چکیده :دومین روز از اعتراضات دراویش گنابادی در حمایت از زندانیان خود نیز با دخالت پلیس به خشونت کشیده شد. پلیس عده زیادی را مورد ضرب و شتم قرار داد و بسیاری را هم بازداشت کرد؛ طوری که به گفته شاهدان عینی، خودروهای پلیس دیگر کفاف حجم پرتعداد بازداشتی ها را نمی داد. ایجاد تونل باتوم، شلیک گاز اشک آور در محدوده های شلوغ اطراف بازار تهران و شکستن سر و دست و به خون کشیدن چندین نفر از درویشان، از جمله ابداعات نیروی انتظامی در سرکوب تجمع امروز بود. دومین روز از تجمعات اعتراضی دراویش گنابادی در حمایت از زندانیان خود، همانند تجمع روز قبل به خشونت کشیده شد و این بار پلیس با به کارگیری گاز اشک آور و ایجاد تونل باتوم و بازداشت دهها نفر دیگر، تلاش کرد اعتراض درویشان را سرکوب کند.

به گزارش کلمه، اعتراضات دراویش که در همبستگی با زندانیان اعتصاب کننده از روز شنبه آغاز شد، امروز (یک‌شنبه) نیز ادامه یافت. اما به رغم تلاش تجمع کنندگان برای حفظ آرامش، برخورد خشونت آمیز نیروی انتظامی باعث شد تجمع امروز نیز به خشونت کشیده شود.

پلیس عده زیادی را مورد ضرب و شتم قرار داد و بسیاری را هم بازداشت کرد؛ به گونه ای که به گفته شاهدان عینی، خودروهای پلیس دیگر کفاف حجم پرتعداد بازداشتی ها را نمی داد. ایجاد تونل باتوم، شلیک گاز اشک آور در محدوده های شلوغ اطراف بازار تهران و شکستن سر و دست و به خون کشیدن چندین نفر از درویشان، از جمله ابداعات نیروی انتظامی در سرکوب تجمع امروز بود.

بازداشت ۸۰۰ نفر؛ خودروهای پلیس پر شد

تعداد کثیری از درویش گنابادی صبح روز یکشنبه، به دادستانی مراجعه کردند تا اعتراضشان را بابت فشارهای وارده بر زندانیان و همچنین آزار و اذیت این جامعه درویشی ایران بیان کنند. اما این تجمع و اعتراض توسط نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد. گزارش شاهدان عینی حاکی است تعداد کثیری از تجمع‌کنندگان بازداشت شده‌اند که برخی منابع خبری تعداد آنها را بالغ بر ۸۰۰ نفر ارزیابی کرده اند.

شاهدان می‌گویند تعداد بازداشت شدگان به قدری زیاد است که خودروهای نیروهای امنیتی دیگر جایی برای افزایش بازداشتی‌ها ندارند. همچنین برخی اخبار حکایت از استفاده گاز اشک‌آور برای برخورد با معترضین حکایت دارد.

دست کم ۵۰ مجروح از جمله یک کودک

پیش از این دراویش گنابادی با تشکیل کمپینی تحت عنوان «کوچ دراویش ایران به زندان اوین» اعلام کرده بودند که برای حمایت از ۹ زندانی که در اعتراض به فشارهای امنیتی در اعتصاب غذا به سر می‌برند، روز شنبه با دست ها و چشمان بسته به دادستانی مراجعه می‌کنند.

پایگاه اطلاع‌رسانی مجذوبان نور که اخبار دراویش را پوشش می دهد، در گزارشی از مجروح شدن دست کم ۵۰ نفر در یورش‌های نیروهای امنیتی خبر داده است. این سایت گزارش داده که یک کودک ۶ ماهه هم در میان آسیب‌دیدگان است.

پرتاب گاز اشک آور و ایجاد تونل باتوم

بر اساس این گزارش، نیروهای امنیتی و پلیس پس از محاصره چند ساعته دراویش در خیابان بهشت که حسینه دراویش گنابادی نیز در آن واقع است، این محل را به صحنه خشونت و درگیری تبدیل کردند. همچنین نظامیان مستقر در خیابان بهشت با پرتاب گاز اشک آور میان دراویش محصور در نرده‌های یگان ویژه نیروی انتظامی، با باتوم دراویش را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

برخی اخبار دیگر حاکی از آن است که نیروهای امنیتی تونل باتوم درست کرده و با ضرب و شتم دراویش، آن‌ها را به داخل حسینیه امیرسلیمانی واقع در کوچه معراج خیابان بهشت انتقال می‌دهند.

