گفتگوی مسیح علی نژاد با حجت الاسلام شجونی و حمید رضا ترقی

برخی رسانه های جمهوری  اسلامی ایران از جمله رادیو و تلویزیون سخنان رئیس جمهوری مصر در اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها در تهران را تغییر داده اند.

سایت بازتاب که متعلق به جریان موسوم به اصولگرایان  در ایران است در گزارشی می نویسد  که مترجم  در ابتدای سخن محمد مرسی در باره سوریه با جایگزین کردن کشور بحرین بجای سوریه سخنان وی را تغییر داد در حالیکه مرسی صحبتی درباره بحرین نکرده بود. الجزیره هم گزارش داد که  هیات و نمایندگان سوریه هنگام صحبتهای مرسی اجلاس را ترک کردند.

این گفتگو را می توانید اینجا بشنوید

در همین باره با یکی از خبرنگاران صدا و سیما  گفتگویی انجام داده ام که ایشان مایل به انتشار صدای خود نیست و در عین حال می گوید راستش من خودم هم از ترجمه رادیویی شنیده ام که در آن  آقای مرسی سخنانی علیه آقای بشار اشد  نگفته اند ولی من شغلم اطلاع رسانی  است و اگر خودم بشنوم که آقای مرسی چه گفته اند حتما واقعیت را  اطلاع رسانی می کنم اما در این مورد من از رادیو اخبار را پیگیری  کردم و واقعا اطلاعی ندارم.

شاید به همین دلیل که مترجم سخنان آقای مرسی را تغییر داده است  بسیاری از ایرانیان در داخل کشور که از طریق تلویزیون و رادیوی جمهوری اسلامی اخبار را پیگیری می کردند اصلا متوجه مواضع انتقادی رییس جمهور مصر علیه سوریه نشده اند.

وقتی به عنوان خبرنگار با حجت السلام شجونی در این مورد گفتگویی تلفنی انجام داده ام ایشان هم  گفت که اصلا متوجه سخنان آقای مرسی علیه بشار اسد و رژیم سوریه نشده است. وی در مواجهه با اینکه دلیل متوجه نشدن مواضع مرسی علیه بشار اسد این است که صدا و سیما این بخش از سخنان رییس جمهور مصر را تغییر داده است تعجب می کند و می گوید: عجب پس بهتر است فعلا کبریت را روشن نکنیم و اجازه دهیم بزرگان در این مورد حرف بزنند.

حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اما می گوید آقای مرسی به هیچ وجه علیه بشار اسد حرفی نزده بلکه از رژیم سوریه دفاع کرده است.

وی در پاسخ به این پرسش که نخست وزیر و هیات سوریه ای به دلیل شنیدن مواضع آقای مورسی علیه رژیم سوریه، نشست را ترک کرده اند می گوید:  چنین چیزی دروغ است، من خودم صحبت های آقای مورسی را شنیده ام، رییس جمهور حتی یک کلمه هم علیه رژیم سوریه حرف نزد بلکه

اینها همه دروغ پردازی های رسانه های وابسته به آمریکایی هاست.

این در حالی است که سایت بازتاب ، عصر ایران و برخی دیگر از رسانه های نزدیک به اصولگرایان نیز در مورد اظهارات  رییس جمهور مصر علیه رژیم سوریه و ترک جلسه توسط هیات سوریه نیز نکاتی را نوشته اند.

آقای ترقی ادعا می کند:  ممکن است  نخست وزیر سوریه به خاطر رفتن به دستشویی جلسه را ترک کرده باشد نه به خاطر اعتراض به  سخنان آقای مرسی از بشار اسد دفاع کرده و دخالت های خارجی را هم محکوم کر

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com