اعدام خیابانی مرد ۳۰ ساله ایرانی در شهر مالمو سوئد

d8b3d988d8a6d8af-5
ساعت ۱۷،۴۵ بعدازظهر شنبه ۳۱ ماه ژانویه یک مرد ۳۰ ساله ایرانی در محوطه پارکینگ مرکز خرید «موبیلیا» در شهر مالمو سومین شهر بزرگ سوئد توسط دو ضارب و با شلیک چندین گلوله به قتل رسید. پلیس شیوه قتل این مرد ایرانی را «یک اعدام خیابانی به تمام معنی» نامیده است.

تعداد زیادی از عابران که برخی از آنها کودک بودند اند شاهد این قتل بوده و بسیاری از آنها شوکه شده اند. مرد ۳۰ ساله که توسط رسانه های سوئد یک سابقه دار شناخته شده در نزد پلیس گزارش شده است با جراحات بسیار شدید به بیمارستان منتقل شد. لحطاتی قبل از ساعت ۲۰ روز شنبه از سوی مقامات بیمارستان اعلام شد که وی بواسطه جراحاتش درگذشته است.

درگیری مابین مرد ۳۰ ساله و قاتلینش به گفته شاهدان عینی در یک رستوران آغاز شده و دو ضارب بدنبال مرد ۳۰ ساله تا پارکینگ مرکز خرید دویده و وی را بدنبال شلیک چندین گلوله پیاپی به قتل رسانده اند.

همه شواهد نشان از آن دارد که قاتلین در انتظار قربانی خود بوده و از مسیر و محل بسر بردنش مطلع بوده اند. هنگامی که مرد ۳۰ ساله ایرانی جهت خرید غذا وارد یک رستوران کوچک در مرکز خرید «موبیلیا» در مالمو شد و در حال دریافت غذا از دست فروشنده بود دو ضارب وارد رستوران شده و به گفته شاهدان عینی به پلیس بدون رد و بدل کردن کلامی شروع به شلیک کردن بسوی مرد ۳۰ ساله نمودند. مرد ۳۰ ساله که جلیقه ضد گلوله به تن داشت با وجود اصابت گلوله به زمین نیفتاد و موفق شد که از رستوران به بیرون برود . به گفته شاهدان دو ضارب در حالیکه بدنبال او میدویدند همزمان به سمت وی شلیک می کردند.

یک گلوله در جریان این قتل به اتوموبیل یک خانواده بچه دار اصابت کرد که برای خرید به این مرکز خرید آمده بودند.

به گفته شاهدان عینی یک خودرو تیره رنگ از نوع ب ام بلافاصله پس از قتل با سرعت زیاد از محل دور شده است.

اتوموبیل مرد ۳۰ ساله بدنبال تماس مردم با پلیس در بزرگراه اروپایی ۲۲ در حالی که درب راننده آن باز بود و سوراخ گلوله ای در بدنه آن بچشم میخورد کشف شد. تئوری پلیس این است که ساعاتی قبل از قتل اتوموبیل دیگری بسمت اتوموبیل مرد ۳۰ ساله شلیک کرده و وی بدنبال آن از اتوموبیل پیاده شده و گریخته است.

malmo

افشای هویت در ۵ سال پیش توسط روزنامه اکسپرسن

روزنامه اکسپرسن چاپ استکهلم پنج سال قبل و زمانی که مقتول ۲۵ ساله بود ضمن انتشار تصویر و نام او بعنوان «اشکان موید عابدی» وی را یک «بزهکار حرفه ای» معرفی نمود که با گروه بزهکاران موسوم به Brödraskapet Wolfpack در رابطه بوده است.

منفجر کردن منزل دادستان سوئدی

به نوشته روزنامه اکسپرسن اشکان موید عابدی در سال ۲۰۰۹ و زمانی که تنها ۲۵ ساله بود بدنبال منفجر کردن بمبی در مقابل درب ورودی منزل شخصی خانم «باربرو یونسون» دادستان سوئدی که بازتابی بسیار وسیع در رسانه های این کشور یافت از سوی دادگاه بدوی به ۳ سال و نیم زندان محکوم شد. حکمی که توسط دادگاه استیناف به ۴ سال و نیم تغییر داده شد. به نوشته روزنامه اکسپرسن وی قبلا نیز در رابطه با جرایم در رابطه با مواد مخدر و حمل اسلحه دارای سابقه محکومیت بوده است.

