به گزارش رسانه‌ها و خبرگزاری‌های کردستان باشور (اقلیم کردستان)، جمعی‌ از کوردان پیرو آئین یارسان به اسلام اقرار آوردند.

در یک کنفرانس مطبوعاتی که در کرکوک  برگزار شد،kakehi1

سید رحیم عظیم کاکه ا یی  که خود را رهبر روحی‌ کاکه ا یی‌ها  خواند  گفت ما    کاکه ا یی‌ها  مسلمانیم،محمد پیغمبر ما و قرآن کتاب مقدس ما است. او از سازمان‌ها و دولت اقلیم کردستان خواست،
کوردان یارسانی که خود را مسلمان نمیدانند را به رسمیت نشناسند و آنها را در مناصب دولتی راه ندهند. پیروان آئین یارسان، در ایران اهل حق و در کردستان باشور کا که ا یی خوانده میشوند.

      برای دیدن این کنفرانس مطبوعاتی اینجا و اینجا را کلیک کنید.

این رویداد  واکنش‌های برخی‌ از پیروان این آئین را در صفحه‌های اجتماعی به همراه داشت.

صفحه ` یاری یارسان ` در فیس بوک  که  در رابطه با دین یارسان  فعال و حدود ۸۰۰۰ نفر آنرا لایک کرده و فالو میکنند در صفحه خود می‌نویسد :8

“تنها میتونم بگم براشون خیلی متاسفم. هەر ئیەمان کەم بی. یە عدە کاکەیی ساکن کرکوک و در راس آنها سید رحیم عظیم، دریک کنفرانس مطبوعاتی در مقابل دوربین های خبرنگاران! مسلمان بودن خود را اعلام کردەاند و کاکەیی  ها(یارسانی هایی)  کە خود را مسلمان نمیدانند را گمراه قلمداد نمودند.” 

“سخنان تاسف برانگیز سید رحیم کاکەیی در کرکوک, ترس! مصلحت مقطعی برای حفظ جان! خود باختگی و ناآگاهی! کدام؟”

“متاسفم کە بجای مردم یارسان تصمیم میگیرە، خودش میتونه از یارسان برگردە و برە مسلمان بشە اما حق ندارە برای دیگران تصمیم بگیرە و بقیە رو نادان خطاب کنه”

“اسلام و یارسان دو خط و مسیر و تفکر و باور صدرصد مخالف همدیگرن به هزارو یک دلیل. ما نمیگیم اسلام خرابە و یا خوبه. ما میگیم ما مسلمان نیستیم و کسی حق ندارە ما را مسلمان بخوانە. چون ما مثل شب و روز با هم اختلاف داریم.”

” سید رحیم هم میتونه خودش مسلمان بشە ولی حق ندارە برای بقیە تصمیمی به این مهمی بگیرە. من هزار بار برایش متاسفم.حکم جهاد برایش ندادم و اونو مرتد نشمردم مثل اسلام. او کاملا آزادە کە دینشو عوض کنە ولی بازم میگم حق ندارە با عقاید و باورهای ما  بازی کنە و برای ما فتوی بدە. متاسفم براش .”4

“ایشون یا گمراه شدن یا ترسیدن و یا منفعتشون اینو ایجاب میکنه. امروز تمام مردم یارسانی و کاکەیی به او اعتراض کردن و او برای همیشە در نزد مردم یارسان و کاکەیی  بدنام و یا هر واژە دیگری بنامید شدند ، او در قلب مردم یارسان مرد و فنا شد. سری بە پیچ خندان بزنید و ببینید خود کاکەیی های کردستان چە ها کە بە او نگفتەاند. باور کنید پیامهایی از کردستان برای من ارسال شدە پر از اعتراض و خشم کە چرا او به یارسان خیانت کردە است و برای ما تصمیم غلط گرفتە است. بازم میگم او آزاد است حتی کافر شود حق دارد اما حق ندارد برای  بقیە تصمیم بگیرد و تکلیف کند. ما خودمان کتاب مقدس داریم و همە چیز روشن است.”2

