Saman-Nasim-Parents

مسوولان زندان و دادگستری ارومیه به خانواده‌ی “سامان نسیم” گفته‌اند که حکم اعدام این جوان ۲۰ ساله که قرار بود بامداد امروز پنج‌شنبه (۳۰ بهمن-۱۹ فوریه) به اجرا در بیاید، موقتا به تعویق افتاده است.

عزیز مژدهی، وکیل سامان نسیم در گفتگویی اعلام کرده که مسوولان زندان به خانواده‌ی این جوان زندانی گفته‌اند که امروز حکمی اجرا نشده است و آن‌ها می‌توانند روز شنبه (۲ اسفند) برای پیگیری به زندان مراجعه کنند.

به گفته‌ی آفای مژدهی، موکل او بعدازظهر روز گذشته توسط ماموران اداره‌ی اطلاعات از زندان ارومیه به مکانی دیگر منتقل شده است و در حال حاضر اطلاع بیشتری از وضعیت نگهداری او و دلیل این انتقال در دست نیست.

سامان نسیم اهل شهرستان مریوان در استان کردستان، در تابستان ۱۳۹۰ و در حالی که تنها ۱۷ سال داشت، در جریان یک درگیری مسلحانه با شماری از اعضای سپاه پاسداران در کوه‌های اطراف سردشت در آذربایجان غربی دستگیر شد و بعدتر از سوی دادگاه انقلاب مهاباد به اتهام “محاربه” از طریق عضویت در گروه مسلح “پژاک” (حزب حیات آزاد کردستان) به اعدام محکوم گردید.

این حکم بعد از اعتراض وکلا، در “دیوان عالی کشور” نقض و به شعبه ۳۲ دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان غربی ارجاع داده شد که این شعبه، حکم اولیه‌ی اعدام را تایید کرد.

دادگاه در صدور این حکم به اعترافات سامان نسیم در دوران بازجویی مبنی بر قتل یک عضو سپاه در جریان درگیری استناد کرده است. این در حالی است که وکیل او تاکید می‌کند این قتل با گلوله‌ی موکلش اتفاق نیفتاده و افراد مجروح نیز ادعایی نسبت به وی ندارند.

خود سامان نسیم نیز به تازگی در نامه‌ای از داخل زندان با رد این اتهام، گفته که اعترافاتش تحت شکنجه گرفته شده است.

او در بخشی از نامه‌ی خود در شرح این شکنجه‌ها نوشت: «روزهای ابتدایی میزان شکنجه‌ها به حدی بود که توان راه رفتن نداشتم. تمام اعضای بدنم سیاه و کبود شده بود. برای ساعت‌ها از دست‌ها و پا‌هایم آویزانم کردند. در تمام مدت زمان بازداشت بازجویی و شکنجه چشم‌بندی بر روی چشمانم بود که امکان رویت ماموران شکنجه و بازجو برایم میسر نبود. تمام روش‌های غیرانسانی و غیرقانونی برای گرفتن اعتراف از من به کار گرفته شد. بار‌ها به من گفتند که اعضای خانواده‌ات شامل پدر و مادر و برادر را دستگیر کرده‌اند، به من می‌گفتند که تو را هم مانند رفقایت با لودر خاک می‌کنیم. می‌گفتند همین‌جا می‌کشیمت و روی قبرت بتون می‌ریزیم!»

در روزهای گذشته و پس از آن‌که وکیل سامان نسیم در گفتگو با رسانه‌ها از رویت زمان اجرای حکم موکلش در صبح ۳۰ بهمن خبر داد، درخواست‌های بین‌المللی از حکومت ایران برای توقف اجرای این حکم به دلیل زیر ۱۸ سال بودن آقای نسیم در زمان دستگیری افزایش یافت.

روز چهارشنبه (۲۹ بهمن) احمد شهید، “گزارش‌گر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران”، و کریستف هینز، “گزارش‌گر ویژه سازمان ملل در امور اعدام‌های خودسرانه و فراقضایی” خواهان توقف فوری اجرای این حکم شدند.

این دو گزارش‌گر ویژه، در بیانیه‌ی خود نوشتند که «صرف‌نظر از شرایط و ماهیت جرم، اعدام مجرمان نوجوان به صراحت در حقوق بین‌المللی بشردوستانه ممنوع شده است».

هم‌زمان، “سازمان عفو بین‌الملل”، “دیده‌بان حقوق بشر”، اتحادیه اروپا، دولت نروژ، و کمیسر حقوق بشر دولت فدرال آلمان نیز با ارسال نامه به وزارت خارجه جمهوری اسلامی و یا درخواست از علی خامنه‌ای، رهبر این حکومت، خواهان توقف اجرای حکم اعدام سامان نسیم شدند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com