عبدالله اوجالان جنگ داعش را «جنگی تمام عیار و همه‌جانبه» عنوان کرد و از ملت کرد خواست که مطابق آن عمل کنند. اوجالان در مورد سیاست‌های ترکیه در قبال غرب کردستان هم گفت:«این سیاست‌های ترکیه برضد کردها است».

مظلوم دینچ, وکیل مدافع رهبر پ پ ک، عبدالله اوجالان در مورد دیدار خود با اوجالان با خبرگزاری دیها مصاحبه‌ای انجام داد.

ر, عبدالله اوجالان روز گذشته با «مظلوم دینچ» وکیل مدافع خود در جزیره امرالی دیدار بعمل آورد. دینچ در بازگشت از امرالی مقابل مرکز فرماندهی ژاندارمری گملک در جمع خبرنگاران گفت که اوجالان در این دیدار از ملت کرد در هرچهاربخش کردستان خواسته برای مقابله با تبهکاران داعش بسیج شوند و افزود:«نه تنها ملت غرب کردستان, بلکه باید کردهای شمار و دیگر بخش‌ها هم مطابق آن, حیات خود را تنظیم کنند. من از همه ملت کرد می‌خواهم بصورت همه‌جانبه به مقاومت دست زنند». اوجالان در این دیدار حملات تبهکاران داعش و چندین موضوع دیگر را مورد تحلیل قرار دادند.

سیاست ترکیه, جنگ علیه کردها است

اوجالان در مورد غرب کردستان و حملات تبهکاران داعش گفت:«سیاست ترکیه درقبال غرب کردستان, درواقع سیاستی در راستای جنگ علیه کردها است». اوجالان در این مورد افزود:«چه بسا داوداوغلو ۲ ـ ۳ سال پیش به این مسئله اقرار کرده و گفته بود غرب کردستان و خودمدیریتی آن را به رسمیت نمی‌شناسند. به رسمیت نشناختن یعنی جنگ. به این معنا است که اجازه نمی دهند در غرب کردستان خودمدیریتی شکل گیرد و برای نابودی آن به هرکاری دست می‌زنند».

انتقاد از بارزانی

اوجالانimage در ارتباط با بیانیه ای که مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان اخیرا در مورد کوبانی منتشر کرده بود نیز می گوید این پیام می تواند در حقیقت مفهوم دیگری داشته باشد ، گفته شده روژاوا را نجات می دهیم در حالیکه رهائی از داعش از طریق نظامی و اقدامات عملی همه جانبه و موضعگیری روشن علیه وحشیگری های این گروه ممکن است . رویکردی غیر از این چنین معنایی دارد ” انتظار برای شکست حزب اتحاد دمکراتیک و در واقع تلاش برادی زدودن این حزب از روژاوا و نه داعش .حملات داعش به اسرائیل مرتبط است.

داعش پروژه اسرائیل است

اوجالان بیان کرد که حملات تبهکاران داعش با اسرائیل ارتباط دارد و افزود:«چه بسا حملات تبهکاران داعش با اسرائیل ارتباط دارد. می‌خواهند در این سرزمین اسرائیلی دیگر ایجاد کنند. در این سرزمین, نام‌هایی متعارف وجود دارد: مثلا پرسوس در عبرانی سروچ است. سروچ , پدربزرگ حضرت ابراهیم و موسی است. حران هم (منطقه‌ای در اورفا) از نام هارون برادر موسی برگرفته شده است. در تورات به آن اشاره شده است. مدام در نظر داشته‌ و دارند در این سرزمین اسرائیلی دیگر ایجاد کنند. چه بسا پروژه «گاپ» به این مهم خدمت می‌کند. در سال ۷۸ که در اورفا بودم, آن موقع اولین فعالیت‌های پروژه گاپ آغاز شده بود. آن پروژه برای غصب آب و خاک ما در آنجا تهیه شده است. هیچ کس علیه سیاست‌های اسرائیل مقاومت نمی‌کند. بولنت اجویت(نخست‌وزیر سابق و متوفای ترکیه) تاحدی خواست علیه آن مقاومت کند, اما او را فلج کردند. داعش پروژه اسرائیل است. آ.ک.پ هم نمی‌تواند علیه آن مقاومت کند. آنها را تهدید کردند, کم مانده بود دولت آن را ساقط کنند».

جنگ تمام عیار

اوجالان بیان کرد که حملات تبهکاران داعش و آنچه روی می‌دهد«جنگی تمام عیار است» و افزود:«وضعیتی که هم‌اکنون ادامه دارد, درواقع جنگی سنگین در بالاترین سطح است. پیشتر من در دفاعیات خود گفته بودم جنگ غیرفعال, نیمه‌فعال و همه‌جانبه. آنچه هم‌اکنون روی می‌دهد, جنگ همه‌جانبه و تمام عیار است. پیشار هم به این مسایل اشاره کرده‌ام, باید همه خلقمان مطابق آن, زندگی روزانه خود را تنظیم کند. همانطور که مردم غزه فلسطین زندگی خود را مطابق جنگ تنظیم می‌کنند, باید ملت کرد هم چنین کاری کند. نباید به آن سطحی نگاه کرد. باید ملت کرد بصورت همه‌جانبه علیه آن حملات مقاومت کند».

