مقایسه عبد المالک ریگی با عبد الّله اوجلان توسط وزیر سابق اطلاعات

علی‌ یونسی، وزیر سابق اطلاعات و معاون دولت روحانی در امور اقوام در گفتگو با خبرگزاری امنیتی فارس به بازگویی بخشی از خاطرات خود در زمان تصدی پست وزارت اطلاعات پرداخته و نکات قابل تاملی اظهار داشته است. وی در بخشی از صحبت‌های خود ضمن مقایسه ضمنی‌ عبدل مالک ریگی با عبدالله اوجلان،دستگیری وی را “کار خیلی‌ خوب و درخشان اطلاعاتی” توصیف ولی‌ در عین حال با حسرت از اعدام عجولانه ریگی ابراز تاسف کرد و گفت:” (دستگیری ریگی) جزء کارهای خیلی خوب و درخشان اطلاعاتی بود، دستگیری و زنده نگه‌داشتن رهبر یک گروه معاند کار بسیار بسیار مهمی است، ولی‌ای کاش در اجرای حکم ریگی عجله نمی‌شد و زنده نگهش می‌داشتند. ‌اگر وزارت اطلاعات درخواست می‌کرد بعید بود دستگاه قضایی قبول نکند؛ در مسائل امنیتی، دستگاه قضائیه همیشه سعی می‌کند نگاه وزارت اطلاعات را داشته باشد. آن‌ها تحلیل می‌آورند و می‌گوید که وجود این لازم است ما احتیاج داریم.استفاده از یک دشمن تنها در تخلیه اطلاعاتی خلاصه نمی‌شود کاربردهای دیگری هم دارد. ببینید کاری که ترکیه در دستگیری «اوکَلان» کرد هنوز هم دارد از آن استفاده می‌کند ….. نگهداری‌اش برای امنیت ملی بهتر از حذف بود؛ هر زمانی می‌شود حکم را اجرا کرد ولی همیشه هم نمی‌شود از دشمن استفاده و بهره‌برداری امنیتی کرد چون وقتی از دست رفت دیگر از دست رفته است.”rigi and ali younesi

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی همواره به عدم داشتن استقلال قضایی متهم بوده است و منتقدان تاکید داشته اند که اکثر احکام صادره قوه قضاییه بر علیه زندانیان سیاسی با نظر مستقیم ارگان‌های اطلاعاتی‌ صورت می‌پذیرد؛ اتهامی که همواره از سوی قوه قضائیه تکذیب شده بود اما علی‌ یونسی در این بخش از اظهارات خود بدون آنکه خود بخواهد به صراحت به نفوذ وزارت اطلاعات به دستگاه قضایی مهر تاییدی نهاده است. گوینده این اظهارات خود زمانی‌ تصدی وزارت اطلاعات را بر عهده داشته است و از این رو اظهارات وی از منظر حقیقی و حقوقی حائز اهمیت ویژه میباشد.

علی‌ یونسی در بخشی دیگر از گفتگوی خود با فارس با اشاره به مورد اصابت قرار گرفتن محل شورای امنیت با خمپاره (در سال ۷۸) توسط مجاهدین خلق، اذعان می‌کند که حجم بی‌ اعتمادی به وزارت اطلاعات (حتی بین مسئولان ارشد جمهوری اسلامی) آنقدر بالا بوده است که در آن مقطع همه معتقد بوده اند که خمپاره اندازی کار وزارت اطلاعات بوده است.

علی‌ یونسی در این گفتگوی مبسوط بعد از اذعان به بد نام بودن و مورد اتّهام قرار گرفتن وزارت اطلاعت در طول گفتگو تلاش مضاعف کرده است به مخاطب چنین القا کند که بعد از تصدی وزارت اطلاعات توانسته است اعتماد‌ها را دوباره جلب و وزارت اطلاعات را اصلاح کند. ادعائی که به باور بسیاری از تحلیل گران صرفاً در حد یک ادعا باقی‌ مانده و خواهد ماند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com