر ۱۹۳۷» مستندی که درباره لوریس چکناوریان، رهبر ارکستر و آهنگسار مطرح ایرانی است، فیلم «آنسور» که در خصوص سانسور در ایران است و مستندی به نام «همایون خرم» درباره آهنگسار نامی ایران. همچنین از او چندین کتاب شعر از جمله «مژه ها، چشم هایم را بخیه کرده اند»، «پتک» و «خلوت» منتشر شده است.

بکتاش آبتین پیش از این در سال گذشته وقتی در مقام منشی کانون نویسندگان مشغول فعالیت بوده نیزچند بار از سوی بازجویان وزارت اطلاعات به دلیل فعالیت های کانون بازجویی شده است.

بکتاش آبتین با اظهار اینکه بازجویی های اخیر او حول سه محور بوده است به کمپین گفت: «محور اصلی بازجویی هایم در مورد فعالیت هایم در کانون نویسندگان ایران و به خصوص بیانیه هایی که صادر می کنیم بود. همچنین بخش دیگری از بازجویی‌هایم در مورد فیلم هایم بود که در ایران اجازه اکران ندارند و در جشنواره های خارجی نمایش داده شده اند. آنها می گفتند که نباید این فیلم ها را می ساختم و با این فیلم ها سیاه نمایی کرده‌ام. من هم اعتقاد دارم آن فیلم ها آینه تمام نمای ایران بوده است.»

آبتین در ادامه گفت: «بخش دیگر بازجویی‌ام هم مربوط به حضورم در تظاهرات خیابانی سال ۸۸ بود. ماموران امنیتی در یکی از آن تظاهرات به من با چاقو حمله کردند و جمجمه‌ام شکست و بلافاصله به بیمارستان فیروزگر منتقل شدم و پس از آن هم حدود یکسال در خانه بستری بودم. آن روز من مثل بقیه شهروندان در خیابان بودم و برای گرفتن عکس یا فیلم نرفته بودم.»

بکتاش آبتین در پاسخ به این سوال که آیا در جریان بازجویی متوجه اتهاماتش شده است به کمپین گفت:‌ «به من تبلیغ علیه نظام را گفتند و همین طور گفتند اتهامم انتشار نشریه بدون مجوز است. وقتی از آنها منظورشان را از نشریه بدون مجوز پرسیدم گفتند منظورشان بیانیه هایی است که کانون نویسندگان منتشر می کند.»

عضو هیات مدیره کانون نویسندگان در خصوص رفتار ماموران وزارت اطلاعات در طی بازجویی‌ها گفت: «روز اولی که برای تفتیش خانه ام آمدند برخوردشان بسیار دوستانه و مودبانه بود. همین طور روز اول بازجویی هم این برخوردها ادامه داشت، اما روز دوم به اندازه دفعات قبل مودبانه نبود. من هم در جریان بازجویی اعتراض کردم که اعتقادی به گفتگو با این روش ندارم و اگر بازجویی به این نحوه پیش برود من ادامه نخواهم داد، و آنها می توانند هر کاری بخواهند بکنند اما در جلسه بعدی کاملا رفتارشان خوب و مثل دفعات اول بود.»

این هنرمند گفت:‌«همه این روزها می گذرد و یک روز کسانی می آیند که نه من، نه همکارانم و نه بازجویانم را می شناسند. اما طبق آنچه در تاریخ می ماند می فهمند در دوره هایی کسانی امثال من کارهای فرهنگی درستی انجام داده اند. وقتی داشتم روی موضوعات خاصی مانند سانسور در ایران فیلم می ساختم می دانستم حتما عواقبی خواهد داشت و یا می دانستم فعالیت هایم در کانون با عواقبی همراه خواهد بود، اما ترجیح می دادم کار کنم تا بیکار یک کنجی بنشینم و یا کارهایی برای پول انجام دهم که اعتقادی هم به آنها ندارم.»

طبق خبرهای رسیده، ماموران امنیتی صبح چهارشنبه نهم اردبیهشت ماه به منزل رضا خندان، عضو دیگر هیات مدیره کانون نویسندگان نیز مراجعه کرده و پس از تفتیش منزل از او خواسته اند در روز یکشنبه ۱۳ اردبیهشت ماه خود را به ساختمان وزارت اطلاعات معرفی کند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com