بتازگی یک جوان ایرانی از تهران با من تماس گرفت و گفت شغلی در ارمنستان به او پیشنهاد شده است و میخواهد در اینباره با من مشورت کند. او نام یک دیسکوی ایرانی را آورد و گفت که از جانب آنها کاری برایش در نظر گرفته شده است. پیشنهاد این بوده است که او ابتدا باید مدتی در شهر پرسه بزند و گردشگران ایرانی را ترغیب کند که به این دیسکو بروند، اگر موفق شد که گردشگری را به دیسکو تحویل بدهد بلافاصله از سوی دیسکو انعام خوبی به او داده می شود.
هر غروب و شامگاه مشاهده جوانان ایرانی در میدان هرآپاراک ایراوان و سایر قسمتهای مرکزی شهر که گردشگران را به دیسکو دعوت می کنند، امری عادی است اما فکر نمی کردم که آوازه این شغل آنقدر بلند شده است که شخصی بخاطر آن کشورش را ترک کند و به ارمنستان بیاید. چرا دیسکو بین گردشگران ایرانی طرفدار دارد و چرا شغلی بنام واسطه دیسکو ایجاد شده است؟

دیسکو در ارمنستان
همانطور که در پست زندگی شبانه در ایروان توضیح دادم امروزه بسیاری از محلهایی که دیسکو نامیده می شوند، در واقع پاتوق روسپی ها و مشتریانشان هستند. به اصطلاح عامیانه شغل اصلی اینها بکشی است. برخی از این اماکن شیک و مجهز هستند و اجاره ماهانه آنها بیش از محل یک رستوران است. بعلاوه میدانیم که نگهداری و حفاظت این محلها هم گرانتر از فروشگاهها و کافه های معمولی است. بنابراین می توان نتیجه گرفت بازار تقاضا برای خدمات جنسی آنقدر کشش دارد که افراد چنین سرمایه گذاری هایی روی آن می کنند.

ایرانیان و گردشگری جنسی
برای من که اداره چندین وبلاگ با موضوع گردشگری را بر عهده دارم این موضوع ثابت شده است که فرکانس جستجوی مطالب مرتبط با موضوعات جنسی در میان ایرانیان بسیار بالا است. اگر کسی بخواهد در این مورد تحقیق کند میتواند به آمارهای گوگل ترند رجوع کند اما بعنوان نمونه عبارتهایی که روز گذشته در صدر جستجوهای گوگل برای رسیدن به وبلاگ ارمنستان بود را در اینجا می اورم:
زنان ارمنستان
دیسکو های ارمنستان
سکس/ارمنستان
روسپى هاى ایروان
سکس در ارمنستان
سکس ارامنه
سکسی ارمنی
سکسی دختران ارمنستانی
سکس زنان ارمنی
قیمت زنان روسپى در ارمنستان
و…
از همینجا بخوبی میتوان دریافت که مسائل جنسی تا چه حد برای گردشگر ایرانی اهمیت دارد. اگر بخواهیم واقع بین باشیم باید بپذیریم که جامعه ایرانی از ناهنجاری های جنسی فراوانی رنج می برد و متاسفانه باید بگویم که برپایه مشاهدات شخصی گردشگران جنسی درصد قابل توجهی از گردشگران ایرانی را لااقل در کشور ارمنستان تشکیل می دهند.