حسین خلیفه کنشگر کورد  جامعه یارسان و از کاربران فیس بوک می‌نویسد:

“بعنوان عضوی از یک خانوداە یارسانی کە بلحاظ آیینی و اجتماعی در مسایل و موضوعات یارسانی دخیل بودەاند، میتوانم بگویم  کە اظهارات سید رحیم در این ویدئو بدور از حقیقت و گویای باور دینی و اصالت هویتی مردم  کاکەیی(یارسان) نیستند. این اقدام  سید رحیم بە هر انگیزە و منظوری کە انجام شدە باشد قابل دفاع و پسند نمیباشد. دراینجا لازم نمیبینم کە بە تفاوتهای باوری در دین یاری و اسلام بپردازم چون این کار بکرات و شیوەهای مختلف از جانب فعالین یارسانی از جملە من انجام گرفتە است.”

 3
 248795_216679305019695_7122026_n.jpg1علیمراد یوسفی، از کنشگران کورد  و وبلاگیست پیرو آئین یارسان نیز می‌نویسد:
“برای تسلط بر یک ملت ، اقلیتی “خائن” و اکثریتی “نادان” لازم است . وینستون چرچیل.”
 5
برزو احمدی‌، نویسنده و کنشگر کورد پیرو آئین یارسان،اهل روستای کنهر بیونیج کردستان ایران  و از خاندان  سید درویش   ، دریادداشتی  نظر خود را اینچنین بیان می‌کند :
پس از کنفرانس خبری دو روز بیش سید رحیم عظیم (بقول خودش رهبر روحی کاکه یی) که طی آن اعلام کرد که کاکه یی ها مسلمان

6هستند، موج حملات تند و بعضا توهین آمیز به ایشان شروع شد. من نمیدانم چرا مردم یارسان (منجمله کاکه ییها)  از دیدن کنفرانس جا خوردند. باید از آنهائیکه جا خوردند پرسید: مگر دیگر رهبران روحی و معنوی اهل حق و علی الهی و غیره  با زبان عمل حرفهای رحیم را نمیزنند؟ چند نمونه

کسی که اجرای مراسم “عید قربان” در میان یارسانی ها مرسوم کرد، در عمل چه میگوید؟

سید قاسم افضلی که کلامخوانی خیابانی در صف عزاداران حسینی7

21999_640672959278327_1020386178_n.jpg1در روزهای تاسوعا و عاشورا را مرسوم کرد، در عمل چه میگوید؟ سید خلیل عال نژاد همه ی دینداریش در “ثنای 254465_1578441239903_6441493_n.jpg1علی بن ابیطالب” خلاصه میشد و گویا معتقد بود که در مقابل عظمت ایشان سایه ی سایه است، در عمل چه میگوید.  سید نصرالدین حیدری با شریعت تراشی از سروده ها، فتوا دادنها، یا علی گویهایش و غیره در عمل چه میگوید. من چند سالی است که در مورد رحیم عظیم شنیده ام. ایشان همیشه یک حرف بوده اند. وی بود که با فروش و تجدید چاپ کتاب سرانجام نوشته ی طیب طاهری مخالفت کرد.

ایشان بودند که در مخالفت با اضافه نمودن نکاتی در مورد یارسان به دروس دینی در اقلیم کوردستان، ماموستا فلک الدین کاکه یی را تهدید کردند. آن موقع هم دیدگاهش این بود که کاکه یی اسلام است و نباید آشکارا در مورد آن گفت و نوشت.

پس ایشان رک و راست هستند و این دیگر باصطلاح رهبران روحی و معنوی هستند که حداقل با خود
شان صادق نیستند.”

 

 همچنین واکنش‌های اعتراضی در محکوم کردن این کنفرانس خبری کرکوک در رسانه‌های کردستان باشور ادامه دارد که نمونه‌های از آن را در اینجا و اینجا میتوانید ببینید.

تهیه و تنظیم: آرش پارسا

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)