Unemployment-Iran

جدیدترین آمارهای “وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی” درباره اشتغال زنان حاکی از آن است که طی پنج سال گذشته به طور میانگین، سالانه ۱۰۰ هزار نفر از شمار زنان شاغل کاسته و شکاف جنسیتی در بازار کار ایران افزایش یافته است.

خبرگزاری “مهر” روز یکشنبه (۵ بهمن-۲۵ ژانویه) با استناد به آمارهای “وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی” از کاهش ۱۴/۲ درصدی تعداد زنان شاغل در سال ۱۳۹۲ نسبت به سال ۱۳۸۸ خبر داد و نوشت که «شمار زنان شاعل از ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در سال ۱۳۸۸ به ۳ میلیون و ۱۴۵ هزار نفر در سال گذشته کاهش یافته است».

آمارهای “وزارت کار” هم‌چنین حاکی از آن است که نرخ بیکاری زنان با ۳ درصد افزایش، از ۱۶/۸ درصد در سال ۸۸ به ۱۹/۸ درصد در سال ۹۲ رسیده و این در حالی است که طی این مدت، نرخ بیکاری مردان از ۱۰/۸ درصد به ۸/۶ درصد کاهش یافته است.

این گزارش با اشاره به نرخ مشارکت ۶۳ درصدی مردان و ۱۲/۴ درصدی زنان در بازار کار ایران در سال گذشته از “روند صعودی شکاف جنسیتی” اشتغال طی پنج سال گذشته خبر داده و افزوده که «شکاف جنسیتی با ۳/۹ درصد افزایش، از رقم ۷۸/۸ درصد در سال ۸۸ به رقم ۸۲/۷ درصد در سال ۹۲ رسیده است».

بر اساس این آمار، در سال گذشته، ۵۲ درصد از زنان شاغل در مشاغل “خدماتی” مشغول به کار بوده‌اند که این رقم از مجموع سهم ۴۸ درصدی زنان در مشاغل “کشاورزی” و “صنعت” بیشتر است.

این گزارش می‌افزاید که تعداد زنان شاغل “بی‌سواد” در سال گذشته نسبت به پنج سال قبل حدود ۲۵۵ هزار نفر کاهش یافته و در مقابل، شمار زنان شاغل دارای تحصیلات عالی ۲۱/۵ درصد رشد پیدا کرده است به گونه‌ای که طی این مدت، شمار زنان شاغل دارای مدرک لیسانس ۲۲/۴ درصد، فوق لیسانس ۱۴۷/۳ درصد و دکترای تخصصی نیز ۲۰۰ درصد افزایش یافته است.

در خصوص وضعیت اشتغال زنان در ایران، پروین هدایتی، “کارشناس حوزه زنان” روز ۲۲ دی‌ماه به خبرگزاری “ایسنا” گفت که «حدود ۸۳ درصد از جمعیت زنان ایرانی از نظر اقتصادی غیرفعال محسوب می‌شوند».

او تاکید کرد که پس از پیروزی انقلاب اسلامی بهمن ۵۷ در ایران نه تنها «به موضوع اشتغال زنان توجه نشد» بلکه در دوره‌های مختلف بسته‌های حمایتی برای زنان پیشنهاد شد که «این سیاست‌ها نیز محدودیت‌های بیشتری برای حضور زنان در مراکز شغلی ایجاد کرد».

این در حالی است که محمدجواد محمودی، مسوول “کمیته مطالعات و پایش سیاست‌های جمعیتی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی” روز ۲۶ آبان‌ماه امسال در یک سخنرانی در دانشگاه علوم پزشکی تهران، اشتغال زنان را یکی از عوامل کاهش میزان باروری در کشور دانسته بود.

گفتنی است “مرکز آمار ایران” در گزارش خود از نرخ بیکاری کشور در پاییز امسال، نرخ بیکاری زنان را ۲۰/۳ درصد و برای مردان ۸/۷ درصد اعلام کرد. این مرکز نرخ بیکاری زنان جوان ۱۵ تا ۲۴ ساله را نیز ۴۲/۸ درصد در مقابل ۲۱/۹ درصد برای مردان جوان گزارش کرد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com