کارشناسان پزشکی کوبا ده سال است که درمان تخصصی بینایی را در اختیار مردم آمریکای جنوبی قرار می‌دهند.

کارشناسان پزشکی کوبایی متخصص درمان بیماری‌های چشم، طی بیش از یک دهه به همه گوشه‌های قاره آمریکا سفر کرده‌اند و بطور رایگان مراقبت درمانی کیفیتاً بالا در اختیار مردم محتاج قرار داده‌اند.

ابتکار موسوم به «عملیات معجزه» (Operation Milagro)، در سال ٢٠٠۴ بمثابه بک پروژه مشترک کوبا و ونزوئلا شروع شد. عملیات در بولیوی از سال ٢٠٠۶، سالی که رییس‌جمهور اوو مورالس برای نخستین‌بار در آن کشور به قدرت رسید، فعال بوده است.

پرسنل پزشکی، یکی از بزرگ‌ترین صادرات کوبا است، که برخی اوقات به‌عنوان «دیپلوماسی پزشکی» توصیف می‌شود. از انقلاب ١۹۵۹ جزیره کارائیب، رویکرد انترناسیونالیستی اعزام پزشکان حاذق مانند دکتر باربارا استوز به اقصی نقاط جهان، یکی از ستون‌های سوسیالیسم کوبا بوده است.

استوز گفت «ما مراقبت درمانی رایگان ارایه می‌نماییم، این چیزی است که از نظر فلسفی مهم است، ایده گرفتن پول از بیمار برای هر نوع خدمات در ذهن ما وجود ندارد، و این چیزی است که اغلب برای فقرای زمین، برای انسان‌های فروتنی که امکان دسترسی به خدمات پزشکی را ندارند، بسیار رضایت‌بخش است.»

در شهر ال‌آلتو در بولیوی، یکی از مراکز «عملیات معجزه» زندگی‌های را تغییر داده است، و در مواردی، بینایی را به کسانی بازگردانده است که هرگز فکر نمی‌کردند بتوانند دوباره ببینند.

خدمات درمانی که بیماران دریافت می‌کنند شامل ساده‌ترین معاینات و پیشرفته‌ترین جراحی‌ها می‌شود.

تعدادی از بیماران از کشور پرو برای درمان مشکلات گوناگون آمده‌اند.

خوزه مامانی کوندوری از شهر آره‌کیوپا در پرو برای جراحی که بینایی از دست رفته او را بازگرداند، آمده است.

او گفت «در کشور من، پرو، این نوع توجه وجدانی وجود ندارد، چیزی که اول می‌آید جنبه اقتصادی است، کسی که پول دارد بهترین مراقبت را دریافت می‌کند و کسی که پول ندارد مجبور می‌شود صبر کند.»

از شروع عملیات در سال ٢٠٠۶، تیم‌های پزشکان کوبایی معجزه کرده‌اند و بینایی ١٠٠‌هزار بیمار را حفظ نموده یا بازگردانده‌اند.

برای دکتر استوز، این بخشی از کار است. « زمانی‌که بیماری که بینایی خود را از دست داده می‌تواند آن‌را دوباره بدست آورد، این یک چیز واقعاً شگرف است، ممکن است ریشه “عملیات معجزه” در این باشد، این به معنی بازگشت روشنایی، و دوباره دیدن است.»

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com