ده‌ها نفر به فراخوان انجمن دفاع از زندانیان سیاسی و عقیدتی در ایران پاسخ دادند و در میدان باستیل پاریس به یاد بکتاش آبتین گردهم آمدند. این تجمع روز یکشنبه ۳۰ ژانویه ۲۰۲۲ از ساعت ۱۵ تا ۱۷ برگزار شد. شورای دموکراتیک – پاریس (برای حمایت از جنبش‌های مردمی در ایران) از فراخوان حمایت کرده بود.
 
انجمن روی میز چندین شمع گذاشته بود که هر کس می‌خواست می‌توانست روشن کند. تصاویری از زنده‌یاد بکتاش آبتین و دیگر جانفشانان راه آزادی و برابری پیرامون میز گذاشته شده بود و یک پارچه‌نوشته بزرگ به دو زبان علیه جمهوری اسلامی به چشم می‌خورد. تراکت‌هایی به زبان فرانسوی روی میز گذاشته شده بود که نظر برخی از رهگذران را جلب کرد. همین تراکت و متن فرانسوی دیگری چند بار از بلندگو خوانده شد. پخش موسیقی بخش دیگری از برنامه بود.
 
محسن یلفانی نمایشنامه‌نویس برجسته در تبعید نخستین کسی بود که سخنانی ایراد کرد و با استقبال گرم حاضران روبه‌رو شد.  سپس حسن حسام شاعر در تبعید سخن گفت و یادآوری کرد که نویسندگان مستقل و آزادی‌خواه در دو رژیم شاه و شیخ در معرض حبس و شکنجه و مرگ بوده و هستند. فرهنگ قاسمی فعال سیاسی و کاک عزیز از شورای دمکراتیک دو سخنران دیگر تجمع بود.
حاضران در پایان تجمع شعار «مرگ بر جمهوری اسلامی» را به فارسی و فرانسوی سر دادند.
 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)