۱۰۰شرکت هزاران نفر در جشن چهارشنبه‌سوری استکهلم و گوتنبرگ

تئاتر ملی سوئد با همکاری شماری از انجمن‌های ایرانی، جشن چهارشنبه سوری سال جاری را در عصر روز سه‌شنبه ۱۷ مارس/ ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ از ساعت ۱۸ تا ۲۲ شب در پارک «باغ شاه» Kungsträdgården و دویست متری پارلمان سوئد در مرکز شهر استکهلم برگزار کرد.

مراسم چهارشنبه‌سوری همزمان در شهرهای دیگر سوئد ازجمله گوتنبرگ، مالمو و سوندس‌وال نیز برگزار شد.

در هرکدام از این جشن‌ها نیز میهمانانی ویژه حضور داشتند. ازجمله در گوتنبرگ شهرام شب‌پره، در مالمو سعید شایسته و در استکهلم بیژن مرتضوی که بیش از ۴۰ دقیقه روی سن حضور داشت و مردم او را در خواندن ترانه‌هایش همراهی می‌کردند.

«اجرای برنامه در یکی از پارک‌های مرکزی شهر»، «حمایت تئاتر ملی سوئد»، «شمار زیاد مهاجران ایرانی» و «نظم برنامه در حد و سطح برنامه‌های اروپایی»، باعث شده است که علاوه بر ایرانی‌ها، مهاجران غیر ایرانی و همچنین سوئدی‌ها هم از این جشن استقبال کنند.

چهارشنبه‌سوری تنها جشن ایرانی است که به بهانه آن در چند سال اخیر، آسمان شهر استکهلم نورافشانی می‌شود. امسال نیز همچون سال‌های گذشته بزرگترین شرکت خدمات آتش‌بازی در اسکاندیناوی Arclight آسمان شهر استکهلم را با مجموعه‌ای از توپ‌ها، فشفشه‌ها، ترقه‌ها و افکت‌ها روشن کرد. در حالی که این برنامه از شبکه «من و تو» به صورت مستقیم پخش می‌شد.

استقبال مردم

اهمیت جشن چهارشنبه‌سوری در دو شهر استکهلم و گوتنبرگ در سال‌های اخیر به حدی بوده که هرسال یکی از وزیران کابینه سوئد در این برنامه شرکت کرده است. سال گذشته، کارل بیلد، وزیر خارجه وقت سوئد در جشن استکهلم حاضر شد و سخنرانی کرد.

امسال نیز مارگوت والستروم وزیر خارجه سوئد در این مراسم که شمار شرکت‌کنندگان آن تا پایان برنامه به حدود ۲۴ هزار بازدیدکننده می‌رسید، فرارسیدن سال نو را به همه مردم ایران، افغانستان، تاجیکستان و … تبریک گفت.

والستروم حضور فرهنگ‌های مختلف در سوئد را ستود و گفت: «ما نیاز داریم در کنار هم و با فرهنگ‌های مختلف زندگی کنیم.»

او از ایرانیان که با حضور و فعالیت‌های فرهنگی‌شان، سوئد را غنی‌تر کرده‌اند و به آن یاری رسانده‌اند تشکر کرد.

وزیر خارجه سوئد همچنین برای کشور ایران و همه مردم جهان آرزوی صلح، امنیت و برابری کرد.

در شهر گوتنبرگ نیز اردلان شکرآبی وزیر امور اجتماعی سوئد از طرف دولت این کشور جشن چهارشنبه‌سوری را افتتاح کرد.

او در این جشن که بیش از ۲۰ هزارنفر بازدیدکننده داشت گفت: «برخی گروه‌ها علاقه ندارند که جشن‌های ویژه فرهنگ‌های مختلف در سوئد برگزار شود. توجه دولت سوئد به فرهنگ‌های مختلف اما نشانه قدرت این کشور است.»

این وزیر ایرانی‌تبار کشور سوئد همچنین تاکید کرد: «من خوشحالم که ایرانیان حتی اگر درجه حرارت هوا به چندین درجه زیر صفر هم برسد، جشن چهارشنبه‌سوری را برگزار می‌‌کنند.»

برگزاری جشن چهارشنبه سوری در میان برخی شهرهای سوئد قدمت چندین ساله دارد. به عنوان نمونه در شهر گوتنبرگ، ۲۴ سال است که برگزار می‌شود و در سال‌های اخیر بین ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر هر سال در آن شرکت کرده‌اند. از اینرو هفته گذشته اعلام شده است که در سال ۲۰۲۱ و همزمان با ۴۰۰ ساله شدن شهر گوتنبرگ، به «سه جشن مهم شهر» به مدت یک‌سال توجه ویژه خواهد شد. یکی از این سه جشن چهار‌شنبه‌سوری خواهد بود.

جشنی برای همبستگی

چهارشنبه‌سوری، جشنی نیست که وابسته به دین یا قوم خاصی باشد. به همین دلیل جشنی ملی و نقطه‌ای مشترک برای همبستگی به شمار می‌رود.

به عقیده منصور حسینی، تهیه‌کننده تئاتر ملی سوئد و از دست‌اندرکاران این برنامه، «به جز مراسم چهارشنبه سوری، هیچ مراسم دیگر ایرانی این همه مردم را از گرایش‌های مختلف سیاسی دور هم جمع نمی‌کند».

این فعال فرهنگی تاکید می‌کند که اگر برنامه‌هایی نظیر چهارشنبه سوری به شکلی قابل ارتباط برای جامعه اکثریت برون مرز برگزار شود، نگاه رسانه‌ها متوجه ایران می‌شود و می‌توان از چنین فرصت‌هایی برای ساختن افکار عمومی پیرامون ایران و ایرانیان استفاده کرد.