مشکلات اقتصادی در ایران و تاثیر آن بر ارمنستان
دسته دوم واژه ها و عبارتهایی که فرکانس جستجوی بالایی دارند در رابطه با یافتن شغل و پناهندگی است. در مورد وضع بد اقتصاد ایران و بحران بیکاری در کشور، مسئولان رده بالای کشور و نشریات مختلف اطلاع رسانی کرده اند. نکته ای که من میخواهم به ان اشاره کنم این است که این ناهنجاریهای اقتصادی مشکلاتی را برای کشورهای همسایه ما نیز ایجاد کرده است و در برداشت مردم این کشورها درباره عظمت و فرهنگ ایران تاثیرگذار بوده است. افرادی بیکار و فاقد سرمایه اولیه وقتی وارد ارمنستان می شوند، بازار گردشگری جنسی را فرصتی مناسب برای کسب درآمد تشخیص میدهند و بطور علنی شغل بکشی را برعهده می گیرند.
دلالهای دیسکو در ارمنستان کارهای جانبی نیز انجام میدهند. آنها آپارتمانهای روزانه اجاره میدهند، ماساژور برای شما فراهم می کنند و جالب اینکه تورهای گردشگری و تفریحی نیز برگزار می کنند هر چند که اغلب آنها اطلاعات گردشگری ندارند و هیچ آموزشی هم در این موارد ندیده اند. فعالیت آنها تنها به لحاظ اخلاقی نیست که ممکن است مورد پرسش قرار بگیرد، آنها ضربه بزرگی به اقتصاد ارمنستان نیز وارد می کنند. کسب و کار این افراد در ارمنستان قانونی نیست و آنها هیچ مالیاتی به دولت پرداخت نمی کنند. از انجاییکه شغل تن فروشی نیز در ارمنستان غیرقانونی است، روسپی ها هم مالیاتی پرداخت نمی کنند. نه درامد واسطه ها و نه درآمد روسپی ها در هیچ کجا ثبت نمی شود. با توجه به آمار سالانه تعداد گردشگران ایرانی در ارمنستان و بر اساس برآوردهای غیر رسمی که از درصد گردشگران جنسی به تعداد کل گردشگران بدست امده است، میتوان گردش مالی ایجاد شده از معاملات تن فروشی را چند ده میلیون دلار در سال برآورد کرد. پولهایی که در هیچ کجا ثبت نمیشوند و در واقع یک بازار پولشویی ایجاد کرده اند.
مشکلات بهداشتی و انتقال بیماری یا ویروس ایدز و نیز تاثیرات منفی حرفه واسطه گری بر صاحبان آن از نظر روانی و شخصیتی نیز معضلهایی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند.

چه راهکاری وجود دارد؟
من بطور کلی در برخورد با هر پدیده ناهنجار غیرجنایی، با بگیر و ببند و برخوردهای پلیسی یا قضایی مخالف هستم اما طرفداران این اینگونه برخوردها هم بدانند که این روشها در ارمنستان عملی نیست. بخش مهمی از اقتصاد این کشور برپایه درآمد حاصل از توریسم اداره میشود و آنچه برای توریست بسیار اهمیت دارد احساس امنیت و آرامش است. بنابراین پلیس در این کشور ناچار است که مردم و بویژه خارجی را آزاد بگذارد و کمترین کنتاکت را با آنها داشته باشد. ارمنستان در شرایط کنونی که مرزهایش با ترکیه نیز مسدود است در مجموع به نفع مصالح کشور میداند که محدودیت برای ویزا و اقامت ایرانیان اعمال نکند و خیر و شر حضور ایرانی ها در این کشور را یکجا تحمل کند.
از سوی ایران نیز این مشکل به آسانی قابل حل نیست. تا کشور ما مشکلات اقتصادی و اجتماعی پیچیده و فراگیر دارد متاسفانه باید شاهد ظهور پدیده هایی هم باشیم که اعتبار ما ایرانیان را در سطح بین المللی کاهش بدهد. امروز ارمنستان از روی ناچاری درهای خود را بروی ایرانیان باز کرده است اما بسیاری از کشورهای جهان برای ما محدودیتهای سفر وضع کرده اند. اگر سیر سقوط اقتصادی و اجتماعی در ایران با همان شیب اواخر دهه هشتاد خورشیدی ادامه پیدا کند، روزی خواهد رسید که حتا ارمنستان نیز ورود گردشگران ایرانی به این کشور را محدود کند به این خاطر که زیان آن را برای اقتصاد و جامعه بیش از منافع آن براورد خواهد کرد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com