Davoud-Roshanai

قاضی واحد اجرای احکام دادسرای ناحیه ۲۷ تهران می‌گوید هنوز هیچ پزشکی حاضر به اجرای حکم “قصاص” یک محکوم به اسیدپاشی نشده است.

آن‌گونه که “قاضی دشتبان” به خبرگزاری “فارس” گفته، اجرای “قصاص” فرد اسیدپاش بر روی داوود روشنایی، -جوانی که حدود ده سال قبل در محله مجیدیه تهران به دلیلی نامشخص قربانی اسیدپاشی جوانی دیگر شد- باید با “عمل جراحی چشم و گوش” انجام شود و «دلیل تعلل در اجرای حکم عدم پذیرش از ناحیه پزشکان است».

آقای دشتبان با بیان این‌که «پزشکی قانونی ناظر بر اجرای حکم است» اضافه کرد: «ما نمی‌توانیم به پزشکی قانونی و یا یک پزشک بگوییم “باید” این کار را انجام دهد.»

وی در عین حال خاطرنشان کرد که داوود روشنایی، قربانی این پرونده یک بار پذیرفته بود که در صورت اجرای شرایطش از سوی محکوم از “قصاص” او خودداری کند اما این شرایط برآورده نشد و هم‌اکنون آقای روشنایی «به شدت خواهان اجرای حکم فرد اسیدپاش است».

در واکنش به این اظهارات قاضی اجرای احکام دادسرای ناحیه ۲۷ تهران، قاضی نورالله عزیزمحمدی، رییس شعبه ۷۱ دادگاه کیفری استان تهران در گفتگویی با خبرگزاری “تسنیم” تاکید کرد که «رای قطعی دادگاه باید اجرا شود» و «اگر پزشکی حاضر نیست حکم را اجرا کند باید به رییس قوه قضاییه اعلام شود».

آقای عزیزمحمدی اضافه کرد که تعدادی از پزشکان در پاسخ به پرسش “دیوان عالی کشور” گفته‌اند که به جای ریختن اسید در چشم محکوم این پرونده، می‌توانند با قطع «چند عصب» حکم را اجرا کنند.

وی در عین حال گفت «پزشکان متعهدی هم هستند که اجرای حکم را قبول می‌کنند».

گقتنی است داوود روشنایی، شاکی و قربانی این پرونده، در مهرماه امسال و پس از وقوع اسیدپاشی‌های سریالی در اصفهان، در گفتگویی با خبرگزاری “تسنیم” گفت که خانواده‌ی فردی که به او اسید پاشیده، در آستانه اجرای حکم خواستار مهلتی دوماهه برای فراهم کردن مبلغ “دیه” شدند که با گذشت این مهلت دوماهه دیه را پرداخت نکردند.

او با بیان این‌که نزدیک به یک دهه است که «منتظر اجرای این حکم است» و دستور رییس قوه قضاییه را نیز برای اجرای آن دارد، اضافه کرد: «نمی‌دانم خانواده این متهم چه نفوذی دارند که تا امروز توانسته‌اند جلوی اجرای حکم قصاص را بگیرند.»

این قربانی اسیدپاشی، پیش‌تر در آبان‌ماه ۱۳۹۱ نیز در مصاحبه‌ای با خبرگزاری “ایسنا” گفته بود: «متهم در جریان دادگاه صراحتا اعلام کرد که به قدری در قوه‌قضاییه نفوذ داریم که مانع از اجرای حکم خواهیم شد تا من رضایت بدهم.»

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com