پریدن از روی آتش

جشن چهارشنبه‌سوری در استکهلم مثل سال‌های گذشته در دو بخش اجرا شد. در بخشی از برنامه آتش چهارشنبه‌سوری به شکل سنتی افروخته شد تا علاقه‌مندان از روی آن بپرند. این آتش تا پایان برنامه روشن ماند.

بسیاری از پدران و مادران برای آشنایی کودکان خود با مراسم چهارشنبه سوری به صف پرش از روی آتش می‌پیوستند و شماری از آنها به غرفه‌ اختصاصی‌ای که توسط انجمن «خانه نیما» مدیریت می‌شد می‌رفتند تا کودکان‌شان در حضور یک معلم نقاش، صورت‌های خود را رنگ کنند و با وسایل نقاشی و خمیر مجسمه‌سازی در زمینه چهارشنبه‌سوری و عید نوروز نقاشی بکشند و مجسمه بسازند.

در بخش دیگر برنامه، مجموعه‌ای از خوانندگان و هنرمندان ایرانی روی صحنه بزرگ پارک شاه رفتند و برای حاضران در مراسم هنرنمایی کردند.

از میان هنرمندانی که در سال جاری در این برنامه شرکت کردند، دو نفر طنزپرداز بودند: «هادی خرسندی» شاعر و طنزنویس، چند شعر طنز برای حاضران در جمع خواند و از «ماز جبرانی»، کمدین ۴۳ ساله ایرانی – آمریکایی و مجری برنامه چهارشنبه‌سوری خواست تا هر عبارت را در پی او، تکرار کند.

در بخشی از شعر هادی خرسندی آمده بود:

«یک شب روشن داریم/ از لج دشمن داریم

ترقه و فشفشه/ تا دندشون نرم بشه

یه روزی آزادی میاد/ توی وطن شادی میاد

این گربه‌هه ایران ماست/ میومیو چه خوش صداست

این پیش‌پیشی نازنازی‌یه/ مشغول آتش بازی‌یه

بهار میاد و بهار میاد/ سال نود و چهار میاد

چه خوبه بهار بهار باشه/ بدون پاسدار باشه

بهار ایرانی باشه/ بدون روحانی باشه

ما یه رژیم خوب می‌خوایم/ نه با چماق و چوب می‌خوایم

یه دولت انتخابی/ با آدمای حسابی

ملت‌رو دوست داشته باشن/ اسید به ملت‌ نپاشن

قاصد خوش خبر بیا/ با حقوق بشر بیا

بهار میاد و بهار میاد/ بوی دیار و یار میاد

تا بهار آزادی، تا روزهای دلشادی، چیزی نمونده هادی»

هنرمندان چند نسل کنار یکدیگر

برنامه امسال چهارشنبه سوری استکهلم ترکیبی از ترانه‌خوانی، رقص، طنز، دکلمه شعر و آتش‌بازی یود. به عنوان نمونه، رها اعتمادی، تهیه‌کننده، ترانه‌سرا و همچنین از دست‌اندرکاران و تهیه‌کنندگان شبکه تلویزیونی «من و تو» در این برنامه با دکلمه چند ترانه در کنار بابک سعیدی آهنگساز قرار داشت؛ آهنگسازی که تا به حال با هنرمندانی چون ایرج جنتی عطایی، گوگوش، بیژن مرتضوی همکاری داشته است.

از ویژگی‌های دیگر چهارشنبه سوری استکهلم، حضور بیشتر هنرمندان زن در نیمه نخست برنامه بود که در شاخه‌های مختلف هنر آوازی فعالیت می‌کنند:

صفورا صفوی (خواننده، ترانه‌سرا، آهنگساز و یکی از خواهران گروه آبجیز که سبک موسیقی او پاپ، پاپ راک و تلفیقی است)، ارغوان (یکی از شرکت‌کنندگان رقابت‌های نیمه نهایی آکادمی موسیقی گوگوش در سال ۲۰۱۰ میلادی که موسیقی پاپ را با رقص‌های شرقی می‌آمیزد)؛ سپیده وزیری (که شاعر است و به موسیقی پاپ علاقه دارد)، نگار زراسی (خواننده اپرا) و پریسا دمنه (که به موسیقی پاپ علاقه دارد).

نارین فه‌قی و کریستین آمپارو دیگر خوانندگان زنی بودند که در برنامه چهارشنبه‌سوری حضور داشتند. نارین فه‌قی عراقی‌تبار و تحت تاثیر آوازهای کردی است. کریستین آمپارو کلمبیایی‌تبار و نوازنده جاز، سولیست و ضرب آفریقایی است.

در کنار این خوانندگان زن، سه خواننده دیگر نیز در برنامه حضور داشتند: بهرنگ میری (یکی از ۱۴ خواننده برگزیده مرحله نهایی رقابت‌های مسابقه موسیقی سوئد و خواننده هیپ‌هاپ که خودش ترانه‌هایش را می‌سراید و از ریتم‌های کردی و ترکی در کارهایش بهره می‌برد)، رضا جودی (خواننده ساکن سوئد که تخصص‌اش در حوزه ترانه‌های محلی است و دکترای خود را در رشته موسیقی از آکادمی موسیقی باکو گرفته است) و بیژن مرتضوی.

چهارشنبه سوری با چند ترانه بیژن مرتضوی، ویولونیست، خواننده و ترانه‌سرای ایرانی پایان یافت. او ترانه‌‌های معروف خود را برای مردم حاضر در مراسم خواند.

دی‌جی پوریا و دو گروه «شاپورباند» و «رقص پرواز»، هنرمندان حاضر در برنامه چهارشنبه سوری را همراهی می‌کردند.

فیلم و عکسهای این چشن را می توانید اینجا ببینید:

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com