کمپین «توقف مالیات بر پریود» با هدف درخواست حذف مالیات از محصولات بهداشتی مربوط به پریود فعالیت می‌کند. این کمپین به طور کلی ادعا می‌کند که به دلیل ضروری بودن، این محصولات همانند خیلی محصولات بهداشتی دیگر باید فارغ از مالیات خرید باشند. این موضوع به خصوص در کشورهایی که نرخهای متفاوتی برای مالیات بر محصول، بر حسب نوع محصول دارند موضوعیت بیشتری پیدا می‌کند. مثلا در انگلستان مالیات بر محصول به طور کلی ۲۰٪ است، اما به طور خاص در مورد محصولاتی که محصولات ضروری زندگی شمرده شوند (به طور کلی خوار‌و‌بار، آب، نسخه‌های پزشکی، وسایل و تجهیزات پزشکی، حمل‌و نقل عمومی، لباس کودکان و کتاب) صفر می‌شود. در انگلستان در سال ۱۹۷۳، مالیات ۱۷/۵٪ روی محصولات بهداشتی پیشنهاد شد، که پیرو نظر مجلس مبنی بر اینکه محصولات بهداشتی٬ غیرضروری یا تجملی محسوب می‌شوند به تصویب رسید. پس از سالها تلاش، در سال ۲۰۰۰، دان پرایمارولو نماینده وقت مجلس (که با کمپین .stoptaxingperiods.Period# همکاری نزدیکی دارد) اعلام کرد که مالیات محصولات بهداشتی از سال بعد به ۵٪ کاهش خواهد یافت. اما محدودیت قوانین اتحادیه اروپا مانع از حذف کامل این مالیات است. طبق قوانین اتحادیه اروپا، هیچ کشور جزو این اتحادیه مجاز به تغییر مالیات بر محصول تعیین شده به تنهایی نیست. به همین دلیل این کمپین تلاش دارد توجه اتحادیه اروپا را به اهمیت تجدید نظر روی این موضوع جلب کند. این موضوع زمانی بیشتر جلب توجه می‌کند که دقت کنیم که چه محصولاتی بین محصولات ضروری شمرده شده و فاقد مالیات وجود دارند. در انگلیس تیغ اصلاح، گوشت تمساح و قطعات یدکی هلی‌کوپتر جزو موارد بدون مالیات هستند. لوگوی کمپین که تمساحی هست که تامپون مصرف شده‌ای در دست دارد اشاره طعنه آمیزی به همین داستان گوشت تمساح دارد.این کمپین درحال حاضر در استرالیا، کانادا، فرانسه و مالزی فعال است.
پتیشن این کمپین (برای همه کشورها) در اینجا برای امضا در دسترس است.

با توجه به اینکه اطلاعات کمی در این زمینه به صورت آنلاین در دسترس است ، ما در سایت فمینیسم تصمیم داریم که با جمع کردن دیتا در این زمینه تصویر واضح‌تری از وضعیت این موضوع در کشورهای مختلف ارائه بدیم. شما می‌تو‌انید ، در صورت اطلاع از سیستم مالیات بر روی محصول جایی که زندگی می‌کنید و طبقه‌بندیهای موجود در آن و اینکه مالیات روی محصولات مربوط به پریود چگونه است به ما کمک کنید یا عکسی از رسید خرید خود را که شامل یکی از این محصولات هست اینجا آپلود کنید٬ مثل نمونه زیر:

receipt
در کانادا دو نوع مالیات بر محصول وجود دارد؛
(GST (Goods and Services Tax), PST (Provincial Sales Tax

در قبض بالا، دو مورد خرید هست. مورد اول یک بسته نوار بهداشتی و دومی یک بسته بیسکویت ویفر. علامت G کنار مورد اول (نوار بهداشتی) نشان میدهد که به این محصول GST تعلق می گیرد، در حالی که مالیات در مورد بیسکویت صفر است!

talkPeriod#
FreePeriods#
EndTamponTax#
stopTaxingPeriods#

منابع:

۱- «مالیات بر محصول» در اینجا به جای (Value Added Tax (VAT استفاده شده است و مالیاتی است که، در صورت وجود، خریدار روی قیمت جنس خریداری شده می پردازد.

۲- http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_tax_rates

۳- https://www.change.org/p/george-osborne-stop-taxing-periods-period

۴- http://en.wikipedia.org/wiki/Dawn_Primarolo

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com