سر و دست تعدادی از معترضان شکست

همچنین این گزارش حاکی است به دنبال حمله فیزیکی یگان ویژه نیروهای امنیتی به دراویشی که در بین نرده‌های امنیتی ماموران محصور بودند، بسیاری از دراویش در اثر ضربات باتوم دچار شکستگی اعضای بدن از ناحیه سر و دست شده و به درمانگاه صالح که جنب حسینه دراویش قرار دارد، منتقل شده اند.  یک کودک شش ماهه نیز از اثرات گاز اشک آور که از سوی نظامیان میان دراویش پرتاب شده بود، بیهوش شده است.

همچنین در پی تلاش برای ملحق شدن آن عده از دراویش که از صبح در پارکینگ شهرداری محبوس شده بودند به سایر دراویش مضروب شده در خیابان بهشت، آن‌ها نیز به شدت مورد حمله مامورین قرار گرفتند و جراحت برخی از آن‌ها وخیم گزارش شده است.

ضرب و شتم شدید زنان درویش

بر اساس گزارش ها، در جریان یورش امروز ماموران علیه دراویش، یک سرباز، بانوی درویشی به نام مریم فیسانی را با ضربات مشت مورد هجوم قرار داده و لب و دندان‌های وی را به شدت مجروح کرده است.

همچنین خانم نازنین صفری نیز به با ضربه باتوم دچار شکستگی دست شد و به درمانگاه منتقل شد. همچنین درویشی دیگر به نام رامین اعتمادی از ناحیه قفسه سینه با لگد یکی از ماموران مضروب و به اختلال تنفسی دچار شده است.

وضعیت نامساعد دراویش بازداشت‌شده در کلانتری‌ها

همچنین اخبار رسیده از کلانتری‌های محل بازداشت دراویش گنابادی، حاکی از وضعیت بسیار نامساعد بازداشت شدگان، همراه با ضرب و شتم و تحقیر و توهین به دراویش است.

به گزارش مجذوبان نور، تا اکنون دو نفر به نام‌های محمدجعفر انتصاری و علی عظیمی‌پور به دلیل حمله قلبی از کلانتری‌ها به بیمارستان‌های فیروزآبادی و شهدای تجریش منتقل شده و دو فرد دیگر به نام‌های علی اسکندری و علی دریس در اثر عارضه فشار خون بالا و مریضی کلیوی در شرایط بسیار نامساعد کلانتری شهرک قدس به سر می‌برند.

همچنین خبر رسیده است آقایان صالح مرادی، سلیم سخاوت، اصغر میراب‌زاده، علی زیدوند، رضا و علیرضا آزرم، عبدالامیر محبوبی‌نژاد، عباس دهقان، سعید رضا‌زاده و رضا قربانی پس از بازجویی در کلانتری و ثبت عکس ایشان در جریان بازجویی، به بازداشتگاه منتقل شده‌اند. این افراد پس از بازداشت اعلام اعتصاب غذا کرده بودند.

همچنین گزارش هایی از نگهداری دراویش در سلول‌هایی با شرایط نامساعد و تا حد ممکن جدا از هم رسیده است، دراویش معترض که شب گذشته را در کلانتری‌های مختلف تهران و در کنار سایر بازداشت شدگان گذرانده‌اند، وضعیت بهداشتی را در آن مکان‌ها اسفبار گزارش کرده‌اند.

رفتارهای خشونت بار و تحقیرآمیز ماموران امنیتی در حالی بر دراویش بازداشتی اعمال می‌شود که این دراویش از مدت‌ها پیش اعلام کرده بودند در اعتراض به جو امنیتی تحمیل شده بر پیروان طریقت و عرفان حاضرند خودخواسته و با رضایت شخصی زندانی شوند.

‌ ‌

‌ ‌

‌ ‌

‌ ‌

‌ ‌

‌ ‌

‌ ‌

‌ ‌

‌ ‌

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com