رهبر حکومت ایران می‌گوید «در دوران اسلامی و جمهوری اسلامی، تعرّض به غیر مسلمان از سوی مسلمان‌ها هیچ سابقه‌ای ندارد و همان جوان حزب‌اللّهی تند و داغ هم هرگز به خودش اجازه نمی‌دهد که به یک غیرمسلمان تهاجم و حمله بکند».

علی خامنه ای

علی خامنه‌ای در دیداری با “نمایندگان اقلیت‌های دینی در مجلس شورای اسلامی” که روز ششم بهمن‌ماه انجام شد و متن آن با تاخیری سه هفته‌ای روی وب‌سایت وی قرار گرفته، مدعی شد “رواداری” که در ایران تحت حکومت جمهوری اسلامی نسبت به غیرمسلمان‌ها هست در کشورهای غربی نسبت به مسلمان‌ها وجود ندارد.

او خطاب به این گروه از اعضای مجلس شورای اسلامی گفت: «چقدر شما شنیده‌اید مثلاً در آلمان، جوان‌های نئونازی -که حالا افتخار می‌کنند که نازی‌اند؛ اسم‌شان را گذاشته‌اند نئونازی- حمله می‌کنند به یک مشت مسلمان، به مسجد مسلمان‌ها؛ می‌زنند، می‌کشند، تعقیب درست و حسابی‌ هم نمی‌شوند؛ ما هم نشنفته‌ایم. یا آن دخترخانم جوان عرب را که مثلاً فرض کنید که مقنعه یا پوشیه داشته، به‌خاطر حجابش می‌زنند می‌کشند و هیچ‌کس اصلاً دنبال هم نمی‌کند؛ حالا گفتند یک مجازاتی [کردند]؛ آدم فکر نمی‌کند که خیلی جدی این‌ها تعقیب می‌شود؛ واقعاً تعقیب هم نمی‌کنند. در آمریکا و جاهای دیگر و کشورهای دیگر هم متأسّفانه همین‌جور است؛ که خب، این‌ها مدعی حقوق بشر هم هستند! این‌ها را مقایسه کنند با آن‌چه در ایران می‌گذرد. این چنین چیزی در ایران سابقه ندارد.»

رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از اظهارات خود در این دیدار، با اشاره به فیلم تازه‌ی “کلینت‌ ایستوود”، بازیگر و کارگردان مشهور امریکایی که به تازگی اکران شده، آن را در راستای “تبلیغات علیه مسلمان‌ها” دانست و گفت: «همین فیلم “تک‌تیرانداز” که حالا سروصدایش بلند شده و هالیوود آن را درست کرده، تشویق می‌کند یک جوانِ مثلاً فرض کنید مسیحی یا غیرمسلمان را که تا آن‌جایی که می‌تواند و از دستش برمی‌آید، مسلمان را اذیت بکند، اصلاً تشویق می‌کند این معنا را.»

خامنه‌ای در عین حال اضافه می‌کند که این فیلم را ندیده و حرف‌هایش بر اساس چیزی است که برایش نقل کرده‌اند.

گفتنی است ادعای عدم تعرض به غیرمسلمان‌ها در ایران از سوی عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی در حالی صورت می‌گیرد که در حال حاضر، دست‌کم ۳۰۰ نفر از پیروان اقلیت‌های دینی و مذهبی شامل بهاییان، مسیحیان و نوکیشان مسیحی، دراویش گنابادی و یارسانی، و اهل سنت، اغلب به دلیل اعتقادات‌شان در زندان‌های ایران به سر می‌برند.

در این میان، بهاییان که از سوی حکومت ایران به عنوان اقلیت دینی شناخته نمی‌شوند با فشارهای مضاعفی هم‌چون ممنوعیت تحصیل در دانشگاه‌ها، تخریب گورستان و ممانعت از دفن اموات‌، و پلمپ محل کسب و کارشان دست به گریبان هستند.

مسیحیان ایران نیز در کنار هجوم‌های گاه و بی‌گاه نیروهای امنیتی به کلیساهای خانگی‌شان با تعطیلی کلیساهای رسمی به دلیل ارائه خدمات به فارسی‌زبان‌ها روبه‌رو هستند.

در این میان اهل سنت ایران که جمعیت‌شان نزدیک به ۱۰ میلیون نفر برآورد می‌شود از داشتن مسجد مخصوص به خود در تهران، پایتخت کشور محرومند و به تازگی نیز محلی در غرب این شهر که از آن به عنوان نمازخانه استفاده می‌کردند، توسط ماموران شهرداری تهران و با حضور ماموران امنیتی مهر و موم شد.

این‌ها در حالی است که حکومت ایران در کنار اعدام شهروندان بهایی،‌سابقه‌ی قتل و اعدام کشیش‌های مسیحی را نیز در کارنامه‌ی خود دارد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به اعدام حسین سودمند، کشیش “کلیسای جماعت ربانی” در مشهد در سال ۱۳۷۱ و نیز قتل کشیش‌ها مهدی دیباج، هایک هوسپیان، و طاطائوس میکاییلیان در جریان قتل‌های زنجیره‌ای دهه‌ی هفتاد خورشیدی اشاره کرد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com