Nooshin-Taafi-1

مراسم رونمایی از آلبوم “تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم” به خوانندگی مشترک “نوشین طافی” و “محسن کرامتی”، با اعتراض‌هایی به ممنوعیت خوانندگی برای زنان همراه شد. این آلبوم از معدود آثار موسیقی در ایران با خوانندگی زنان است که مجوز انتشار دریافت کرده است.

به نوشته‌ی خبرگزاری “ایلنا”، در این مراسم که عصر روز سه‌شنبه (۷ بهمن-۲۷ ژانویه) در محل “نشر چشمه” واقع در مجتمع “کوروش” تهران برگزار شد، “نوشین طافی” خواننده‌ی جوان این آلبوم، ضمن ابراز خوشحالی از این‌که بعد از پنج سال توانسته نتیجه‌ی تلاش‌هایش را ببیند، گفت: «خوشحالم که فعالیت زنان در کشور بیشتر شده است و امیدوارم که این مسأله ادامه داشته باشد اما بابت اتفاقات اخیر هم گله‌مند هستم. اتفاقاتی که برای نوازندگان خانم ایران افتاد اصلا خوشایند نبود.»

محسن کرامتی، دیگر خواننده‌ی این آلبوم و از پیش‌کسوتان موسیقی ایران نیز در اعتراض به محدودیت خوانندگی زنان اظهار داشت: «همه ما با صدای یک بانو که برای ما لالایی می‌خواند با موسیقی آشنا می‌شویم و آن بانو مادر ماست. بیایید تمامی بانوان را مثل مادر خود بدانیم و اجازه دهیم تا صدای‌شان شنیده شود.»

علی غضنفری، شاعر نیز در سخنانی در همین مراسم به ممنوعیت خوانندگی زنان در ایران به شدت انتقاد کرد و گفت: «من شگفت‌زده هستم که چرا بانوان ما از حق مسلم‌شان باید تشکر کنند؟ کار به جایی رسیده است که یک بانو وقتی صدای خوبی دارد و این صدا موجب نشاط و شادی دیگران می‌شود بابت اجازه فعالیتش باید از دیگران تشکر کند اما این حق مسلم اوست. چرا همیشه به دنبال این هستیم که بانوان را در آشپزخانه ببینیم؟»

این شاعر با بیان این‌که «نمی‌خواهد بگوید سنت‌ها چیز بدی است» افزود: «اما در اندیشه ما تفکری برای خلاقیت و نوآوری وجود ندارد و ما مدام در حال سقوط یا درجا زدن هستیم. در عصری که عصر فراگیری اطلاعات است، آیا می‌توانیم جلوی اتفاقات مثبت را بگیریم و بگوییم تو فلان کار را نکن؟ امیدوارم مسوولین به خودشان بیایند.»

آقای غضنفری با انتقاد از برخورد با موزیسین‌های زن در کنسرت‌ها ادامه داد: «عده‌ای پای‌شان را فراتر از قانون گذاشتند. چگونه ممکن است همسر سالار عقیلی را از روی صحنه پایین بکشند؟ این اتفاق مثل این است که در یک منطقه بگویند از چراغ سبز هم حق ندارید عبور کنید.»

اشاره‌ی وی به ترک سِن از سوی حریر شریعت‌زاده، نوازنده‌ی دف در جریان کنسرت ۲۲ دی‌ماه همسرش، سالار عقیلی در شاندیز مشهد است که بعد از اجرای تنها یک قطعه و با دستور یکی از مسوولان حاضر در سالن صورت گرفت.

یک روز پس از این اتفاق نیز، در تهران، ماموران “ادار‌ه‌ی اماکن نیروی انتظامی” که حکم لغو سومین شب از کنسرت “عالیم قاسم‌اف” خواننده‌ی مشهور کشور آذربایجان را در اختیار داشتند، بعد از یک ساعت و نیم انتظار تماشاگران در پشت درهای بسته‌ی “تالار وحدت” و تنها به شرط عدم حضور دختر این خواننده، “فرقانه قاسم‌اف” بر روی صحنه، مجوز اجرای این کنسرت را صادر کردند.

در یکی دیگر از موارد فشار بر زنان موزیسین در ایران، در ماه‌های گذشته، اعضای گروه موسیقی “ماه‌بانو” به همراه مجید درخشانی، سرپرست این گروه، از سوی نهادهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی احضار شده‌اند و در ارتباط با انتشار موزیک ویدئوهایی با خوانندگی زنان،مورد بازخواست قرار گرفته‌اند. آقای درخشانی نیز چندی قبل، پاسپورتش در فرودگاه ضبط، و ممنوع‌الخروج شد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com