zendanian-urumiye1

ادامه گمانه‌زنی‌ها درباره اجرای حکم اعدام سامان نسیم و پنج زندانی دیگر در ارومیه

با وجود درخواست‌ها، اعتراض‌ها و هشدارهای بین‌المللی درباره انتشار اطلاعات موثق از سرنوشت ۶ زندانی محکوم به اعدام بند ۱۲ ارومیه، کماکان حکومت ایران سکوت کرده است. به دنبال این وضعیت، اخبار تایید نشده و گمانه‌زنی‌های تازه‌ای مطرح شده است.
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، در شرایط فقدان اطلاعات موثق و روشن و رفتارهای امنیتی و اطلاعاتی مقامات ایرانی درباره سامان نسیم (پژاک)، حبیب‌الله افشاری (کومله)، علی افشاری (کومله)، سیروان نژاوی (پژاک)، یونس آقایات (آقایان از پیروان اهل حق «علوی») و ابراهیم شاپوری (عیسی‌پور، پژاک)، به صورت روزانه اخبار، گزارش‌ها و گمانه‌زنی‌هایی درباره وضعیت و سرنوشت این زندانیان انتشار یافته است.
تازه‌ترین اطلاعات رسیده به «کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی» که هنوز صحت و سقم آن مشخص نیست، حاکی از آن است که “سامان نسیم و یونس آقایان به زندان زنجان، سیروان نژاوی و ابراهیم شاپوری (عیسی‌پور) به زندان تبریز و برادران افشاری با درصد احتمال زیادی به زندان کرج یا یکی از زندان‌های پایتخت منتقل شده‌اند.”
منبع در اختیار گذارنده این اطلاعات به کمپین، به دلایل امنیتی نخواست نامش فاش شود. وی گفته است: «خانواده این شش زندانی از سوی نیروهای اطلاعاتی تماس‌هایی تهدیدآمیز مبنی بر عدم برگزاری مراسم سوگواری دریافت کرده‌اند. خانواده‌ها در شرایط روانی حادی به سر می‌برند و در نهایت هیچ‌کدام نمی‌توانند به صورت قطعی اجرای حکم اعدام عضو زندانی‌شان را تایید کنند.»
این منبع همچنین افزود: «در گفتگوها و اظهارات ضد و نقیض خانواده‌ها به وضوح می‌توان دید که منبع احتمالی رد و یا تایید حکم اعدام، از سوی نهادهای امنیتی و با شماره‌های مخفی و بدون شماره با آنها تماس گرفته است. در مواردی منبع خانواده یک نگهبان، سرباز، مسوول زندان و یا مسوول قضایی بوده و خبرگزاری‌ها به نقل از خانواده، دوستان و یا بستگان آنها اقدام به انتشار خبر اجرای حکم اعدام و یا عدم اجرای آن کرده‌اند.»
این منبع درباره دلیل خودداری حکومت ایران از اعلام سرنوشت قطعی این شش زندانی گفت: «می‌توان هرگونه تحلیلی در این خصوص اعلام کرد ولی بزرگترین عامل می‌تواند هزینه سنگین حقوقی همان اعتراض و درخواست‌های جهانی گسترده به اجرای حکم اعدام سامان نسیم که در زمان بازداشت ۱۷ سال داشته است باشد. البته رفتار غیر شفاف ایران در این خصوص، درصد احتمال انجام اعدام‌های مخفی در ایران را بالا برده است و همین امر می‌تواند ادله‌ی محکمی برای اثبات ادعای فعالان و نهادهای مدافع حقوق بشر در موضوع وجود اعدام‌های دسته‌جمعی و مخفی در ایران باشد. در غیر این صورت این قضیه اخیر می‌تواند جنگ روانی وزارت اطلاعات برای ضربه زدن به سازمان‌های معترض و خبرگزاری‌های مدافع حقوق بشر باشد.»
در روزهای اخیر چندین نهاد و سازمان مدافع حقوق بشر جهانی و ایرانی، درباره رفتار حکومت ایران در موضوع سرنوشت مبهم اجرای احکام اعدام شش زندانی سیاسی ارومیه، با انتشار بیانیه اعتراض کرده‌اند.
شش زندانی محکوم به اعدام محبوس در بند ۱۲ زندان ارومیه، چهارشنبه ۲۹ بهمن‌ماه ۱۳۹۳، به مکانی نامعلوم منتقل شدند.
گزارش‌های تایید نشده‌ای از سوی منابعی غیر رسمی، درباره اجرای احکام اعدام این زندانیان، در سحرگاه پنج‌شنبه ۳۰ بهمن‌ماه ۱۳۹۳ و روزهای پس از آن منتشر شد.
حکومت اسلامی ایران، دستگاه قضایی آن و هیچ‌یک از مسوولان و مقامات ایرانی تاکنون حاضر به پاسخ‌گویی درباره سرنوشت این زندانیان نشده‌اند.
همزمان سازمان ملل متحد، سازمان عفو بین‌الملل، دیدبان حقوق بشر، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، اتحادیه اروپا و کمیسر حقوق بشر دولت فدرال آلمان، از حاکمان ایران حداقل درخواست توقف اجرای حکم اعدام سامان نسیم را کردند.
هیچ‌کدام از وکلا و اعضای خانواده این زندانیان در مراسم اجرای حکم حضور نداشته و متعاقبا هنوز پیکر هیچ‌یک از اعدام‌شدگان در صورت وقوع به خانواده آنها تحویل داده نشده است.
انتشار این اخبار و گزارش‌ها بدون تایید طرف مجری حکم (حکومت اسلامی)، اعتراض، نارضایتی، انتظار و احساسات عمومی را برانگیخته است. در این باره واکنش قابل توجه فعالان حقوق بشر در شبکه‌های اجتماعی اینترنت به روشنی و گستردگی مشهود است.
بر پایه اطلاعات رسیده به «کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی»، وزارت اطلاعات چند روز پیش از انتقال این زندانیان، از مسوولان زندان ارومیه خواسته بودند حکم اعدام سامان نسیم زندانی سیاسی را متوقف کنند؛ اما آنها پاسخی نداده بودند و این در حالی است که سپاه پاسداران نیز بر اجرای این حکم در تاریخ مقرر اصرار داشت.
هنوز از سرنوشت قطعی و حتمی این شش زندانی، از سوی حکومت اسلامی ایران و همچنین درخواست‌های سازمان‌ها و شخصیت‌های بین‌المللی پاسخی داده نشده است.
دوشنبه ۴ اسفندماه ۱۳۹۳ – ۲۳ فوریه ۲۰۱۵

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com