شبکه‌ اجتماعی الو؛ رقیب جدید فیسبوک، محبوب مدافعان حریم خصوصی

شبکه‌ اجتماعی الو؛ رقیب جدید فیسبوک، محبوب مدافعان حریم خصوصی

بعد از موفقیت چشم‌گیر فیسبوک، موج کارآفرینی از طریق راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی تا چند سال روند صعودی داشت. در اکثر کشورهای دنیا کارآفرینان جوان با کپی‌برداری از ایده‌ی نه چندان جدیدی که مارک زاکربرگ با آن تبدیل به یکی از جوان‌ترین ثروتمندان دنیا شد انواع و اقسام شبکه‌های اجتماعی را راه‌اندازی کردند. هر چند نکته‌ی مشترک سرنوشت همه‌ی آن‌ها عدم اقبال کاربران اینترنتی بود. اما در هفته‌ای که گذشت نام یک شبکه‌ی اجتماعی جدید تیتر اول تمامی وب‌سایت‌های فناوری و اینترنتی را به خود اختصاص داد؛ اِلو!

شبکه‌ اجتماعی الو (Ello) که کاربران برای عضویت در آن فعلاً نیاز به دعوت شدن دارند، با مانیفست تاثیرگذار خود به سرعت جای خود را در دل بسیاری از کاربران اینترنتی باز کرده است. این روند تا جایی ادامه پیدا کرده که در هفته‌ی گذشته میزان درخواست عضویت کاربران در این شبکه‌ی اجتماعی به ۳۱۰۰۰ درخواست در ساعت رسید. بنیان‌گذاران شبکه‌ اجتماعی الو در مانیفست خود اعلام کرده‌اند که الو یک شبکه‌ی اجتماعی کاملاً مستقل است که در آن تبلیغات جایی نخواهد داشت، فعالیت با اسامی مستعار مجاز است و اطلاعات کاربران نه تنها کاملاً محرمانه خواهد بود که جز بخش مختصری از اطلاعات لازم اولیه برای تشکیل پروفایل، هیچ اطلاعات دیگری از آن‌ها اصلاً ذخیره نمی‌شود. به اعتقاد مدیران الو، کاربران کالا نیستند و نباید با آن‌ها به شکل کالا برخورد کرد. به همین دلایل از همین الان به این شبکه‌ی اجتماعی لقب “ضد فیسبوک” را داده‌اند.

این شبکه‌ی اجتماعی در تاریخ ۷ آگوست سال جاری توسط سه هنرمند در برلینگتون ایالت ورمونت ایالات متحده راه‌اندازی شده است. پل بادنیتز (Paul Budnitz)، تاد برگر (Todd Berger) و لوسین فور (Lucian Föhr) سه بنیان‌گذار الو هستند که هر سه نفر آن‌ها پیش از این سابقه‌ی کارآفرینی داشته‌اند. تاد و لوسین با راه‌اندازی یک شرکت طراحی گرافیک کارآفرینی خود را آغاز کرده‌اند و پل بادنیتز که بنیان‌گذار و کارآفرین اصلی شبکه اجتماعی الو است، موسس و طراح اصلی یک تولیدی دوچرخه است. این سه کارآفرین شبکه‌ اجتماعی الو را ابتدا فقط برای ارتباط بین خود و دوستانشان که سر جمع ۹۰ نفر بودند راه‌اندازی کردند و سپس آن را به یک شبکه‌ی اجتماعی عمومی تغییر دادند.

لوسین فور (راست) و تاد برگر (چپ) بنیان‌گذاران شبکه اجتماعی الو

علت اصلی اقبال عمومی به شبکه‌ اجتماعی الو چیست؟

همان‌طور که اشاره شد پیش از این هم تلاش‌های متعددی برای ساخت شبکه‌ها‌ی اجتماعی که بتواند فیسبوک را پشت سر بگذارند انجام شده بود ولی عاملی که الو را از سایرین متفاوت کرده توجه و حساسیت شدید این گروه به حفظ حریم خصوصی کاربران است. این حساسیت در کنار قانون جدید فیسبوک مبنی بر ممنوعیت استفاده از نام مستعار دست به دست هم داده تا ناراضیان فیسبوک کم‌کم تصمیم به پیوستن به الو بگیرند. پل بادنیتز در رابطه با حساسیت الو نسبت به حفظ حریم خصوصی کاربران در یکی از مصاحبه‌های خود می‌گوید:

“اخیرا شخصی از من درباره مشخصات کلی اعضای اِلو سوال کرد. به او گفتم ما از این مشخصات هیچ اطلاعی نداریم! ما نه سن کاربران را می‌دانیم، نه جنسیت آن‌ها. تنها چیزی که برای پیوستن به الو لازم دارید ارائه یک ایمیل است و بس!”

الو چگونه مشهور شد؟

در ادامه‌ی بسته شدن حساب‌های کاربرانی که از اسامی مستعار استفاده می‌کنند (این موضوع فعلاً در آمریکا با حساسیت بیشتری در حال پیگیری است)، دو هفته پیش حساب کاربری دو نفر از جمعیت دگرباشان آمریکا که از نام مستعار هنری خود در فیسبوک استفاده می‌کردند توسط فیسبوک مسدود شد. در ادامه‌ و با اعتراض گسترده‌ی این دو بسیاری از دگرباشان جنسیتی سان‌فرانسیسکو نیز به آن‌ها پیوستند و با غیرفعال کردن حساب کاربری خود در فیسبوک همگی به الو پیوستند؛ جایی که می‌توانند با اسم مستعار به فعالیت خود ادامه دهند. فیسبوک بعد از چند روز سرانجام به خاطر اتفاق پیش‌آمده عذرخواهی کرد. اما کار از کار گذشته بود و نام شبکه‌ اجتماعی الو به سرعت در حال پخش شدن بود. استقبال از این شبکه جدید اجتماعی به حدی زیاد بوده که بنیان‌گذاران آن اعلام کرده‌اند شبانه‌روز در حال کار بر روی نسخه‌ی اصلی سایت هستند و به مرور به درخواست‌های عضویت ارسال شده پاسخ خواهند داد.

پل بادنیتز، کارآفرین و بنیان‌گذار اصلی شبکه اجتماعی الو

پل بادنیتز در پاسخ به این سوال که بدون داشتن تبلیغات در این شبکه‌ی اجتماعی، این شرکت چگونه قادر به درآمدزایی و سودآوری خواهد بود، می‌گوید:

“الو همیشه یک شبکه‌ی اجتماعی آزاد باقی خواهد ماند. زمانی که نسخه‌ی بتا به پایان رسید، در نسخه‌ی اصلی امکانات اضافه‌ای نیز ارائه می‌گردد که علاقمندان با پرداختن مبلغ کمی می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.  ما همین حالا هم از هزاران نفر ایده‌های زیادی را برای این امکانات و گزینه‌های جانبی دریافت کرده‌ایم که ان‌ها حاضرند برای داشتن آن‌ها پول پرداخت کنند. نکته‌ی دیگر این است که اساساً چون تصمیم به استفاده از اطلاعات کاربران نداریم، برنامه‌ای هم برای داده‌کاوی و تحلیل اطلاعات کاربران نخواهیم داشت. لذا نیروی انسانی کمی هم استخدام خواهیم کرد.”

باید منتظر ماند و دید فیسبوک که تا به امروز از پس تمامی رقبای خود برآمده در برابر این بحران احتمالی چه عکس‌العملی نشان خواهد داد. رقابت بین فیسبوک و الو درس‌های جالبی برای کارآفرینان جوان خواهد داشت.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com