روز جهانی حقوق بشر یک رویداد سالانه است که در دهم دسامبر برابر با ۱۹ آذر، برگزار می‌شود. پس از جنگ جهانی دوم “اعلامیه جهانی حقوق بشر” در ۱۰ دسامبر سال ۱۹۴۸ میلادی (۱۳۳۷خورشیدی) به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسید. این اعلامیه برای اولین بار حقوقی را که تمام انسان‌ها مستحق آن هستند، به‌صورت جهانی بیان می‌دارد و به منظور تحقق بخشیدن به حقوق و آزادی انسانها تدوین شده که باید آن را پیروزی بزرگی برای تمام بشریت دانست.

اعلامیهٔ جهانی حقوق بشر شامل ۳۰ ماده است که حقوق بنیادی ، مدنی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، واجتماعی‌ تمامی ابنای بشر را که باید از آن برخوردار باشند مشخص کرده است. حقوق بشر شامل اصولی است که هدف از اجرای آنها حفظ کرامت انسانی و ایجاد شرایط برابر و آزادانه برای تمام اعضای یک جامعه است. حقوق بشر جهان شمول، غیر قابل سلب شدن وتفکیک ناپذیر است.

امروزه یکی از مهمترین و اساسی ترین مباحث ملت ها، رعایت حقوق بشر و کرامت انسانی است. حکومت های تمامیت خواه می کوشند تا وانمود کنند در حکومت تحت سلطه آنها حقوق بشر نقض نمیشود. اما با تامل و دقت در اخبار و مستندات خشونت بار در گوشه و کنار دنیا به روشنی میتوان دریافت که حقوق بشر زنان، کودکان و دگرباشان جنسی بطور گسترده نقض می شود.

هفتاد و سومین سالروز نامگذاری روزجهانی حقوق‌بشر در حالی فرا می‌رسد که خشونت علیه زنان بویژه قتل های ناموسی افزایش چشمگیری داشته است و اخبار کشته شدن زنان یا دختران به نام ” ناموس” روزانه شده است. با اینکه ایران یکی از اولین کشورهائی بود که منشور جهانی حقوق بشر را امضا کرده است اما هنوزجمهوری اسلامی ایران جزو ۴ کشوری است که تاکنون به کنوانسیون رفع هرگونه خشونت علیه زنان نپیوسته است و همچنین سند ۲۰۳۰ که مبتنی بر اصول کرامت، حقوق بشر، عدالت اجتماعی، صلح و نیز بر مسئولیت مشترک و پاسخگویی استوار است نیز نپذیرفته است.

جامعه دگرباشان جنسی از تبعیض ها و نقض حقوق بشر بطور مضاعف در رنج هستند از طرفی همجنسگرایی در قوانین جرم انگاری شده و از طرف دیگر به دلیل عدم آگاهی علمی و روانشناختی اغلب دگراباشان جنسی مورد تهدید وآزار جامعه و حتی خانواده ها قرار می گیرند و در صورت بیان هویت جنسی خود در خطر” قتل های ناموسی” قرار دارند.

کمپین توقف قتل های ناموسی بنا بر تعهد خود در بازداری از بروز قتل های ناموسی وجود هر گونه قوانین تبعیض آمیز و خشونت آمیزعلیه زنان و کودکان را در قوانین مدنی وجزایی محکوم کرده و بر تدوین قوانین مبتنی بر اعلامیه جهانی حقوق بشر پافشاری می کند.

کمپین توقف قتل های ناموسی به مناسبت روز جهانی حقوق بشر اعلام میدارد که ” حقوق زن، حقوق بشر است” و هر نوع قوانین، سنت، باور و اعتقاداتی را که منجر به قتل های ناموسی می شوند را شدیدا محکوم میکند . ما همه وجدانهای بیدار و آگاه را فرا میخوانیم تا با اراده جمعی رعایت حقوق بشر توسط دولت ها را به یک گفتمان اجتماعی و خواست همگانی تبدیل کرده و با هر گونه نقض حقوق بشر مقابله کنیم.

کمپین توقف قتل های ناموسی

دهم دسامبر ۲۰۲۱

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)