IMAGE635066355075819260بیانیه کانون عالی گسترش فضای سبز و حفظ محیط زیست ایران در اعتراض به تغییر کاربری جزیره آشوراده

در شرایطی که پیکر نحیف و زخم خورده محیط زیست و منابع طبیعی کشور می رفت تا خیال بهبود شرایط در سایه استقرار دولتی معتدل و خردورز و واجد برنامه های زیست محیطی را در سر بپروراند، متأسفانه انتشار خبر ناگوار امضای توافقنامه ای نا میمون که زیستگاه منحصر بفردی چون آشوراده را به قطب و منطقه ای گردشگری بدل می سازد موجبات بروز نگرانی های شدید در بخشی از جامعه فعالان و دوستداران طبیعت ایران را پدید آورد.
تصمیمی چنین شگفت و بدور از انتظار در حالی اتخاذ می گردد که از تمامی ۹۲۰ کیلومتر نوار ساحلی ایران در دریای خزر تنها این ساحل شبه جزیره میانکاله و جزیره آشوراده است که بطور نسبی تاکنون از دست درازی اشخاص، نهاد ها، زمین خواران و ویلا سازان و انواع کاریری های آلاینده و مخرب محیط زیست مصون مانده و پناهگاه گونه های ارزشمند و بی نظیر پرندگان مهاجر، فک های خزری و دیگر گونه های پستانداران و آبزیان بومی در سرتاسر این دریاچه می باشد.
“کانون عالی گسترش فضای سبز و حفظ محیط زیست ایران “به عنوان تشکلی مردمی و زیست محیطی که هرگز دغدغه ای جز حفظ محیط زیست ایران زمین ندارد با استناد به اصل مترقی پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که “…هرگونه فعالیت اقتصادی و غیر آن را که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیر قابل جبران آن ملازمه پیدا کند را ممنوع می داند” ضمن اعلام مراتب نگرانی و اعتراض شدید خود به چنین تصمیمی، جزیره آشوراده را بعنوان دروازه میانکاله و تنها باقیمانده از طبیعت بکر خزری، فاقد توان اکولوژیکی لازم جهت تحمل چنین کاربری مخربی می داند و این حرکت را زمینه ساز نابودی کامل آن زیستگاه اعلام می نماید و با صدور این بیانیه هرگونه دخل و تصرف در آن اعم از ملکی یا تغییر کاربری را به هر میزان و تحت هر عنوان و با هر توجیهی که موجب تغییر در سیمای طبیعی و ویژگی های اکولوژیکی آن گردد محکوم نموده و ظلم آشکار به طبیعت ایران و میراث نسل های آینده به شمار می آورد.
پر واضح است در صورت عدم لغو چنین توافقنامه ای، برابر قوانین جاری کشور این سازمان مردم نهاد حق پیگیری قانونی موضوع را تا استیفای حقوق نادیده انگاشته شده محیط زیست، برای خود محفوظ می داند.

کانون عالی گسترش فضای سبز
و
حفظ محیط زیست ایران

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com