نبود دستگاه‌های پالش سنگ‌های قیمتی در افغانستان عامل اصلی جلوگیری از رشد بازار زیور آلات سنگی است.

صنعت ساخت زیور آلات سنگی حدود ۴ سال است که در افغانستان رواج یافته است.

بیشتر کسانی که در این صنعت مصروف کار‌اند زنان و دختران هستند.

بانوانی که در ولایت هرات از ولایات غربی این کشور با ساخت زیور آلات سنگی سرو کار دارند ازبازار فروش این نوع زیور آلات راضی نیستند.

«سویتا درانی» یک تن از بانوان تجارت پیشه است که از ۴ سال به این طرف در بخش صنعت زیور آلات سنگی فعالیت دارد

sang1

می‌گوید: «عمده‌ترین موردی که رونق بازار فروش زیور آلات سنگی با نقره را مانع شده نبود ماشین آلاتی است که به وسیله آن سنگ‌های قیمتی بپالش می‌شود.»

وی افزود: «اگر هم ماشین آلاتی به این منظور به افغانستان وارد شده است فرد مسلکی که بتواند با آن کار کند وجود ندارد.»

«درانی» گفت: «پالش، برش و دیزاین سنگ‌های قیمتی افغانستان در خارج از کشور سبب شده تقاضای مشتری را برابر با سلیقه‌اش برآروده کرده نتوانیم و قیمت زیور آلات هم بلند باشد.»

این بانوی تجارت پیشه می‌گوید: «تا حال در بخش پالش سنگ‌های قیمتی در افغانستان کار بنیادی صورت نگرفته و این موضوع نه تنها آنان را نگران کرده بل چالش جدی در مقابل رشد صنعت ساخت زیور آلات سنگی به وجود آورده است.»

sang2

مسوولان ریاست معادن ولایت هرات اما مسوولیت پالش سنگ‌های قیمتی را به دوش وزارت معادن و پطرولیم نمی‌دانند.

«عبدالجمیل الیاسی» رییس معدن در ولایت هرات می‌گوید: «وزارت معادن و پطرولیم تنها مسوولیت استخراج سنگ‌های قیمتی را دارد نه پالش آن‌ها.»

به هرحال سنگ‌های قیمتی که از معادن افغانستان استخراج می‌شود برای پالش و دیزاین باید به کشورهای دیگر برده شود و پس از پالش و دیزاین دوباره به افغانستان وارد می‌گردد که هزینه خرید برای افرادیکه در بخش صنعت زیورآلات سنگی کار می‌کنند گزاف کرده است.

 

فایل صوتی را از اینجا بشنوید

فایل را از این جا دانلود کنید

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com