در آستانه روز یادبود هولوکاست در اسرائیل، این کشور از تمبر گرامیداشت کوروش کبیر، بنیانگذار شاهنشاهی هخامنشی و نخستین شاهنشاه تاریخ ایران، رونمایی کرده است.

بخش فارسی وزارت امور خارجه اسرائیل با اعلام این خبر افزوده که رونمایی از تمبر کوروش کبیر، ۱۴ آوریل (۲۵ فروردین) انجام شده است.

تمبر قدردانی از کوروش کبیر در چند نسخه، از جمله با اعلامیه تاریخی کوروش که به منشور کوروش مشهور است، در رنگ‌های آبی و طلایی منتشر شده است.

سایت اداره پست اسرائیل نیز با اعلام خبر رونمایی و آغاز فروش تمبر گرامی‌داشت کوروش کبیر، به فتح پادشاهی بابل به وسیله نخستین پادشاه ایران در سال ۵۳۹ قبل از میلاد، اشاره کرده است.

اداره پست اسرائیل در توضیح این تمبر نوشته که کوروش کبیر پس از فتح بابل، دستور آزادی یهودیان از بردگی را در بابل صادر می‌کند و به آنها اجازه می‌دهد که آزادانه به سرزمین یهودا بازگردند و معبد مقدس خود را در اورشلیم از نو بنا کنند.

بر روی تمبر گرامیداشت کوروش کبیر، به سه زبان عبری، انگلیسی و فارسی جملاتی نوشته شده و از جمله این عبارت به نقل از او و خطاب به یهودیان در کتاب مقدس آمده است: «خداوند با همه شما که قوم او هستید، همراه است. شما اجازه دارید که به اورشلیم بازگردید».

پیروان دین یهود احترام زیادی برای نخستین شاهنشاه ایران قائل‌اند و خیابانی نیز در اورشلیم به نام کوروش وجود دارد.

رونمایی از تمبر گرامیداشت کوروش کبیر در اسرائیل و در آستانه روز یادبود هولوکاست، در اوج تنش‌ها میان این کشور و جمهوری اسلامی بر سر برنامه هسته‌ای ایران صورت می‌گیرد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com