d+fg56d5fgdfgصف‌بندی‌های سیاسی در ایران به تدریج شکل جدی‌تری به خود می‌گیرد و اتئلاف‌های انتخاباتی در حال تکوین است اگرچه هنوز زمان نسبتا زیادی تا برگزاری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی باقی است اما

به گزارش مهدى تاجیک در جرس، انتخابات مجلس قرار است اسفندماه سال ۱۳۹۴ برگزار شود و اصلاح‌طلبان بعد از تجربه موفق همگرایی در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته درصددند که این موفقیت را در انتخابات مجلس تکرار کنند.

هرچند حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران خود را اصلاح‌طلب نمی‌داند و دیدگاهی میانه‌رو دارد اما اغلب تحلیلگران در این برداشت اشتراک‌نظر دارند که پیروزی او مرهون حمایت اصلاح‌طلبان بود. اصلاح‌طلبانی که برای جلوگیری از رای‌اوری کاندیداهای جریان مقابل رای خود را به نام روحانی در صندوق ریختند و زمینه نشستن او بر کرسی ریاست قوه مجریه را فراهم کردند. نقش تاثیرگذاری که «محمد خاتمی» رییس‌جمهوری اسبق ایران و «اکبر هاشمی رفسنجانی» رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در فرآیند ائتلاف انتخاباتی سال گذشته ایفا کردند این موقعیت را به آنها داده که چاره‌اندیشی دوباره‌ای برای انتخابات مجلس کنند.

آن‌طور که از شواهد برمی‌اید «محمدرضا عارف» ضلع سوم این ائتلاف خواهد بود. او در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ در واپسین روزها به درخواست محمدخاتمی و به نفع حسن روحانی از میدان رقابت‌ها کنار کشید و با انصراف خود کمک بزرگی به پیروزی روحانی کرد. حالا خبرها حکایت از این دارد که « مثلت هاشمی- خاتمی- عارف » نقشه‌ی راه پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات مجلس را خواهند کشید. هنوز هیچ یک از این سه نفر٬ خبرها درباره ائتلاف را تایید نکرده‌اند اما برخی نزدیکان آنها گفته‌اند که چنین ائتلافی در حال شکل گیری است.

گزارش جرس مى افزاید: رسمی‌ترین خبر درباره ائتلاف انتخاباتی اصلاح‌طلبان توسط « حسن رسولی » عضو هیات مدیره بنیاد « امید ایرانیان» عنوان شده که ریاست‌اش را « محمدرضا عارف » به عهده دارد. او گفته : « آقایان خاتمی، هاشمی و عارف بنا دارند با بکارگیری تجربه موفقیت آمیز ریاست جمهوری سال ۹۲ با حداکثر وفاق، وحدت و همگرایی همه جانبه به صورت حزبی، جبهه‌ای و دور از هرگونه تفرقه به وظیفه خویش به گونه‌ای عمل کنند که شاهد خلق حماسه سیاسی دیگری باشیم.»

حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی نیز روز یکشنبه ( ۲۳ شهریور) در گفتگویی با خبرگزاری کار ایران ( ایلنا) گفت که « با محوریت خاتمی وارد عرصه انتخابات می‌شویم.» تاکید بر محوریت خاتمی از این جهت است که او قدرت بالاتری برای همگرایی میان گروه‌های اصلاح طلب دارد.

به نوشته‌ى این گزارش، تفاوت عمده‌ی انتخابات مجلس آینده با انتخابات‌های پیشین این است که دیگر کسی از هاشمی رفسنجانی و خاتمی انتظار ندارد در این انتخابات کاندیدا شوند. هاشمی به دلیل کهولت سن امکان فعالیت اجرایی در نهادی مانند مجلس را ندارد و خاتمی هم آنقدر مغضوب شورای نگهبان قانون اساسی است که شانسی برای تایید صلاحیت شدن ندارد هر چند که خودش هم بارها نسبت به تصدی پست‌های سیاسی ابراز بی‌تمایلی کرده است. در سه ضلعی ائتلاف در حال شکل‌گیری برای مجلس این تنها محمدرضا عارف است که از نشستن بر یک کرسی سیاسی معتبر استقبال می‌کند. ائتلاف انتخاباتی آتی می‌تواند سکوی پرش او باشد. سال گذشته زمانی که وی از میدان انتخابات انصراف داد بسیاری از تحلیلگران بر این باور بودند که او منتظر است مزد این عمل‌اش را در انتخابات مجلس دریافت کند.

او روز چهارشنبه ( ۲۶ شهریور) در گفتگویی با خبرنگاران تاکید کرده که « سعی داریم در انتخابات مجلس حرکت جدی داشته باشیم و تلاش می‌کنیم اکثریت مجلس را به دست آوریم. »

عارف روز یکشنبه ( ۲۳ شهریور) نیز گفته بود که «اصلاح‌طلبان باید در انتخابات مجلس بگونه‌ای عمل کنند که برخی اتفاقات صورت گرفته در انتخابات شورای شهر تهران تکرار نشود.»

منظور او از اتفاق‌های صورت گرفته در انتخابات شورای شهر تهران واگذار کردن کرسی ریاست شورا از احمد مسجد جامعی به مهدی چمران بود. اتفاقی که به واسطه عدم هماهنگی طیف منسوب به اصلاح‌طلبان در شورای شهر تهران رقم خورد. برای اصلاح‌طلبان میدان انتخابات مجلس بسیار حیاتی‌تر از شورای شهر است و زمزمه‌ها درباره ائتلاف ناشی از درک اهمیت این انتخابات است اما موضوع این جاست که همه تحولات به اراده اصلاح‌طلبان مربوط نیست. شورای نگهبان قانون اساسی همچنان با چاقوی تیز رد صلاحیت بر سر راه انتخابات نشسته است و تردیدی نیست که بسیاری از کاندیداهای مطلوب جریان اصلاح‌طلبی توسط این شورا رد خواهند شد و کار را بر اصلاح‌طلبان سخت خواهد کرد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com