موضوع دعوای دو مجری تلویزیونی جمهوری اسلامی فقط از لحاظ خشونت خانگی اهمیت ندارد. یک جنبه مهم آن که کمتر به آن پرداخته شده، تهدید و ترور است که در پاسخ فرزاد حسنی به اتهامات همسر سابقش مطرح شده و بوی سال های تلخ دهه شصت را می دهد که مردم از سوی حاکمان به لو دادن مخالفان حکومت ترغیب می شدند و در محیطی از ترس و ترور همسایه همسایه را لو می داد و گاهی حتی برادر برادر را و پدر فرزند را.
لو دادن مخالفان در خفقان حاکم بر آن زمان از ابزارهای سرکوب بود. حالا همین ابزار را فرزاد حسنی علیه همسر سابق خودش به کار گرفته تا توجیه کند کتک زدن او را. زدن زن آن هم به نحوی که در افشاگری آزاده نامداری و تصویر صورت بادکرده اش دیده می شود افکار عمومی را جریحه دار کرده و رفتار خشن فرزاد حسنی عموما مورد تقبیح قرار گرفته است.

نه ضاربی بی رحم، بلکه یک سرباز ولایت

علت تقبیح عام این موضوع در اخلاق جاری آن است که زن در نگاه مردم بی گناه بوده و روشن است که کتک زدنش توسط شوهرش نکوهیده می شود. رعایت حال جنس به اصطلاح “ضعیف” از طرف جنس به اصطلاح “قوی” از سنن جامعه مردسالار محسوب می شود و نقض آن اسباب شرمندگی است. اما حالا اگر این زن نه صرفا از جنس ضعیف، بلکه یک هوادار گروهکی از جنس “منافقین” باشد آنوقت داستان دیگری است . اینجا دست کم کل دستگاه سرکوب پشت فرزاد حسنی قرار می گیرد. این همان ریسمان نجاتی است که فرزاد حسنی در تنگنای مخمصه ای که با افشاگری همسر سابقش در آن گرفتار شده سخت به آن نیاز دارد. او می خواهد نه ضاربی بی رحم, که یک شهروند متدین و یک سرباز ولایت باشد.می خواهد ثواب کرده باشد نه کباب. همچنین می خواهد خودش را بیشتر در دستگاه و نزد مسئولان مربوطه تثبیت، و موقعیت همسر سابقش را متزلزل کند. در این راه تا اندازه ای هم گویا موفق شده، چون ظاهرآ یک مستند تلویزیونی همسر سابقش پخش نشده و آزاده نامداران در افشاگریهای اینتساگرامی خود آن را به دسایس شوهر سابقش نسبت داده. شایعاتی هم مبنی بر ممنوع التصویر شدن این خانم مجری شنیده شده که احتمالا از همان لو دادن گروهکی آب می خورد.

بعضی رسانه های جمهوری اسلامی متن پاسخ حسنی به همسر سابقش را مخدوش منتشر کرده و در قسمت زهردار آن نام گروهک را حذف کرده اند. هر چند که برای به مخمصه انداختن حریف همان نسبت گروهکی به تنهایی کافی به نظر می رسد. با این حال سایت “خرداد” پاسخ فرزاد حسنی را کامل و نام گروهک را “منافقین” چاپ کرده است.
حسنی در پاسخنامه اش دو سوال مطرح کرده و خواسته که در صفحه ی اینستاگرام همسر سابقش پرسیده شود. پرسیده:
۱- نظر ایشان درباره ی گروهک منافقین چیست؟
۲- نظر ایشان درباره ی عاطفه ی مادری و عشق به فرزندشان چیست؟

سوال دوم نسبت به اولی کم اهمیت به نظر می رسد و صرفا برای جری کردن جامعه مرد سالار علیه زنی که ظاهرآ عاطفه مادری نداشته مطرح شده. با این اتهام او کوشیده تا از حمایت اخلاق فئودالی حاکم برخوردار شود. احکام شریعت اسلام هم که غالبا به نفع مردان مسلمان است و در این مورد و موارد مشابه جانب امثال حسنی را می گیرند.

طبق این احکام حتی در مواردی که جرم زن و مرد یکسان است, باز مجازات زن بیشتر است: نمونه اش زنا، که زن و مرد هر دو مجازات می شوند اما مطابق آیه قران مجازات زنان زانیه بر مردان زانی مقدم شمرده شده:
قرآن سوره نور آیه ۲ می گوید: الزانیه و الزانی فاجلدوا کل واحد منهما مأه جلده و لا تأخذکم بهما رأفه فی دین الله ان کنتم تؤمنون بالله و الیوم الاخر و لیشهد عذابهما طایفه من المؤمنین.
)زن زناکار و مرد زناکار، هر یک از آن دو را صد تازیانه بزنید، و اگر به خدا و روز واپسین ایمان دارید مبادا در دین خدا نسبت به آن دو دستخوش ترحم گردید، و باید گروهی از مومنان در کیفر آن دو حضور یابند(.

