6fg5h4fgh44g

مرضیه آرمین

حسین شاهمرادی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، درباره نقش رسانه های گروهی و شبکه‌های اجتماعی در ساماندهی به انتشار اخبار و نظرها مى‌گوید: «در حال حاضر رسانه های گروهی مانند صدا و سیما، ایسنا، ایرنا و … نسبت به شبکه های اجتماعی نقش کمتری در مخابره ی مطالب مختلف به مردم ایفا می کنند. این در حالی است که شبکه های اجتماعی با قدرت بیشتری در عرصه حضور دارند و ما چه بخواهیم و چه نخواهیم، چه آنها را فیلتر بکنیم و چه فیلتر نکنیم، مورد استفاده مردم قرار میگیرد»

به گزارش ایسنا، حسین شاهرودی در گفتگویى با این خبرگزارى گفت:«هیچ نظامی نمی‌تواند جلو آزادی اندیشه و آزادی مردم را بگیرد. البته چنین موضوعی به این معنا نیست که ما باید موضوع شبکه‌های اجتماعی را رها کرده و برایش برنامه‌ریزی نکنیم، بلکه ما به عنوان مسوولان فرهنگی باید برای چنین موضوعاتی برنامه داشته باشیم»

 با وجود فیلترشکن‌ها و وی‌پی‌ان‌ها، سیاست‌های چندساله‌ی اخیر ایران جهت کاهش دسترسی کاربران به اینترنت و سایت‌ها شکست خورده است. دبیر شورای فرهنگ عمومی نیز در همین زمینه گفت: «راحت‌ترین راه این است که شبکه‌های اجتماعی را ببندیم و البته می‌بینید که چنین عملکردی هیچ وقت تاثیری نداشته است. سخت‌ترین راه و بهترین برنامه هم این است که بتوانیم این موضوع را هدایت کنیم و سوار بر موج شبکه‌های اجتماعی شویم و بتوانیم در این تلاطم اقیانوس مواج حرکت کنیم که جلو برنده باشیم. اگر بخواهیم مقابل این موج عظیم بایستیم غرق می‌شویم. این درحالی است که ما پیشینه مذهبی و ملی قدرتمندی داریم که می‌توانیم به وسیله آن قایقی بر روی این موج بسازیم تا حتی سرعت این موج ما را به جلو هدایت کند. شورای فرهنگ عمومی باید بتواند برای این موضوع تدبیر بیاندیشد».

به گزارش رسانه ها، سال ۱۳۷۱ شمسی و بیش از سی‌سال پس از طراحی و مهندسی و اجرای پروژه‌ای به نام اینترنت، این پدیده در ایران مورد استفاده قرار گرفت و به مرور به تعداد کاربران آن افزوده شد. اما از همان بدو ورود اینترنت، مسیولین امر اقدام به ایجاد محدودهایی کردند. علاوه‌بر محدودیت‌هایی که بر تولید محتوا وجود داشت، از سال ۱۳۸۰ محدودسازی دسترسی به نشانی‌های اینترنتی از طریق پالایش یا فیلترینگ، با تصویب مقررات و ضوابط شبکه‌های اطلاع رسانی رایانه‌ای نیز آغاز شد تا آنجا که بر اساس آمار دسامبر ۲۰۱۲ ایران به لحاظ سرعت اینترنت در دسترسی برای کاربران خانگی، در بین ۱۷۸ کشور رتبه‌ی ۱۶۴ را به خود اختصاص داد و از بین کشورهای خاورمیانه، تنها مصر و سوریه رتبهٔ پایین‌تری داشتند.

همچنین در فصل اول سال ۲۰۱۳ ایران در بین کشورهای جهان جزء کندترین کشورها در زمینه ارائه اینترنت پرسرعت است. کاربران اینترنت در ایران هم از فیلترینگ اعمال‌شده توسط نهادهای دولتی و هم از فیلترینگ معکوس اعمال‌شده توسط شرکت‌های وابسته به کشورهایی که ایران را تحریم کرده‌اند، رنج می‌برند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com