محمدرضا عالی‌پیام (هالو)، شاعر و طنزپرداز منتقد که روز چهارشنبه (۲ اردیبهشت-۲۲ اپریل) جهت سپری کردن دوران محکومیت ۱۵ ماهه‌ی خود روانه‌ی زندان اوین تهران شد، پس از سپری کردن چند روز در بند هشت این زندان، به زندان رجایی‌شهر (گوهردشت) در کرج منتقل شده است.

به نوشته‌ی وب‌سایت حقوق بشری “هرانا”، آقای عالی‌پیام، صبح روز شنبه (۵ اردیبهشت) از زندان اوین به بند قرنطینه‌ی زندان گوهردشت انتقال داده شد و در حال حاضر امکان انتقال با بیرون از زندان برای وی وجود ندارد.

این وب‌سایت احتمال داده که محدودیت اعمال‌شده، با هدف جلوگیری از منتشر شدن اشعار این شاعر پرطرفدار از داخل زندان صورت گرفته باشد.

“هالو” پیش‌‌ از معرفی خود به زندان، در ویدئویی که بر روی صفحه‌ی فیسبوک خود منتشر کرد، به طرفدارانش وعده داده بود که منتظر سروده‌هایش از داخل زندان باشند.

او که در دو نوبت در سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲، نزدیک به یک ماه را به خاطر سروده‌هایش در بازداشت وزارت اطلاعات به سر برده بود، در آخرین روزهای تیرماه ۱۳۹۳، از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به مجموعه اتهامات “اهانت به مقدسات اسلام”، “اهانت به بنیان‌گذار جمهوری اسلامی”، “اهانت به مراجع مسلم تقلید” و “اهانت به رهبر جمهوری اسلامی” محاکمه شد که در ارتباط با شماری از این اتهامات، مجموعا به یک سال و سه ماه حبس محکوم گردید.

وی هم‌چنین در کیفرخواست صادرشده از سوی دادستانی تهران در دادگاه بدوی، به «سیاه‌نمایی علیه نظام جمهوری اسلامی و تحریک مردم به عدم مشارکت در انتخابات» متهم شده بود.

این حکم، در آذرماه گذشته عینا از سوی شعبه‌ی ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران تایید شد.

محمدرضا عالی‌پیام که حرفه‌ی اصلی‌اش فیلنامه‌نویسی و فیلم‌سازی است در سال‌های دهه‌ی هفتاد خورشیدی از سوی وزارت ارشاد جمهوری اسلامی ممنوع از فعالیت سینمایی شد. او که در تمام این سال‌ها به سرودن و نگارش اشعار و نوشته‌های طنز در نشریات کشور مشغول بود، پس از انتخابات ریاست جمهوری اسلامی در خردادماه ۱۳۸۸ و اعتراض‌ها به نتایج این انتخابات، با انتشار سروده‌هایش در شبکه‌های اجتماعی، شهرتی دوچندان یافت.

او این سروده را پیش از بازگشت به زندان منتشر کرد:

خنده به لبم اگر به دل پردردم

در باطن خود سبز و به ظاهر زردم

محکوم قفس شد این قناری اما

یک سال و سه ماه بعد بر می‌گردم

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com