قرآن گردی(۳)این شماره حجاب
حجاب راه تویی حافظ از میان برخیز
خوشا کسی که درین پرده بی حجاب می رود
بدون مقدمه:
۱-درقرآن چند آیه هست که به صراحت درمورد حجاب می پردازد:
*«وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِینَ غَیْرِ أُوْلِی الْإِرْبَهِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاء وَلَا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِن زِینَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِیعًا أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»(نور/۳۱)
«به زنان با ایمان بگو دیدگان خود را [از هر نامحرمى] فرو بندند و پاکدامنى ورزند و زیورهاى خود را آشکار نگردانند مگر آنچه که طبعا از آن پیداست و باید روسرى خود را بر سینه خویش [فرو] اندازند و زیورهایشان را جز براى شوهرانشان یا پدرانشان یا پدران شوهرانشان یا پسرانشان یا پسران شوهرانشان یا برادرانشان یا پسران برادرانشان یا پسران خواهرانشان یا زنان [همکیش] خود یا کنیزانشان یا خدمتکاران مرد که [از زن] بىنیازند یا کودکانى که بر عورتهاى زنان وقوف حاصل نکردهاند آشکار نکنند و پاهاى خود را [به گونهاى به زمین] نکوبند تا آنچه از زینتشان نهفته مىدارند معلوم گردد اى مؤمنان همگى [از مرد و زن] به درگاه خدا توبه کنید امید که رستگار شوید».
**وَالْقَوَاعِدُ مِنَ النِّسَاء اللَّاتِی لَا یَرْجُونَ نِکَاحًا فَلَیْسَ عَلَیْهِنَّ جُنَاحٌ أَن یَضَعْنَ ثِیَابَهُنَّ غَیْرَ مُتَبَرِّجَاتٍ بِزِینَهٍ وَأَن یَسْتَعْفِفْنَ خَیْرٌ لَّهُنَّ وَاللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ »(نور/۶۰)
«و بر زنان از کار افتادهاى که [دیگر] امید زناشویى ندارند گناهى نیست که پوشش خود را کنار نهند [به شرطى که] زینتى را آشکار نکنند و عفت ورزیدن براى آنها بهتر است و خدا شنواى داناست»
طبیعی است که هدف اولی واصلی این آیات پیشگیری از بی بندوباری،وعدم گسترش ناهنجاری هایی است که می شودبخشی از آنرابارعایت پوشش در چند عضو بدن زنان-که تحریک کننده و مروج فساد اخلاقی است-در عمل فعال کرد؛وگرنه پیشگیری در یک مورد خاص همواره به موارد ایجابی وسلبی در دیگر موضوعات ارتباط دارد.شما نمی توانید باقطع انگشت دزد(به ضرس صراحت قرآن)دزدی راریشه کن کنید،بلکه باایجادعدالت اجتماعی که اتفاقا هدف اصلی قرآن،انبیا وادیان توحیدی و عقل رایج امروزاست،این امر میسوروممکن می شود.
بنابراین صرف آیات حجاب و سختگیری به شکل نصرباالرعب نتیجه معکوس دارد.به قول علی شریعتی می شود:«مذهب علیه مذهب».
۲-سکس و صنعت سکس همواره مورد توجه است و برای آن بها و وقت زیادی صرف می شود. همین موضوع وسیله ای است تادرطول تاریخ مردان از زن یک کالابسازدوبواسطه آن،به اهداف ومقاصد دنیایی برسد.
عریان شدن و عریان بودن در ملاء عام یک حرکت و فعل ناهنجاراست؛وهرجامعه ای متناسب با آداب ورسوم،فرهنگ وسنن،ادیان ومذاهب مرسوم،(والبته تابوها)به شیوه خودبااین ناهنجاری برخوردمی کند. وجمهوری اسلامی ایران(ج.ا.ا.) که به ایدئولوژی دینی منتسب است،ازاین قاعده مستننی نیست.
خداوندخلقت فیزیکی زن رابگونه ای تقدیرکرده است که ازآن میل شدیدمردبه زن و نیز نیاز زن به مرد،منتج شود!
بدیهی ست که زنان ویژگی ها وبرجستگی هایی دارندکه می تواند علت بسیاری ازمعلول ها باشد.
زنان نیزکه خودبه این امرپی برده اند،سعی دارندازآن به نفع خویش بهره برداری کنند،تاجایی که این روزهابرهنگی و عریان شدن در مجامع مختلف دارد نمادمبارزه تلقی می شود!!؟
فعلی که آقایان در ذهن پنهان خود از آن بدشان نمی آید وهمان نیز وسیله ای است برای ورود به مسیرهایی که باز زن کالا خواهدشد!
همین ویژگی ویژه زنانه،مساله حجاب زن وبی حجابی وی را هم برجسته کرده است!
