«به تو می‌اندیشم»

 

به تو می‌اندیشم.

بوی مادر به مشامم می‌‌رسد.

مادرم! زیبای زیبایان جهان.

و در جشن درونم در فلکی

چرخ که می‌زنی

زلفانت و دامنت به رقص درمی‌آید.

رخسار گل گلی‌ات را

گاهی به‌یاد می‌آرم، و گاهی فراموش می‌کنم.

علت چیست، که ترا

هم‌چون زخم خنجری، به خاطر می‌آورم؟

علت چیست؟

که با چنین دوری

صدایت را می‌شنوم.

زانو می‌زنم و به دستانت خیره می‌شوم

می‌خواهم لمس‌شان کنم

نمی‌توانم.

تو در پشت شیشه‌ای.

گل من!

من، تنها نظاره‌گری سرگشته‌ام

در نمایشی که سپیده‌دمان در آن نقشم را ایفا می‌کنم.

 

ناظم حکمت

 


بنیاد ستار بهشتی روز جمعه ۱۹ آذرماه در حساب کاربری خود در اینستاگرام، ضمن انتشار تصویری از خانم عشقی از سوء‌قصد به جان او در تاریخ ۱۸ آذر ماه خبر داد.

گوهر عشقی در ویدئویی که روز شنبه ۲۰ آذر ماه تنها دو روز پس از حادثه سوءقصد به او در حساب کاربری اینستاگرام بنیاد ستار بهشتی منتشر شد، در رابطه با این سوء‌قصد گفت: «داشتم می‌رفتم امام‌زاده، یک موتوری دو نفر بودند، یکی‌شان پیاده شد، من را هل داد روی میل‌گردها. بعد دیگر نفهمیدم کجا هستم. چشمم را باز کردم، به هوش آمدم دیدم در بیمارستان هستم.»

موسی غضنفرآبادی، رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی وحوش، روز یک‌شنبه ۲۱ آذر، یعنی یک روز پس از انتشار این ویدیو، در اولین واکنش مقامات جمهوری اسلامی ایران به سوء‌قصد علیه گوهر عشقی، در گفت‌و‌گو با وب‌سایت خبری «عصر ایران» و با اشاره به حمله موتور سواران ناشناس به مادر ستار بهشتی پیشاپیش خبر داده است که کسی منتظر رسیدگی به پرونده تهاجم به مادر عشقی نباشد:

«ممکن است امکان شناسایی موتور سواران ضارب وجود نداشته باشد، اما دستگاه‌های امنیتی و انتظامی باید اقدامات لازم را انجام دهند.»

مردم محل با دیدن پیکر بی‌جان مادر در کنار خیابان، او را به بیمارستان رساندند و خوشبختانه خطر رفع شد. تصویری که از مادر در رسانه‌ها منتشر شد؛ با ضربه‌ای که به سر او زده‌اند، خون‌ریزی داخلی کرده و از چشم‌هایش هم گذشته به‌صورتش رسیده است.

درست همان روز وزیر کشور دولت ابراهیم رئیسی پاسدار وحیدی به سایت انتخاب گفته بود: ما باید فرصت‌ها و تهدیدها را در حوزه زنان بشناسیم، اگر انقلاب بخواهد ضربه ببیند از ناحیه زنان است. شناخت فرصت‌ها و تهدیدها در حوزه زنان بسیار مهم است و کارکرد دشمن بر فکر، اندیشه، روان، اخلاق و عملکرد بانوان خیلی مهم است.

و… کار فرهنگی لازم است اما کافی نیست ترکیبی از کار سخت و نرم، اجبار و اختیار و الزام و تمایل باید کنار هم باشند.

بنابراین بر کسی پوشیده نیست که با توجه به اظهارات رسمی وزیر کشور این سوءقصد از جانب عوامل حکومتی بوده است. عواملی که مدت‌هاست خامنه‌ای به آن‌ها فرمان آتش به اختیار داده است!

پس از انتشار تصاویر و اخبار مربوط به حمله دو فرد ناشناس به گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی، طی روزهای گذشته، بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی به این سوءقصد واکنش نشان دادند.

ستار بهشتی، وبلاگ‌نویس و فعال کارگری بود که ۹ سال پیش در زیر شکنجه در بازداشتگاه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران جان خود را از دست داد.

گوهر عشقی اوایل آبان‌ماه، در آستانه سالگرد کشته شدن ستار بهشتی، در ویدیویی با مرور وقایع روز بازداشت فرزندش، گفت: «خامنه‌ای، به داغ فرزندت بنشینی!»

پس از آن بود که مقامات امنیتی دوازدهم آبان او را به همراه دختر و دامادش بازداشت کردند تا از برگزاری مراسم سالگرد ستار بهشتی جلوگیری کنند.

گوهر عشقی از معترضان صریح جمهوری اسلامی و شخص آیت‌الله خامنه‌ای است و بسیاری او را یک نماد مقاومت می‌دانند.

جمهوری اسلامی از مادر گوهر عشقی و حتی جان باختگان وحشت دارد به همین دلیل، مادر گوهر را وحشیانه مورد ضرب و شتم قرار دادند.

مادر عشقی همانند بسیاری از مادران جسور و داغ‌دیده و مادران خاوران، نمای ایستادگی و مقاومت و نماد دادخواهی در جمهوری اسلامی ایران است. چرا که اکثریت شهروندان آزاده جامعه ایران، مدافعان سرسخت مادران دادخواه هستند! بنابراین تعرض به مادر عشقی تعرض به اکثریت شهروندان آزاده جامعه ایران محسوب می‌شود و عاملان آن و در راس همه جمهوری اسلامی را شدیدا تنبیه خواهند کرد.

زنده و پاینده باد مادر عشقی و همه مادران داغ‌دیده و مقاوم سراسر ایران!

 

   بهرام رحمانی

bahram.rehmani@gmail.com

سه‌شنبه  ۲۳آذر ۱۴۰۰- دسامبر  ۲۰۲۱

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)