تظاهرات فرانکفورت یونگه ولت – گزینش و ترجمه رضا نافعی

بلاکوپای(جنبش اعتراضی) شهر فرانکفورت آلمان را از کار انداخت. اعتراضات وسیع، باریکاد های آتش گرفته: هزاران تظاهر کننده معترض از آلمان و اروپا روز افتتاح ساختمان جدید بانک مرکزی اروپا را ، به روز سیاه تبدیل کردند.

وضع غیرعادی است، در متروپل بانک ها. ساختمان جدید بانک مرکزی اروپا امروز ( چهارشنبه) هنوز افتتاح نشده در دود غلیظی که آسمان را فراگرفت ناپدید شد. ازباریکادها و اتومبیل های پلیس شعله های آتش بر میخیزد، سنگ ها پرانند و شیشه ها خرد می شوند. کسانی مجروح شده اند. اما آنچه این بارتازگی دارد این است که برخلاف تظاهرات اعتراضی سالهای ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ مجروحان فقط در صفوف شرکت کنندگان در تظاهرات و خبرنگاران نیستند، که از گاز فلفل و ضربات باتون پلیس صدمه دیده اند، بلکه این بار پلیس ها که لباس رزم برتن به میدان آمده اند نیز مصون نمانده اند. تا کنون چنین پدیده ای در شهر فرانکفورت – (آلمان) پایتخت صنایع مالی اروپا مشاهده نشده بود.

از صبح زود روز چهارشنبه بغض دیرین و فروخورده فعالان ترکید. پیش از هفت صبح هزارن تظاهرکننده خیابان ها را پرکرده و بسوی بانک مرکزی اروپا ، مصممانه در حرکت بودند . نخستین راه بندان پلیس در آنی به کناری پرتاب شد. بگفته یکی از فعالان اتحادیه صنفی : خشم انباشته در جنوب اروپا اینک فرانکفورت، پایتخت صنایع مالی را تسخیر کرده است. وضع چنان بود که هیچکس اعتنائی به اتومبیل غرق در شعله های آتش نداشت. آلمانها، یونانی ها، اسپانیائی ها، هلندیها، اسکاندیناوی ها، دانش آموزان، دانشجویان، اعضای اتحادیه های صنفی و شاغلین کاملا معمولی، یعنی تمام کسانی که برای شرکت در تظاهرات آمده بودند، شتابان از کنار اتوموبیل سوزان رد می شدند. اندک زمانی بعداز نخستین پاسگاه پلیس می گذرند تا به خیابان پر زرق و برق وبزرگ شهر که مرکز خرید است برسند. اتوموبیل های دیگر آتش می گیرند ، ماشین های آبپاش پلیس به حرکت در آمده اند، در هوا گاز اشک آور موج می زند.

شب گذشته در سالن بزرگ اصناف که جای سوزن اندختن نبود، یکی از سخنرانان دلیل خشم سوزان مردم را بیان کرده بود. مردم دست می زدند و او متنی از سخنان کسانی را که در سال ۱۸۷۱ در کمون پاریس شرکت داشتند می خواند:» ما حالا باید اجاره سه ماهه بدهیم ، این آن پولی است که سرمایه خود را با آن چاق و چله می میکند، اما ما این پول را نخواهیم داد، چون چنین پولی نداریم.» نماینده حزب » چپ ها» می گوید : در یونان بخش عمده بیمارستانها مجبور شده اند کار را تعطیل کنند، چون مردم نه پول برای پرداخت داروهای گرانقیمت را دارند ، نه پول بستری شدن در بیمارستان ها را.

یک سخنگوی پلیس در برابر خبرنگاران از شدت عمل تظاهر کنندگان ابراز تعجب کرد. یکی از تظاهر کنندگان به خبرنگار یونگه ولت گفت پس از در گیری امروز، برای اولین بار سران صنایع مالی بفکر فرو خواهند رفت. قبلا واکنش به اعتراضات مخالفان سرمایه داری ساده و خشن بود که عبارت بود از: واکنش شدید پلیس. در روزهای قبل از آغاز اعتراضات مقامات مسئول دست به صحنه سازی زدند، چنانکه گوئی هر لحظه ممکن است جنگ داخلی شروع شود، از آخر هفته پیش شهر عملا به اشغال ارتش در آمده بود. بسیاری از اهالی فرانکفورت احساس می کردند که در یک کشور پلیسی زندگی می کنند. شب ها صدای بوق اتوموبیل های حمل مجروخان قطع نمی شد، البته بدون دلیل،چون خبری نبود ، اتفاقی نیفتاده بود، فقط همینطوری- برای ایجاد اضطراب در ساکنان شهر و ترساندن آنها. بالگردان های پلیس بر فرا ز شهر چرخ می زدند، اعلام شده بود که ۹۰ در صد از اتوموبیل های آبپاش از سراسر آلمان به فرانکفورت منتقل خواهد شد. نانوائی که مغازه اش نزدیک بانک مرکزی اروپاست و بدلیل تظاهرات سخت از کاسبی افتاده و کلی متضرر شده است برای تظاهر کنندگان تفاهم دارد و تعریف می کند که در سال ۲۰۱۳ پلیس او را هم توقیف کرده بود در حالی که اصلا دلیلی برای این کار نداشت . همین مردمی که امروز به سیاست بانک مرکزی اعتراض دارند و آن را مسئول فقیر کردن مردم و بیشتر ثروتمند کردن پولدارها می دانند، چند سال پیش به هشدار ها و اعلام خطر های کسانی که این روز را پیش بینی می کردند  بی اعتنا بودند.

http://www.jungewelt.de/2015/03-19/053.php

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com