1517539_839682102743054_5896026979618325429_nروز جهانی کودک است. روزی که در بسیاری از کشورها جشن گرفته می‌شود، کودکان دور هم جمع می‌شوند و کودکی‌شان را شادی می‌کنند. اما دوران کودکی برای همه یکسان نیست. همین حالا که من و شما در محل کار، تحصیل یا زندگی‌مان مقابل کامیپوترهایمان نشسته‌ایم، در بسیاری از نقاط دنیا کودکان درگیر سخترین اشکال زندگی هستند. حتما با خود می‌گویید این روزها زندگی برای چه کسی آسان است؟ یا شاید زمزمه کنید مگر کودکان مانند بزرگسالان فکر می‌کنند که بتوانند سختی‌ها را درک کنند؟ درست می‌گویید، زندگی آسان نیست اما تفاوت اینجاست که فرد بزرگسال از امتیازاتی برخوردار است که یک کودک نیست، مهمترین این امتیازات سن است. یادتان می‌آید که دوست داشتید زودتر هجده ساله شوید؟ که بروید دنیا را کشف کنید، درس بخوانید، کار کنید، ازدواج کنید، مستقل شوید، آن‌طور که دوست دارید زندگی کنید، خودتان باشید و از همه مهمتر آدم بزرگ‌ها شما را جدی بگیرند؟ این رویای بسیاری از کودکان است که بالاخره روزی دیده شوند. حالا به تبعیض سن-محور، سایر تبعیض‌ها از جمله جنسیت، گرایش جنسی، نژاد، قوم و طبقه را هم اضافه کنید. کودکان هر چقدر بیشتر قربانی تبعیض‌های فوق شوند، بیشتر به حاشیه می‌روند چون صدایی ندارند، کسی آنها را جدی نمی‌گیرد و رنج‌شان را همطراز رنج بزرگسالان نمی‌بیند و خود نیز قدرت، ابزار و مهارتی ندارند که از پس این تبعیضات برآیند.

 

سخن کوتاه اینکه امروز روز جهانی کودک است و سایت حق کودکی متولد شده و از همین حالا رویایش این است که آدم بزرگ‌ها او را جدی بگیرند و ببینند. اگر چه مخاطب این سایت کودکان نیستند و بیشتر افرادی هستند که به نحوی با کودک ارتباط دارند اما رویایش بخشی از رویای کودکی‌ست، رویای بیشتر آموختن، از آموخته‌ها سخن گفتن و گاه ماندن در همین دنیای کودکی. صدای ما را بشنوید.

این سایت  محصول کاری داوطلبانه است و بی تردید به یاری و توجه شما نیاز دارد

http://right-to-childhood.com/

به صفحه ما در فیسبوک بپیوندید
در توییتر ما را دنبال کنید

سایت حق کودکی

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com