استمداد باتیر شاه محمداف زندانی تبعه ترکمنستان در زندان رجایی شهر

باتیر شاه محمداف زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج، در رنجنامه‌ای برای آزادی‌اش درخواست کمک کرده است.

shah-mohamadof

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، استمداد این زندانی سیاسی تبعه ترکمنستان در حالی است که تاکنون وی چندین نامه به مسوولان حکومتی از جمله روسای جمهور و قوه قضاییه در خصوص وضعیت پرونده‌اش نوشته و به نبود وکیل در پرونده و عدم رسیدگی به درخواست‌هایش اعتراض کرده است.
گفته شده در ماه گذشته نیز “خدابخش” دادیار ناظر بر زندان، وی را از ارتباط تلفنی با خانواده‌اش در کشور ترکمنستان، سفارت متبوع و نیز با دوستانش محروم کرده است.

باتیر شاه محمداف به همراه مترجمش به نام چارلى محمدمرادف در روز پنج‌شنبه ۱۸ تیرماه ۱۳۸۸، از سوی نیروهای امنیتی دستگیر و به زندان اوین منتقل شد. وی گفته که در دوران بازداشتش در بندهای ۲۰۹ و ۳۵۰ اوین، برای اخذ اعتراف اجباری، از سوی بازجویان مورد بد رفتارى و شکنجه‌هاى روحى و جسمى قرار گرفته است.

این زندانی در نهایت از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، به اتهام جاسوسی برای کشورهای روسیه و ترکمنستان و نیز تلاش براى فروش فلزات غیر قانونى، به تحمل ۲۰ سال زندان محکم کرده، اتهامی که هرگز نپذیرفته است. محمد مرادوف مترجم وی نیز با همان اتهام‌ها، به تحمل ۲۱ سال حبس محکوم شده است.
این زندانی در دی‌ماه ۱۳۸۷، به عنوان تاجر وارد ایران شده است. او گفته که نماینده شرکت تجارتی روسی است که تحت نظارت‌هاى بین‌المللى، در زمینه تامین و صدور فلزات مورد نیاز به ایران فعال بوده و هدفش تاسیس نمایندگی شرکتی در ایران بوده است.

 

استمداد شاه محمد اف از همگان براى آزادى

اینجانب باتیر شاه محمد اف تبعه کشور ترکمنستان که اینک در زندان رجایى شهر در حال گذراندن دوران محکومیت خود هستم، چکیده‌اى از شرح دستگیرى، محاکمه و محکومیت خود را به قرار زیر مى‌نگارم.
من در ژانویه ٢٠٠٩ میلادى به عنوان نماینده یک شرکت روس جهت تجارت فلزات به ایران آمدم. فعالیت‌هاى تجاری این شرکت کاملا قانونى و مستند و تحت نظارت‌هاى بین‌المللى است و فلزات مورد معامله نیز کاملا قانونى وارد ایران شدند و حتى نمونه‌هایى از فلزهاى یاد شده را به اشخاص متعددى که نمایندگى از نهادهاى دولتى ایران داشتند، ارایه دادم و همگى آنان به من اطمینان دادند که تجارت این گونه فلزات مشکل قانونى ندارد؛ اما متاسفانه اینجانب در نهم ژوئیه ٢٠٠٩ به همراه مترجمم به نام چارلى محمدمرادف دستگیر شدم. نامبرده ترکمن و دانشجوى روابط بین‌الملل در وزارت امور خارجه در تهران بود.

اینجانب در ابتدا در زندان معروف اوین بازداشت بودم و پس از ۵ سال به زندان دیگر، به رجایى شهر کرج منتقل شدم. لازم به ذکر است که نزدیک به ده ماه از بازداشت خود را در بند ٢٠٩ زندان اوین، متعلق به وزارت اطلاعات جمهوری اسلامى ایران در حبس بودم و پس از آن به بند ٣۵٠ زندان اوین که معروف به زندان امنیتى است منتقل شدم. این را نیز باید یادآور شوم که دورانی که در بند ٣۵٠ بودم سه بار دیگر به مناسبت‌هاى مختلف به بند ٢٠٩ اعزام و از سوى بازجویان مورد بد رفتارى و شکنجه‌هاى روحى و جسمى قرار گرفتم تا به اعتراف کذب علیه خودم شوم.

اگرچه اینجانب همواره سعى کرده‌ام بى گناهی خود را توضیح داده و اثبات نمایم، اما در برابر اتهامات دروغین و بدون دلیل، مواجه شده‌ام. اینجانب حتى مجبور شدم به مدت ٢٠ روز در اعتراض به بدرفتارى‌هاى ناعادلانه علیه خودم، دست به اعتصاب خوراک بزنم؛ اما این اقدام نتیجه‌اى در پى نداشت.

در خلال همه‌ى این اوقات، من از حق تماس با سفارت متبوع خویش و نیز با دوستان و خانواده محروم بودم و هیچ‌گونه حمایت حقوقى دریافت نکرده و حتى در جریان محاکمه نیز مترجم رسمى نداشتم. به هر حال من از فراینده دادرسى مطلع نشدم اما با آن که به تمام برخوردهاى غیر قانونى با خود، اعتراض نموده و اتهامات وارده را إنکار و امضا و تصدیق اعترافات دروغین را تکذیب و رد نمودم؛ به بیست سال حبس به اتهام واهى جاسوسى براى کشور روسیه و ترکمنستان و نیز تلاش براى فروش فلزات غیر قانونى محکوم شدم و مترجم اینجانب که آقاى محمد مرادوف نیز به همین اتهامات یاد شده به بیست و یک سال حبس محکوم شده، تمامى اعتراضات من خطاب به مقامات ادارى و قضایى ایران تاکنون باقى مانده است.

اینجانب در شرایط نا مناسب از حیث سلامت جسمى و روحى قرار گرفته و بیش از ۵ سال است که دچار مشکلات خانوادگى از جمله دورى از همسر و فرزندانم هستم و نه امکان تماس با آنان را داشته‌ام و نه آنان امکان دیدار مرا یافته‌اند. نیاز به گفتن این نیست که این جانب هیچ خواسته‌اى ندارم، جز اینکه سریعا آزاد شده و به کشور خویش و نزد خانواده‌ام بازگردم. چرا که هیچ جرم یا اقدام غیر قانونى مرتکب نشده و به نام عدالت از هرکسى که مى‌تواند قدمى در راه کمک به بى گناهان گرفتار انجام دهد، درخواست کمک مى‌کنم براى آزادى زندانى بى گناهی که بیش از پنج سال است که به جرم ناکرده در زندان کشور غریب گرفتار است، مدد رسانند.
باتیر شاه محمداف – زندان رجایى شهر

یکشنبه ۵ بهمن‌ماه ۱۳۹۳ – ۲۵ ژانویه ۲۰۱۵

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com