Let-Iranian-Women-Enter-the-Stadiums

صد و نود نفر از فعالان سیاسی و مدنی ایرانی در نامه‌ای به سپ بلاتر، رییس فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) از وی خواستند که با اعمال فشار به فدراسیون فوتبال ایران، به ممنوعیت حضور زنان تماشاگر در مسابقات فوتبال در این کشور پایان دهد.

امضاکنندگان این نامه که نام‌هایی چون نسرین ستوده، محمد ملکی، محمد نوری‌زاد، حشمت‌الله طبرزدی، محسن سازگارا، شیرین عبادی، کوروش زعیم، باقر پرهام، مسیح علی‌نژاد و نازنین افشین‌جم در میان آنان دیده می‌شود، ممانعت حکومت ایران از ورود زنان به استادیوم‌ها برای تماشای مسابقات فوتبال را “ناعادلانه”، “اخلاقا اشتباه”، “تبعیض‌آمیز”، “مخالف روح و اساسنامهٔ فیفا” و “مغایر با قوانین بین‌المللی” خوانده و تاکید کرده‌اند که «فیفا وظیفه دارد تا با هر گونه تبعیض و تعصب، از جمله محرومیت زنان از تماشای مسابقات فوتبال در ورزشگاه‌ها مقابله کند».

آن‌ها ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها را بر خلاف ماده ۳ اساسنامه‌ی فیفا دانسته‌اند که «هرگونه تبعیض علیه هر کشور، شخص یا گروهی از مردم به علت‌ نژاد، جنسیت، زبان، مذهب، و عقاید سیاسی یا به هر دلیل دیگر» را «اکیدا ممنوع» کرده و برای آن، «مجازات تعلیق یا اخراج» در نظر گرفته است.

این نامه در ادامه با یادآوری این‌که «فیفا تحت قوانین کشور سوییس به ثبت رسیده که هرگونه تبعیض جنسیتی را غیرقانونی می‌داند» تاکید کرده که این قوانین فیفا را «موظف به منع هرگونه تبعیض جنسیتی می‌کند».

نویسندگان نامه به رییس فیفا همچنین جلوگیری از ورود زنان به ورزشگاه‌ها را در تضاد با قوانین بین‌المللی از جمله پیمان‌نامه سازمان ملل متحد در خصوص رفع هرگونه تبعیض علیه زنان توصیف کرده‌اند.

آن‌ها در پایان این نامه خطاب به سپ بلا‌تر نوشته‌اند: «ما از فیفا می‌خواهیم که بر اساس ماده ٣ اساسنامه خود، عضویت فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی را به حالت تعلیق درآورد یا حداقل، همانند اقدام شایسته فدراسیون جهانی والیبال در سال ٢٠١۴، ایران را از میزبانی مسابقات بین‌المللی که زیر نظر فیفا است، محروم کند تا حکومت ایران به این تبعیض جنسیتی بر ضد زنان خاتمه دهد.»

اشاره‌ی این نامه به تصمیم پاییز گذشته‌ی فدراسیون جهانی والیبال درباره‌ی فدراسیون والیبال ایران دارد که اعلام کرد تا زمان لغو ممنوعیت ورود زنان به استادیوم‌های والیبال در ایران، از برگزاری مسابقات بین‌المللی در این کشور خودداری خواهد کرد.

این فدراسیون در نخستین اقدام خود، میزبانی جام جهانی نوجوانان را از ایران گرفت و به آرژانتین اعطا کرد. به دنبال آن، کنفدراسیون والیبال آسیا نیز میزبانی مسابقات جام باشگاه‌های آسیا و زیر ۲۳ سال والیبال آسیا را از ایران گرفت و به کشور میانمار داد.

متن کامل نامه‌ی فعالان ایرانی به رییس فیفا را به همراه اسامی امضاکنندگان آن می‌توانید در اینجا بخوانید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com