Sahar-Mohamadi-Behrooz-GharibPour

“وزارت ارشاد” دولت حسن روحانی با تسلیم در مقابل خواسته‌ی گروه‌های تندرو، اجرای اُپِرای عروسکی “سعدی” را به بهانه “تک‌خوانی زن” در آن لغو کرد. این اُپِرا به کارگردانی بهروز غریب‌پور، کارگردان و نمایشنامه‌نویس مطرح تئاتر ایران، قرار بود روز یکم اردیبهشت‌ماه به مناسبت زادروز سعدی در شیراز به روی صحنه برود.

آقای غریب‌پور روز یکشنبه (۲۳ فروردین-۱۲ اپریل) با تایید خبر لغو اجرای نمایشش به خبرگزاری “ایسنا” گفت که “اداره کل ارشاد” شیراز، بعد از “بازبینی” اثر، «اجرای نمایش در این شهر را منوط به صدور مجوز از ارشاد تهران دانسته بود که این اتفاق نیفتاد».

وی از پخش صدای سحر محمدی در نقش خواهر منصور حلاج در این نمایش، به عنوان «دلیل اصلی مخالفت‌ها» یاد کرد و با تاکید بر این‌که اساسا «در این نوع نمایش عروسکی، دیالوگ نقش‌ها به شکلی فاخر گفته می‌شود»، افزود: «لهو و لعبی در کار نیست و به همین دلیل نمی‌دانم چطور عده‌ای به خودشان اجازه می‌دهند این‌گونه قضاوت کنند.»

ساعاتی پس از انتشار این خبر، پیروز ارجمند، “مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد” ضمن تایید عدم صدور مجوز برای اپرای عروسکی سعدی به “ایسنا” گفت: «این اپرا دارای تک‌خوان زن است و طبق قوانین دفتر موسیقی، ما نمی‌توانیم به تک‌خوان زن مجوز بدهیم.»

آقای ارجمند افزود “تنها” در صورتی به این نمایش مجوز داده خواهد شد که «بخش تک‌خوانی زن، به‌صورت هم‌خوانی انجام شود» و یا «حذف گردد».

هم‌زمان با این اظهارات، خبرگزاری “ایلنا” منتفی شدن صدور مجوز نمایش برای “اپرای سعدی” را بر اثر فشار “جریان‌های خاص” و “نهادهای خارج از دولت” دانست و نوشت که اجرای این اپرا در تهران نیز منتفی شده است و «فعلا به روی صحنه نخواهد رفت».

به نوشته‌ی این خبرگزاری لغو نمایش گروه “آران” در حالی صورت گرفته که «اپراهای عروسکی پیشین این گروه با بعضی ویژگی‌های مشابه مانند پخش موسیقی پلی‌بک و خواندن‌ِ عروسک‌ها روی صحنه، در دولت‌های هشتم، نهم و دهم بدون هیچ مشکلی به روی صحنه رفته بود».

در همین ارتباط، بهروز غریب‌پور روز شنبه (۲۲ فروردین) با اشاره به روی صحنه رفتن این نمایش در چهار دولت قبل به “ایلنا” گفت که لغو این اجرا به دلیل “حاشیه‌سازی‌های کذب” از سوی عده‌ای، “دستاوردی منفی” برای دولت آقای روحانی محسوب خواهد شد.

این کارگردان ۶۴ ساله نمایش‌های عروسکی، هم‌چنین از تهدید وب‌سایت‌های وابسته به گروه‌های تندرو برای حمله به اپرای سعدی در صورت نمایش آن خبر داد و افزود: «چنین تهدیدهایی نگرانی‌های من را دو چندان می‌کند.»

گفتنی است در ماه‌های اخیر شمار زیادی از کنسرت‌ها در تهران و شهرستان‌ها با وجود اخذ مجوزهای لازم، به دلایل مخالفت‌ و یا تهدید گروه‌های موسوم به “فشار” لغو شده است.

از جمله، کنسرت علی‌رضا قربانی و “ارکستر اشتیاق” که قرار بود عصر روز ۱۱ اسفندماه در “دانشگاه بهشتی” تهران اجرا شود، ساعاتی قبل از آغاز این اجرا با دستور “شورای نظارت” این دانشگاه لغو شد.

چند روز پیش از آن نیز دیگر کنسرت این گروه در بخش گل‌بهار شهرستان چناران در ۶۰ کیلومتری شمال غربی مشهد، تنها ساعتی پیش از اجرا به دلیل مخالفت دادستانی این شهرستان لغو شد.

بعدازظهر روز ۲۷ بهمن ماه نیز در هنگام اجرای “ارکستر آکادمی هنر” در مراسم اختتامیه یک جشنواره دانشجویی در تالار وحدت، صدای میکروفن‌ هم‌خوان‌های زن با دستور “افرادی بی‌سیم‌ به دست” قطع شد.

در همان زمان، و در جریان جشنواره دولتی موسیقی “فجر”، پری ملکی، هم‌خوان و سرپرست گروه موسیقی “خنیا” در دو اجرای این گروه در تهران و کرج اجازه حضور بر روی سن و همراهی گروهش را پیدا نکرد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com