Kandovan-Road

: یکی از نمایندگان استان مازندران در مجلس شورای اسلامی با متهم کردن مسوولان به “بی‌تفاوتی” نسبت به تکمیل آزادراه تهران-شمال، تهدید کرد که در صورت ادامه‌ی شرایط کنونی، جاده کندوان (چالوس) فقط جهت تردد اهالی بومی منطقه باز خواهد ماند.

به گزارش خبرگزاری “ایرنا”، قاسم احمدی، “نماینده نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی”، روز پنج‌شنبه گذشته (۳ مهر-۲۵ سپتامبر) در جلسه “شورای اداری” شهرستان چالوس، با اشاره به سخنان یکی از مسوولان وزرات راه مبنی بر اینکه به دلیل نیاز قطعات دوم و سوم آزادراه تهران-شمال به ده هزار میلیارد تومان بودجه، این وزارت‌خانه قادر به تکمیل آن نیست، گفت: «اگر شرایط به این صورت باشد ما نیز از مردم عزیز ایران عذر می‌خواهیم و جاده را فقط برای تردد اهالی بومی باز خواهیم گذاشت.»

آقای احمدی با بیان این‌که مطالعات این پروژه بیش از چهل سال پیش در سال ۱۳۵۲ صورت گرفته و از سال ۷۵ تا کنون نیز چندین رییس جمهوری و ۱۰ وزیر به خود دیده است، افزود: «آیا مردم مازندران این قدر مظلوم هستند که قطعه یک این آزادراه را از کن تا شهرستانک، برای کاهش بار ترافیکی محور کرج-قزوین و نه برای آسایش مردم مازندران انجام می‌دهند؟»

دو روز پس از این اظهارات (شنبه ۵ مهر-۲۷ سپتامبر)، محمود علیخانی، “امام‌جمعه مرزن‌آباد”، با بیان این‌که «جاده کندوان دیگر کشش این مقدار تردد وسایل نقلیه را ندارد»، به خبرگزاری “ایرنا” گفت: «وقتی تونل کندوان نزدیک به ۸۰ سال قبل با بیل و کلنگ ساخته شد، چه مشکلی وجود دارد که این آزادراه ساخته نمی‌شود؟»

وی با اشاره به واگذاری بدون نتیجه‌ی این پروژه به پیمان‌کار چینی در سال‌های گذشته اضافه کرد: «آقایان به شعار “نه غربی” عمل می‌کنند ولی به “نه شرقی” عمل نمی‌کنند و آزادراه را در اختیار چینی‌ها گذاشتند و آن‌ها هیچ کاری نکردند.»

آقای علیخانی هم‌چنین مدعی شد که در صورت واگذاری اجرای این پروژه به “قرارگاه خاتم‌الانبیا”، این “قرارگاه” متعلق به سپاه پاسداران، تا کنون «با حس مسوولیت‌پذیری آن را ساخته بود».

آزادراه تهران–شمال به طول ۱۲۱ کیلومتر، اتوبان همت در شهر تهران را به کمربندی چالوس–تنکابن وصل می‌کند. ساخت این آزادراه در سال ۱۳۷۵ و در دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی شروع شد. مجری و کارفرمای قطعه یک آزادراه، “بنیاد مستضعفان” است که بر اساس اعلام اسفندماه سال گذشته حسن احمدی نوری، “معاونت ساخت و توسعه آزادراه‌ها” در ایران، پیشرفت این قطعه تا آن زمان ۴۷ درصد بوده است. قطعه چهارم آزادراه نیز که حد فاصل مرزن‌آباد و چالوس است، در فروردین‌ماه ۹۲، به طول ۲۱ کیلومتر افتتاح شد.

در این میان، دو قطعه‌ی دوم و سوم این آزادراه با وجود دست به دست شدن در میان پیمان‌کاران داخلی و خارجی، در نزدیک به ۱۸ سال گذشته پیشرفتی نداشته و کار آن عملا متوقف شده است.

در همین ارتباط، در اردیبهشت‌ماه ۹۲ و در آخرین هفته‌های فعالیت دولت محمود احمدی‌نژاد، علی نیکزاد، “وزیر راه و شهرسازی” در آن دولت، از واگذاری قطعات دو و سه آزادراه تهران-شمال به “قرارگاه خاتم‌الانبیا”، خبر داده و گفته بود: «به دنبال آن هستیم که مجوز‌ها را اخذ ‌و فاینانس را جذب و ساخت قطعات دو و سه را با این قرارگاه نهایی کنیم.»

با این وجود، پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی، امضای این قرارداد میان وزارت راه و قرارگاه خاتم‌الانبیا به دلیل عدم توانایی این قرارگاه در تامین اعتبار، منتفی شد و عباس آخوندی، “وزیر راه و شهرسازی”، شامگاه ۲۳ آذرماه سال گذشته در یک برنامه تلویزیونی با بیان این‌که «در قطعه دو و سه آزاد‌راه تهران-شمال باید ۵۷ کیلومتر تونل ساخته شود»، میزان پیشرفت این قطعه را تنها سه درصد اعلام کرد و گفت “مشکل اصلی” در این آزادراه، “اعداد بزرگ‌مقیاس” و “رقم‌های میلیارد دلاری” است که «بالاخره باید از محلی تأمین شود».

این درحالی است که عبادالله عبداللهی، فرمانده “قرارگاه خاتم‌الانبیا” روز ۱۰ تیرماه امسال در همایشی با عنوان “سه دهه مدیریت جهادی در عرصه اقتصاد کشور” مدعی شد که این قرارگاه “آمادگی کامل” داشت تا بعد از “تامین اعتبار” با “تمام قدرت” کارهای مربوط به اتمام آزادراه تهران-شمال را انجام دهد و برای این منظور «ساختار مناسبی به همراه زمان‌بندی لازم پیش‌بینی شده بود».

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com