اشکان موید عابدی پس از سپری شدن دوران زندانی اش با هویت جدیدی که از سوی مقامات سوئدی در اختیار وی قرار داده شد به شهر نامشخصی نقل مکان نمود که بعدا مشخص شد شهر امئو در شمال سوئد بوده است. محل سکونت وی بدنبال زخمی شدن او با چاقو در جریان یک درگیری عشقی فاش شد. اشکان عابدی پس از این واقعه مجددا به شهر مالمو بازگشت و اخیرا متهم به ضرب و شتم فردی در شهر لندسکرونا در جنوب سوئد شده بود.

به نوشته رسانه های سوئدس اشکان عابدی در طول عمر نه چندان بلند خود سابقه ۲۵ فقره محکومیت در رابطه با قطاری از جرایم مختلف داشته است.

برادر مقتول به جرم قتل در زندان

به نوشته روزنامه «سید سونسکا» چاپ جنوب سوئد، امین موید عابدی برادر امروز ۲۸ ساله اشکان نیز در سال ۲۰۱۰ به جرم قتل یک جوان بزهکار ۲۳ ساله بنام «میرتس ماسو ویک» در اوت سال ۲۰۰۹ در مالمو از سوی دادگاه بدوی به ۱۵ سال زندان محکوم شده است. مجازاتی که بعدا توسط دادگاه استیناف به ۱۸ سال افزایش داده شد. امین موید عابدی در حال حاضر دوره زندانی خود را سپری می کند. امین عابدی در هنگام ارتکاب به جرم قتل تنها ۲۴ ساله بود و قربانی خود را با شلیک ۱۱ گلوله در خیابانی در شهر مالمو به قتل رساند. شیوه مشابهی که در روز شنبه جهت قتل برادرش اشکان مورد استفاده قرار گفت.

به نوشته رسانه های سوئد این دو برادر بخشی از درگیریهای مابین گروه های بزهکار زیرزمینی بودند که در طی سالهای ۲۰۰۷ الی ۲۰۱۱ در شهر مالمو در جریان بوده است.

پلیس به رسانه ها گفته است که جنایتکاران حرفه ای در مالو «برای سر اشکان عابدی جایزه تعیین کرده بودند» و قتل او برای پلیس غیر منتظره نبوده است. در پاییز گذشته سوء قصد نافرجام دیگری جهت به قتل رساندن وی ناکام ماند. تصور می شود که قتل اشکان موید عابدی در روز شنبه اقدامی با انگیزه های انتقام جویانه در مقابل قتل «میرتس ماسو یک» بوده که توسط برادر اشکان در سال ۲۰۰۹ به قتل رسید.

پلیس مالمو به رسانه ها گفت که بواسطه تهدید جانی که زندگی این مرد ۳۰ ساله ایرانی را تهدید مینمود به وی پیشنهاد کمکهای امنیتی و حفاظتی داده اما وی با این استدلال که خودش امنیت خودش را تامین می کند حاضر به پذیرش کمک از سوی پلیس نشده است.

پلیس مالمو تحقیقات وسیعی را جهت یافتن عامل یا عاملان قتل این جوان ایرانی در روز شنبه آغاز نموده است و امیدوار است با بررسی محتویات ظبط شده دوربین های مدار بسته اطراف محل قتل سرنخی از خودرو ب ام و تیره رنگی که به بنظر میرود در حال حاضر مهمترین سرنخ پلیس جهت شناسایی قاتلین باشد بدست آورد. پلیس از شهروندان خواسته است که در صورت دارا بودن هر گونه اطلاعاتی که می تواند منجر به کشف هویت قاتل یا قاتلین شود با تلفن ۱۱۴۱۴ تماس حاصل نمایند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com