بعنوان کرد حق زندگی را به ما نمی‌دهند

اوجالان در این دیدار افزود:«همچو کرد, حق زندگی به ما نمی‌دهند. تاکنون هیچ‌گاه حقوق کردها را اعاده نکرده‌اند. حقیقتا اجازه نمی‌دهند بعنوان کرد به زندگی ادامه دهیم. حق حیات حقی بنیادین است, اما این حق را از ما گرفته‌اند. بایستی در این چارچوب حقوقدانان کردستان و مدافعان آن به این مسایل توجه کنند».

راضی هستم در سلول انفرادی باشم, ولی برده نباشم

اوجالان ضمن اشاره به نوع حیاتی که مدرنیته سرمایه‌داری بر کردها تحمیل می‌کند, گفت:«در اینجا, یعنی زندان انفرادی, مدام بر من آن نوع حیات را فرض می‌کنند. حقیقتا به لحاظ فلسفی از من انتقام می‌گیرند. اگر کتابی نوشتم, به آن خواهم پرداخت. عنوان این خواهد بود «انتقام از آپو» . جرم من چیست؟ جرم من, دعوت از انسانها برای حیات آزاد است. انتقام از من این است که می‌گویند «چرا انسان‌ها را از این حیات نجات می‌دهیم و به حیات آزاد دعوت می‌کنیم». حال آنکه کوچکترین حق حیات را به من نمی‌دهند. من را برده می‌دانند. هم‌اکنون ۵۰۰ هزار نفر در اورفا برده محسوب می‌شوند. وقتی آنجا بودم, مردم برای چیدن پنبه به چوکوروا می‌رفتند. روزی ۲۰ ساعت کار می‌کردند. حق تندرستی, آموزش و امنیت به آنها داده نمی‌شد. حق زندگی وجود ندارد. به تو این حق را نمی‌دهند. من یک بار رفتم و توبه کردم. گفتم چنین زندگی‌ای را قبول نخواهم کرد. راضی هستم در این سلول انفرادی بسر برم, اما زندگی بردگونه را نپذیرم».

اوجالان مدیریت‌های منطقه‌ای و ذهنیت سیاسی را مورد انتقاد قرار داد

اوجالان در این دیدار همچنین مدیریت‌های منطقه‌ای و ذهنیت سیاسی موجود را مورد انتقاد قرار داد و گفت:«پیشتر هم ذهنیت سیاسی ه.د.پ ـ ب.د.پ در قبال شهردار‌ها را مورد انتقاد قرار داده بودم. می بایست در همه جا ذهنیت حیات آزاد را حاکم می ساختند, اما هم‌اکنون توجه به مسند قدرت افزایش یافته است. خودپرستی عجیبی به میان آمده است. شهردار می شوند و یا می‌گویند من پارلمانتار خواهم شد. وقتی پارلمانتار شدند, می‌گویند باید وزیر شویم, اما دین آن را ادا نمی‌کنند. به اندازه احزاب سیستم حاکم هم فعالیت نمی‌کنند. برخورد آغا‌گونه دارند. در واقع یک آغا هم زحماتی می‌کشد و کار می‌کند. من در دفاعیات اخیر خود از ۸ مرحله گفته بودم. گفته بودم «آب, خاک و انرژی خود را کمونالیزه وآزادانه زندگی کنیم». وقتی این را می گویم, منظورم این است که شهرداری‌ها آن را عملی کنند. مهم‌ترین مسئله, عملی‌کردن آن است».

سوء استفاده از آتش‌بس

اوجالان در ادامه در مورد «روند صلح در ترکیه» هم برخی تحلیلات به انجام رساند وگفت:«با سدسازی‌ها, احداث پایگاه نظامی جدید و جاده‌ها برای ارتش, از موقعیت آتش‌بس سوء استفاده می‌کنند. اوضاع کنونی غرب کردستان به معنای نقض آتش‌بس است. هم‌اکنون جنگ در غرب کردستان جریان دارد. تا یک کتاب را به شما می‌دهم, در زندان باید در ۵ مرحله ۵ امضا بدهم. برای حل مسئله تاریخی کرد حتی یک بار هم امضایی نمی‌کنند. من حاضرم سلاح را کنار بگذاریم, از کوهستان هم پایین بیاییم, اما بازهم مذاکرات را آغاز نمی‌کنند. در مورد مسئله آزادی گروگان‌ها از دست داعش , گفتند ما با داعش مذاکره سیاسی کردیم,‌اما حاضرنیستند با ما مذاکره کنند. حتی زندانیان بیمار را آزاد نمی‌کنند تا در سلول‌ها بمیرند. اسرائیل در قبال یک سرباز خود هزاران زندانی را آزاد می‌کند. تاکنون پ.ک.ک ۵۰ نفر را آزاد کرده است, اما آنها در راه انسانیت هم باشد, یک زندانی بیمار را هم آزاد نمی‌کنند. می‌گویند مخموری‌ها بازخواهند گشت و برای آنها قانونی تصویب خواهند کرد. اگر بازگردند, نباید به زندان بیافتند و بازجویی شوند. همچنین اگر گریلاها بازگردند, نباید بازجویی و یا زندانی شوند. آنها برای زندانی شدن بازنمی‌گردند. باید این هم قانونی داشته باشد. باید امضا شود. باید برخی چیزها و قوانین آن امضا شوند».

اوجالان در خاتمه برای مردم کرد در غرب کردستان که در مقاومت بسر می‌برد و تمامی ملت کرد, سلام و درود فرستاد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com