Ardeshir-Ahmadi

اردشیر احمدی، مستندساز و کارگردان موزیک ویدئو که بیشتر به خاطر فعالیت‌هایش در حوزه‌ی موسیقی زیرزمینی و رپ ایران شناخته می‌شود، از حدود سه هفته‌ی قبل بازداشت شده است.

آن‌گونه که یک “منبع آگاه” به “تقاطع” گفته، آقای احمدی ۲۴ ساله، روز دهم دی‌ماه توسط ماموران امنیتی در اصفهان بازداشت شد.

این کارگردان جوان ایرانی-کانادایی که تا سه سال قبل در ونکوور کانادا اقامت داشت، در تابستان و پاییز امسال، چندین کارگاه آموزش فیلم‌سازی را در تهران و اصفهان برگزار کرد.

او هم‌چنین پس از بازگشت به ایران در سال ۲۰۱۲، مجموعه‌ی “از زیرزمین تا بام طهران” را درباره‌ی موسیقی زیرزمینی ایران تهیه و بر روی اینترنت منتشر کرد که آخرین قسمت آن به گروه “زدبازی” اختصاص داشت و با استقبال گسترده‌ای در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد.

“امیر تتلو”، خواننده موزیک زیرزمینی و از دوستان نزدیک “اردشیر احمدی” که خود در پاییز سال گذشته مدتی را در بازداشت به سر برده بود، پس از تایید دستگیری این کارگردان جوان، در صفحه‌ی فیسبوک خود نوشت که این نوع بازداشت‌ها با هدف “آشنایی” و “راهنمایی” صورت می‌گیرد و “جای نگرانی” وجود ندارد.

در سال‌های اخیر حکومت ایران با بسیاری از خوانندگان و افراد فعال در حوزه‌ی موسیقی زیرزمینی ایران برخورد کرده است.

در یکی از آخرین موارد این برخوردها، حسین رحمتی معروف به “حصین” خواننده‌ی رپ ساکن مشهد به دلیل استفاده از صدای علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی و یک عضو دیگر این “مجلس” در یکی از ترانه‌هایش توسط ماموران پلیس امنیت خراسان بازداشت شد.

بازداشت مدیران و هم‌کاران وب‌سایت “برگ موزیک” در پاییز سال ۹۲ توسط اطلاعات سپاه پاسداران و انتقال آن‌ها به سلول‌های انفرادی بند دو-الف از دیگر موارد برخورد با فعالان موسیقی زیرزمینی است که خبر آن در رسانه‌هامنتشر شد.

در همان زمان، سرهنگ مسعود زاهدیان، رییس “پلیس امنیت اخلاقی ناجا” در در گفتگو با “ایسنا” از تصمیم این نهاد برای برخورد با خوانندگان “زیرزمینی” که «اقدام به ساخت آثار خود و پخش آن در شبکه‌های خارجی می‌کنند»، خبر داده و گفته بود که در همین راستا «با خواننده‌ای به نام “تتلو” برخورد شده است

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com