اما آیا هرنوع بی حجابی مترادف با بی عفتی و سکس و ناهنجاری است؟!
۳-انقلاب بهمن ۵۷ با آن اهداف عالی و متعالی،اکنون به زیر شکم ختم شده است.
هزینه های هنگفتی صرف پروسه باحجاب کردن زنان می شود ولی با این وجود،نتیجه مطلوب که نمی گیرد هیچ،بلکه براساس یک اصل مسلم:«الانسان حریص مما منع»والبته در یک مبارزه منفی۱ با پدیده حجاب اجباری برخورد کرده و می کنند!
الان بخشی از حاکمیت ازجمله زنان گشت ارشاد،نگهبانان زندان ها و بسیجی ها و بعلاوه خشکه مقدس ها،از چادر به عنوان حجاب برتراستفاده می کنند وبه ضرب قوانین سلبی سعی دراجباری کردن آن را دارند،ولی از طرف دیگر ریا،تملق،نیرنگ،نکبت وفساداخلاقی همانها(چون به خلوت می روندآن کاردیگرمی کنند)گه گاهی زبانزدخاص وعام شده است.
چادراگر قبل از انقلاب برای بخشی از زنان مومن ومبارز سمیل و نماد حریت وآزادگی بود وبراین اساس هم بخشی از همان بی حجاب های امروز(که بابازگشت به خویشتن خویش درفرنگ کشف حجاب کردند)راچادری کرد،امروز حاکمیت ج.ا.ابااجباری کردن آن،خود موجب گسترش فساد و نیز ناتوانی در پیشگیری مفاسد،ازجمله قتل،هرزگی و فحشا و دزدی و مواد مخدر شده است و هیچ ربطی هم به شیبخون فرهنگی غرب ندارد.
کم سوادی وجهل وازهمه مهمتر آمر به معروفی که خود منکرمی کند،علت ناتوانی در ارائه درست دین وباصطلاح به روز نبودنشان است.
به گمان من علت آنکه شدیدا روی موضوع حجاب هزینه های هنگفتی می شود،پوشش دادن به امور مهم دیگراست که نباید آنها رادید،نباید آنها راشنید وبایستی از دید عوام مخفی بماند.تا درسرای عام،خواص بی حجاب رویت نشوند؛زیرابه قول خیام:چون پرده درافتد،نه تومانی ونه من…
۴-راه حلی با شرایط فعلی وجود ندارد.
تا اصل ولایت فقیه(آنهم نوع مطلقه اش)که توسط نمایندگان ولایت فقیه(ازجمله ائمه جمعه و بسیجیان ونیروی قهریه که هروقت بخواهند به اشاره آقا وبدون رعایت اصول مسلم قانون(وازجمله قانون اساسی)به عنوان آمران معروف(دراقدامی منکرانه)فرمان حمله می دهند،هست،این شیوه برخورد در مورد حجاب و موارد دیگر هم هست!
از طرف دیگر نظام ج.ا.ا خود راه حل را داده است!
یعنی با رفتاروشیوه هایش نوعی فرهنگ راتثبیت کرد که نه می شود به آن گفت باحجاب و نه می شود گفت بی حجاب.چیزی مثل همان غرب زدگی که مصطلح رایج دوره ای بود.
برای اصلاح امور،تفکر حاکمیت باید تغییر کند.
برای ایجاد تغییر در رفتارحاکمیت،مبارزه منفی درشکل اخلاقی و مدنی باید توسط عامه مردم اجرایی شود. همین پروسه می تواند به بروز تغییر رفتار در حاکمیت منتج شود.
بازگشت به انقلاب بهمن ۵۷ و همان توصیه آیت الله طالقانی که اجباری درحجاب نیست،کاری است که باید بشود ولی نمی شود؛چون درواقع دغدغه اصلی حاکمیت باحجاب کردن بی حجابان نیست!
حرفشان و(عمل هم)ازدل برنمی آید که بردل نشیند.
پرسش این است:چگونه ابتدای انقلاب و بحبوبه مبارزه حرف ها به دل می نشست و خیلی ها را هم با حجاب کرد؟اما حالانه!؟
بتدریج ریزش ها شروع شد.چون آمران به خلوت که می روند کار دیگر می کنند؛عیب را باید درحاکمیت باید جست.
محمد شوری(نویسنده و روزنامه نگار)
فرودین ماه ۱۳۹۳
———————-
۱-همان مبارزه منفی که دوره گاندی استراتژی مردم هند در مقابله با استعمار انگلیس بود و این روزها هاشمی رفستجانی آز آن به عنوان یک الگو نام می برد و البته دوره خودش را فراموش فرموده اند!!؟!

ادامه با مجموعه ای از کامنت ها از منابع مختلف در مورد حجاب دراینجا:
https://www.facebook.com/groups/quran.today/permalink/661509143916556/

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com