فشار روزافزون برنامه های اقتصادی دولت بر اقشار کم درآمد

در روزهای گذشته، افزایش پایه ای قیمت نان سی در صد اعلام شده است اما در بسیاری از شهرها ومناطق، قیمت این کالا بسیار بیش از اینها  بالا رفته است

تاثیر این افزایش قیمت بر نرخ باقی اقلام ضروری و کالاهای مصرفی مردم کاملا واضح و روشن است. لازم به گفتن نیست که در روزهای آتی خیلی چیزها گران خواهد شد. با سی درصد گران تر شدن نان، سطح زندگی مردم طبقات متوسط و پایین باز هم یک سوم پایین تر خواهد آمد.

اما دولت چگونه به این راحتی با نان مردم بازی می کند؟ به تعبیر کارشناسان،  دولتی که به قصد زدودن آثار طرح های اقتصادی تخریبی و حساب نشده  آمده بود، مدتهاست که خودش فاز سوم هدفمندی یارانه ها را بدون اطلاع قبلی و بازیرکی تمام آغاز کرده است. به گزارش ایرنا، پیش از این تنها  پس از آغاز فاز اول هدفمندی یارانه ها بود که  قیمت این کالای اساسی ناگهان افزایش یافت و چندی پس از آن هم قیمت حامل های انرژی افزایش یافت. در شرایط فعلی هم اتفاقات مشابهی در راه خواهد بود.

در برنامه فاز دوم هدفمندی قرار بود در سال ۹۳ یارانه اقشار پر درآمد حذف شود. نه تنها این طرح اجرایی نشد (جدا از این که این طرح چقدر در عمل امکان اجرایی شدن داشت)، بلکه هنوز سال ۹۳ به پایان نرسیده دولت به جای حذف یارانه اقشار پردرآمد، فشار را بر اقشار کم درآمد افزایش داده است. مفهوم هدفمند سازی یارانه ها در نگاه  دولتی که با کاهش قیمت نفت هم مواجه شده است، جبران کمبود بودجه ها از کیسه مردم عادی است. در حالی در بودجه پیشنهادی دولت برای سال ۹۴، سهم ارگانهای نظامی و امنیتی یک سوم افزایش می یابد که قبل از آن، قدرت خرید مردم یک سوم کاهش یافته است.

اما دولت مثل همیشه سعی می کند اتفاقات پشت پرده و تصمیماتش را علنی نکند. زمانی که سخنگوی دولت اعلام می کند برنامه ای برای افزایش قیمت نان ندارد و انگشت اتهام را به سمت نانوایان می گیرد و آنها را مسئول قلمداد می کند، دقیقا همان زمانی است که آرد تحویلی به نانوایی ها ۴۴ درصد گران شده است. رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی به ایلنا گفته است با افزایش ۳۰ درصدی قیمت نان شاهد رشد ۴۴ درصدی بهای آرد هستیم. دولت نانواها را مسئول و تصمیم گیرنده می داند در حالیکه با این افزایش قیمت آرد، آنها هم در وضعیت بسیار نامناسبی هستند. وقتی آرد  ۴۴ درصد گران می شود، چطور می توانند نان را تنها ۳۰ درصد گران کنند؟؟؟

………………………………………………………………………………………….

در خبرها خواندم که صبح روز ۱۹ آذر، یک کارگر ۳۰ ساله نانوایی در بلوار ابوطالب مشهد، هنگام تمیزکاری دستگاه نانوایی لواش، آستین لباسش در قسمت نوار نقاله گیر می کند و با کشیده شدن دست به داخل دستگاه، استخوان های دست کاملا له می شود. مثل هزاران مورد مشابه دیگر، علت این حادثه، رعایت نشدن استانداردهای ایمنی در محیط های کارگری است. کارگرا نانوا مگر روزانه چقدر دستمزد می گیرد که شب با دست له شده به خانه برگردد؟؟

دوباره اخبار کارگری را نگاه می کنم.  نه خبر کامل نیست،  اصلا کامل نیست. اصل موضوع از این قرار است: در وضعیت موجود این شریان حیاتی طبقات پایین جامعه است که لای چرخ های زنگار گرفته و پوسیده این اقتصاد متورم گیر کرده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com