df6g5d6666d

علی‌اکبر ولایتی هم به جمع منتقدان “احمد شهید” پیوست؛ مشاور بین الملل رهبر جمهورى اسلامى، رفتار گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل را “خوش خدمتى” خواند و گفت: آنچه در ایران می‌گذرد حقوق بشری اسلامی است که پیشرفته‌ترین حقوق است. این در حالى است که به تازگى ششمین گزارش احمد شهید از وضعیت حقوق بشر در ایران به سازمان ملل ارائه شده است.

به گزارش فارس، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نماینده به اصطلاح حقوق بشر هرآنچه به وی دیکته شده است می‌‌گوید وگرنه خواسته‌ى جوامع بین‌المللی این نیست که نماینده سازمان ملل برای خوش خدمتی سخنانی بگوید.

او ادامه داد: در هر صورت این سخنان باعث نمی‌شود ایران از مسیر حقه خود منحرف شود و آنچه در ایران می‌گذرد حقوق بشری اسلامی است که پیشرفته‌ترین حقوق است.

سال گذشته نیز در حالی که احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد، در گزارش خود جمهوری اسلامی را به نقض سیستماتیک حقوق‌بشر متهم کرده بود، مقام‌های جمهوری اسلامی ضمن حمله به او گفتند که این گزارش با کمک “تروریست‌های وابسته به سازمان مجاهدین خلق و دشمن ایران” نوشته شده است.

احمد شهید، درباره وضعیت حقوق‌بشر در ایرانِ طى سالهاى اخیر، آورده بود: “شرایط کسانی که در ایران خواهان بهتر شدن حقوق بشر هستند یا کسانی که علیه نقض حقوق بشر اعتراض می‌کنند، گزارش می‌نویسند و اسناد مربوط به آن را فراهم می‌آورند، خطرناک است و مدام نیز بدتر می‌شود. حامیان حقوق بشر در معرض مداوم آزار و اذیت، دستگیری، بازجویی و شکنجه قرار دارند و اغلب نیز به آنها اتهام اقدام علیه امنیت ملی زده می‌شود، اتهامی که تعریف مبهمی دارد و هدف از آن بالا بردن هزینه دفاع از حقوق بشر در این کشور است”.

در واکنش به این گزارش محمدجواد لاریجانی، نماینده ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد و دبیر ستاد حقوق‌بشر قوه قضاییه، این گزارش را “مغرضانه و ناسالم” توصیف کرد و آن را حمله‌ای از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا به ایران دانست. وی همچنین احمد شهید را به نقض “اصول بی طرفی، صداقت، شفافیت و انصاف” متهم کرد و گفت: ” گزارشگر با انجام مصاحبه‌های غیراصولی با رسانه‌های جهت‌دار و پیش داوری نسبت به ادعاها، بر خلاف شرح وظیفه ماموریت‌داران، سطح خود را در حد یک رقیب سیاسی که علیه جمهوری اسلامی ایران عمل می کند، پایین آورده است”.

احمد شهید از تابستان سال ٨٩ به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران انتخاب شده و در این مدت چندین بار خواستار سفر به ایران شده است، اما این مساله همواره بامخالفت مقام‌های جمهوری اسلامی روبه‌رو شده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com