این هفته با حقوق بشر در ایران

حقوق زندانیان

۲۸ آبان، حسین فطاح، زندانی سیاسی ۸۵ ساله زندان رجائی‌شهر کرج، که به منظور مداوای سرطان خون در مرخصی به سر می‌برد، به دلیل عدم تمدید مرخصی، با اقدام مأموران به زندان برگردانده شد. همچنین وی پس از بازگشت به زندان از دریافت داروهای لازم محروم شده. گزارش‌گران حقوق بشر، جان این زندانی را در خطر اعلام کرده‌اند. او به جرم جاسوسی و تبلیغ علیه نظام محکومیت ۱۵ سال حبس را می‌گذراند.

۲۶ آبان، به نبض‌ایران گزارش رسید که علیرضا رسولی، زندانی سیاسی کرد زندان ارومیه، یک هفته است که در اعتراض به عدم امکان دسترسی به مداوای پزشکی دست به اعتصاب غذا زده. خانواده این زندانی سیاسی نیز در حمایت از او به این اعتصاب غذا پیوسته‌اند.

بین‌المللی

پس از تصویب قطع‌نامه سازمان ملل در محکومیت وضعیت حقوق بشر در ایران، عبدالکریم لاهیجی، حقوق‌دان و فعال حقوق بشر، در مصاحبه‌ای با رادیو زمانه از حسن روحانی خواست نقض حقوق بشر در ایران را توجیه نکند.

حقوق زن
تبعیض جنسیتی در ایران

تبعیض جنسیتی در ایران

۲ آذر، غنچه قوامی، زن ایرانی-بریتانیایی، که به جرم تلاش برای تماشای مسابقه والیبال بازداشت شده بود، به قید وثیقه از زندان آزاد شد. اخیرا مسئله حقوق زن در ایران ازجهات مختلف مورد توجه رسانه‌های فارسی‌زبان قرار گرفته. در این‌باره نبض‌ایران پرسش‌های متنوعی را در شبکه‌های اجتماعی با مخاطبان خود مطرح کرد، از جمله «تبعیض جنسیتی چه آسیب‌هایی به زنان ایرانی وارد می‌سازد؟»

همچنین فرا رسیدن روز ۴ آذر، روز جهانی حذف خشونت علیه زنان، موجب داغ‌تر شدنمباحث پیرامون وضعیت حقوق زن در کشور شد. کارزار سازمان ملل از مردم در سراسر جهان خواست تا به منظور آگاهی‌رسانی در این زمینه، محله‌های خود را با نماد‌های «نارنجی رنگ» تزیین کنند. در ایران، «کانون شهروندی زنان» بدین منظور بیانیه صادر کرد و گروهی از چهره‌های شناخته شده و کنشگران حقوق بشری تصاویری از خود منتشر کردند که در آن خواهان منع خشونت علیه زنان شده بودند.

در همین حال، ۷ آذر، شهین‌دوخت مولاوردی، معاون حسن روحانی در زمینه امور زنان اعلام کرد، «۳۲ جلد کتاب نتایج حاصل از پروژه ملی بررسی اشکال خشونت خانگی علیه زنان گم شده.» خشونت علیه زنان در ایران به طور نظام‌مند مسند نشده در آمارها ذکر نمی‌گردد. تحقیق یادشده از جمله معدود اقدامات حکومت برای برآورد میزان خشونت علیه زنان در ایران بود.

امنیت کنشگران

۴ آذر، هکری با فریب دادن فرشته قاضی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی، از طریق تلفن، موفق به اخذ کد دسترسی دو مرحله‌ای او برای ورود به حساب کاربری جیمیل و فیس‌بوک‌اش شد. تکرار این موضوع برای گروه دیگری از کنشگران ایرانی، زنگ خطر را برای توجه بیشتر به مسائل امنیتی در دنیای اینترنت به صدا در آورده. در همین راستا، سازمان عفو بین‌الملل با همکاری چند سازمان و نهاد حقوق بشری دیگر، ابزاری را برای یافتن جاسوس‌افزارها طراحی کرده‌اند تا کنشگران در سراسر جهان را جهت مراقبت از خود در قبال حملات دولت‌ها و نهادهای دیگر یاری رساند.

۶ آذر، محمد نوری‌زاد، فیلم‌ساز و نویسنده منتقد نظام، از یک سانحه رانندگی جان سالم به در برد. بسیاری این سانحه را مشکوک تلقی کرده‌اند. در گذشته، اشخاص سرشناس و منتقد در ایران در سانحه‌های رانندگی ساختگی کشته شده‌اند.

حقوق اقلیت‌ها

به گزارش هرانا، ۲ آذر، جوانی بلوچ توسط نیروی انتظامی در یکی از خیابان‌های شهر خاش، به ضرب گلوله کشته شد. از ابتدای سال ۹۳ تا کنون، ۱۲ شهروند بلوچ بدون اخطار قبلی، توسط نیروی انتظامی هدف گلوله قرار گرفته‌اند.

حقوق کودک

۲۹ آبان، شهرداری تهران تأیید کرد که تعدادی از کودکان با یونیفورم‌های شهرداری مشغول جمع‌آوری زباله‌های شهری هستند. مطابق قوانین ایران، کار کودکان زیر سن ۱۵ سال مجاز نیست. شهرداری تهران شرکت‌های طرف قرارداد شهرداری را مسئول این تخلف معرفی کرده، هرچند سازمان بازرسی شهرداری، گفته که شاید شهرداری در تذکر دادن به پیمانکاران «سهل‌انگاری» کرده باشد. به گزارش مرکز آمار ایران، یک میلیون و هفت‌صدهزار کودک کار در کشور وجود دارد.

محاکمات

۶ آذر، خانواده سهیل عربی، شخصی که اخیرا به جرم «سب نبی» (بی احترامی به حضرت محمد) و مسئولان نظام به اعدام محکوم شده، نسبت به احتمال اعدام او ابراز نگرانی کرده، اعلام کردند که حکم بر اساس اعترافاتی صادر شده که تحت شکنجه گرفته شده. سهیل عربی متهم است که مطالب توهین آمیز طنز درباره پیامبر اسلام و مسئولان جمهوری اسلامی در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده.

اخیرا، علی مطهری، نماینده اصول‌گرای مجلس، در جلسه‌ای با دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد گفته، «نظر رهبری در مورد حصر [خانگی رهبران جنبش سبز] خلاف عدالت است و من این نظر را قبول ندارم».

منابع کتابخانه‌ای

این هفته، نبض‌ایران منبع دیگری را در کتابخانه منابع نبض‌ایران منتشر کرد. مطالعه «پاسخگوئی نسبت به ارائه خدمات به شیوه‌ای مردم‌سالارانه: راهنمای عملی تعیین میزان بهبود ارائه خدمات از طریق ارزیابی»،را به کنشگرانی که می‌خواهند مردم را تشویق به حمایت از تلاش‌ها برای بهبود وضعیت جامعه کنند، توصیه می‌کنیم. این راهنما به زبان انگلیسی است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com