گروهی تروریستی،آموزش دیده و دارای منابع مالی گسترده در میان بهت و حیرت بسیاری از مفسران سیاسی به یکباره وارد صحنه بازی قدرت در خاورمیانه می شوند و خود را نماینده شاخه ای از اسلام سیاسی معرفی می کنند که قریب به اتفاق گروه های بنیاد گرای اسلامی از آن تبری می جویند.
فرضیه های گوناگون به سرعت شکل می گیرند درباره ی تامین کنندگان مالی، سازمان دهندگان، و گروها و کشورهایی که در تجهیز و حمایت این گروه می توانند نقش داشته باشند.
اما این میزان از وحشی گری و بربریت نشانه چیست؟ آیا می توان با نسبت دادن آن به نوع خاصی از ایدئولوژِی چشم را بر روی واقعیت ها بست و پرونده را مختومه اعلام نمود!
بایستی در پی جستجوی ریشه های این پدیده به دنبال ویرانه های سوریه و عراق و خلاء قدرت ایجاد شده در آنجا رفت یا ثروت و قدرت انباشته شده درآسمان خراش های منهتن!
شکی نیست که افرادی که به گروه هایی همانند داعش می پیوندند دچار اختلالات روانی عدیده ای هستند ولی آیا افرادی که با استثمار نیروی کار افراد، و سپاه عظیم نیروی کار ذخیره( که حتی خریداری در بازار نمی یابند ) و متدهای پولشویی به ثروت هایی نجومی دست پیدا کرده اند و حاضرند برای رفع اختلالات سیستم سرمایه داری به بهانه های گوناگون دست به هر جنگ و جنایتی بزنند انسان های سالمی هستند( افرادی کارآفرین، خلاق، متمدن)!
کارکرد سیستم سرمایه داری از بدو پیدایش اش به گونه ای بوده که برای بقای این نظام می بایست ذات وحشی (انساندوستانه و حقوق بشری!) خود را فرافکنی کند تا انسان های بیشتری از مواهبی که لیبرالیسم در اختیارشان نهاده، نهایت استفاده و لذت را ببرند. حال سوالی که باقی می ماند : آقای ایکس نام گروه بعدی چیست؟

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com