Military-Service-in-Iran

به دنبال در نظر گرفتن امکان خرید سربازی در لایحه بودجه سال آینده از سوی دولت، یک مقام مسوول در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی گفت که در سال آینده، حدود ۱/۵ میلیون «مشمول غایب» می‌توانند با پرداخت جریمه‌ی ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومانی از سربازی معاف شوند.

به گزارش خبرگزاری “مهر”، موسی کمالی، “جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح” روز چهارشنبه (۱۹ آذر-۱۰ دسامبر) در یک نشست خبری اعلام کرد که بر اساس لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ آن گروه از “مشمولان خدمت سربازی” که بیش از ۸ سال غایب بوده‌اند و سن آنها حداقل ۲۷ سال و حداکثر ۵۰ سال است، با “پرداخت جریمه” می‌توانند از این خدمت معاف شوند.

“سردار کمالی” با بیان این‌که میزان جریمه “مشمولان غایب” بر اساس “حضور در داخل یا خارج از کشور”، “مدرک تحصیلی” و “مدت غیبت” تعیین می‌شود گفت که «در حال حاضر مبلغ ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومانی مدنظر نهادهای مسوول قرار دارد».

وی در عین حال هشدار داد کسانی که از فرصت فراهم‌شده استفاده نکنند، طبق “قانون خدمت وظیفه عمومی” در سال آینده با “محرومیت‌های اجتماعی” هم‌چون “ممانعت از اخذ وام” و “پروانه کسب” مواجه و حتی دستگیر خواهند شد.

به گفته‌ی این مقام ارشد نظامی، نهادها، موسسات و شرکت‌هایی که این افراد را به کار گیرند نیز «باید برای بار اول هزینه یک سرباز در سال و بار دوم و بالاتر هزینه ۳ سرباز را پرداخت کنند».

آقای کمالی با اشاره به قانون خرید سربازی در سال‌های ۱۳۷۸ و ۱۳۷۹ خاطرنشان کرد که در این دو سال، بیش از ۳۶۰ هزار نفر “خدمت سربازی” خود را خریداری کردند.

گفتنی است بر اساس بند ط تبصره ۱۶‌ لایحه‌ی بودجه سال آینده که روز یکشنبه (۱۶ آذر) توسط حسن روحانی به مجلس شورای اسلامی ارائه شد، «تمام درآمدهای حاصل از اعطای معافیت‌های مشمولان خدمت سربازی تا سقف هزار میلیارد تومان برای تقویت بنیه دفاعی نیروهای مسلح» هزینه خواهد شد.

در همین ارتباط، روزنامه “دنیای اقتصاد”، چاپ تهران در شماره روز سه‌شنبه (۱۸ آذر) خود نوشت که موضوع گنجاندن امکان خرید “خدمت سربازی” بر اساس اطلاعاتی که به این روزنامه رسیده، «پیشنهاد وزارت دفاع در دولت بوده» و ظاهرا «هماهنگی‌های اولیه‌ای با نهادهای صاحب صلاحیت انجام شده است».

موضوع تغییرات در قانون سربازی در ایران نخستین بار در مرداماه سال گذشته و به دنبال انتشار گزارشی توسط “مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی”، به طور جدی مورد توجه رسانه‌های ایران قرار گرفت.

این مرکز، دو الگوی “سربازی داوطلبانه بسیجی‌محور” و “سربازی حرفه‌ای” را به عنوان الگوهایی که دارای مزایا و مطلوبیت‌هایی در مقایسه با سیستم کنونی سربازگیری اجباری کشور هستند، معرفی کرده بود.

دو هفته بعد از انتشار این گزارش بود که “دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال ایران” با همکاری “مرکز ایرانی مطالعات لیبرالیسم”، کمپینی را با عنوان “نه به سربازی اجباری” با شعار “سربازی اختیاری، حق جوان ایرانی” در فیسبوک راه‌اندازی کردند که این صفحه در حال حاضر، بیش از ۲۸ هزار نفر دنبال‌کننده دارد.

به دنبال آن بود، که موضوع تغییر قانون سربازی اجباری از سوی اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی نیز در چندین سخنرانی و مصاحبه مطرح شد.

او از جمله روز ۱۳ آذرماه سال گذشته در سخنانی تاکید کرد که “سربازی حرفه‌ای” برای کشور “بسیار بهتر” است اما به دلیل “کمبود منابع مالی”، دست کم تا چند سال آینده امکان آن وجود ندارد.

وی روز ۲۷ آبان نیز در گفتگویی با خبرگزاری “ایسنا” تغییر در سیستم کنونی سربازی اجباری در ایران را “از موارد اجتناب‌ناپذیر در آینده” توصیف کرده و گفته بود: «تحولاتی اعم از کاهش موالید و تحصیل سربازان در حال رخ دادن است که در آینده، ما را با تصمیم‌گیری‌هایی درباره سربازی مواجه می‌کند که گریزناپذیر است.»

این در حالی است که حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی روز اول فروردین ماه امسال زمانی که در جریان بازدید از یک مجمتع بهزیستی در تهران با ابراز نگرانی یک جوان برای اعزام به سربازی و عقب ماندن از ادامه تحصیل مواجه شد، گفت: «با رفتن به سربازی کسی از زندگی عقب نمی‌افتد؛ سربازی یک تجربه است و فقط یک آموزش نظامی نیست.»

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com