علتش بنا به دایرهالمعارف اسلامی این طور ذکر شده: “بدون شک این عمل منافى عفت از همه کس قبیح است، ولى از زنان، زشت تر و قبیح تر است، چرا که آنها از حجب و حیاى بیشترى برخوردارند، و شکستن آن دلیل بر تمرد شدیدترى است. از این گذشته عواقب شوم این امر گرچه دامنگیر هر دو مى شود اما در مورد زنان، عواقب شومش بیشتر است. این احتمال نیز وجود دارد که سرچشمه وسوسه این کار بیشتر از ناحیه آنها صورت مى گیرد و در بسیارى از موارد عامل اصلى محسوب مى شوند. مجموع این جهات سبب شده که زن آلوده بر مرد آلوده در آیه فوق مقدم داشته شده است. ”

پرسش زهرناک فرزاد حسنی

اما پرسش نخست از جنس دیگری است و چنان که گفتیم پای کل دستگاه ولایت را به میان می کشد.

لو دادن مردم از دهه شصت باب شد. آیت الله خمینی چنانکه می دانیم همه مردم را به جاسوسی همدیگر مکلف کرد.
او در تاریخ ۱۹/ ۵/ ۱۳۶۰، در دیدار اعضای انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی گفت: “من به حسب تکلیف شرعی به همه ملت عرض می ‏کنم که هر منزلی، این دو- سه تا منزلی که در اطراف خانه خودش است، نظر بکند ببیند چه جور می ‏گذرد…شما باید جمعیت اطلاعاتی و گروه اطلاعاتی باشید. خوب، هر انسانی می ‏تواند که بفهمد این منزل همسایه، کی‏ها هستند، چه می‏ کنند، آن منزل آن طرفیش هم چه می ‏کند. این دو- سه تا منزلی که اطراف است، شما آن را تحت نظر بگیرید، شما هم او را تحت نظر بگیرید… پدر و مادرها توجه کنند بچه ‏هایشان را که چه می ‏کنند و چه‏ می ‏گذرد، این دختر بیچاره را نگذارند که در دام اینها بیفتد، این پسر بیچاره را نگذارند که در دام اینها بیفتد، خودشان آنها را نصیحت کنند و اگر نصیحت‏ پذیر نیستند معرفی کنند”.

فرزاد حسنی که از افشاگری همسر سابقش به خشم آمده، در پاسخنامه اش می نویسد:
“احساس من بر این عقیده استوار است که حریم خصوصی افراد متعلق به ذوالحرم است ولاغیر”.

او فراموش کرده که چنین حریمی به ویژه در مورد مخالفان حکومت و غیر خودی ها عملا وجود ندارد.

در قرآن البته آمده که: وَ لا تَجَسَّسُوا. )در کارهای پنهانی یکدیگر جستجو نکنید ( حجرات،۱۲.
اما آیت الله خمینی در پاسخ به منتقدین خود در همین مورد گفت:
“راست است، قرآن فرموده است، مطاع هم هست امر خدا، اما …وقتی که اسلام در خطر است، همه شما موظفید که با جاسوسی حفظ بکنید اسلام را”.

“بزرگ ترین عشق دوران کودکی من حضرت امام بود”.

ذکر این نکات به خصوص از این نظر جالب است که فرزاد حسنی خود را از پیروان سفت و سخت آیت الله خمینی می داند. در گفتگو با مجله “زندگی ایده ال” در مورد خودش و عشقش به آیت الله خمینی می گوید:

“واقعا همین قدر مذهبی هستم که می بینید، تظاهری در کار من نیست. من بچه خانی آبادم…از یک خانواده کاملا مذهبی. به خصوص مادرم که به شدت مذهبی بود. من در دل فرهنگ آن حوزه و آن دوران بزرگ شدم. به عنوان مثال بزرگ ترین عشق دوران کودکی من حضرت امام بود. من از همان بچگی عکس های امام را جمع می کردم و موثرترین شیوه برای ساکت کردن من، اهدای عکس امام بود. الان هم آرشیو کامل عکس های امام را دارم. وقتی در 12-11 سالگی شاگرد اول شدم، جایزه ای که پدرم برایم خرید یک دوره کامل سیمای نور بود که به عکس های امام اختصاص داشت. حتی یک بار یکی از اقوام، یک عبا برایم خرید تا من از کودکی بیشتر و بهتر بتوانم حرکات امام را انجام دهم.
من با درس های قرآن آقای قرائتی بزرگ شدم. مسئله من دعای کمیل آیت الله دستغیب بود “…

تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)