masoome-ebtekarمعاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان محیط‌زیست، در نهمین همایش سازمان‌های غیردولتی ایران در شهر اردبیل گفت: سازمان‌های مردم‌نهاد و غیردولتی سرمایه‌های اجتماعی کشور هستند و امیدواریم تلاش‌های این نهادها و سازمان‌ها تداوم یابد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) معصومه ابتکار با اذعان به اینکه با اعتمادسازی و برقراری پل‌های قوی اعتماد بین سازمان‌های مردم‌نهاد و دولت می‌توان از این سرمایه‌های اجتماعی به‌درستی استفاده کرد، تصریح کرد: دولت تدبیر و امید طی یک سال گذشته بارها به تغییر رویکردهای اساسی که در این دوره و با تحولاتی که در انتخابات ۲۴ خرداد سال ۹۲ اتفاق افتاد و همان رأی آشکار مردم به‌اعتدال بود، اقدام نمود و امروز فضای عمومی جامعه برای حضور مردم از همه طیف‌ها، قومیت‌ها و مذاهب فراهم می‌شود.

وی آماده‌سازی فضای عمومی جامعه برای طرح آزادانه دیدگاه‌ها را اولین رسالت دولت یازدهم خواند و افزود: این زمینه در چارچوب قانون اساسی اما به دور از آن فضای امنیتی که طی سال‌های گذشته بر جامعه حاکم بود و همه ما را دل آزرده کرده بود، فراهم شده است.

وی ادامه داد: اگر چه در سال‌های گذشته آزادی بیان بود اما آزادی پس از بیان وجود نداشت تا نهادهای غیردولتی نظیر سازمان‌های مردم‌نهاد بتوانند آزادانه یک نقش مؤثری را ایفا نمایند.

رئیس سازمان محیط‌زیست با اذعان به اینکه دولت تدبیر و امید موفق شده است فضای اعتدال را در فضاهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و … اعمال کند، اظهار کرد: امیدواریم این فرایند استمرار داشته باشد.

وی با اذعان به اینکه سازمان‌های مردم‌نهاد حتی در تغییر سیاست‌ها و جهت‌گیری‌ها می‌توانند نقش اصلی داشته باشند، متذکر شد: زمینه‌های حقوقی این نقش را هم باید دولت‌ها فراهم کنند و اینکه سازمان‌های مردم‌نهاد بتوانند مستقل از دولت در امور تأثیر داشته باشند و دولت باید مجدداً این امکان را فراهم کند.

ابتکار فرهنگ‌سازی را از ضروریات ایجاد ارتباط با سازمان‌های غیردولتی دانست و گفت: این سازمان‌ها به دلیل انگیزه‌های قوی معنوی و مسئولیت‌پذیری که دارند، در بسیاری از نهادهای دولتی و همچنین در تغییر نگاه و الگوی رفتاری اثربخشی بیشتری نیز خواهند داشت.

وی رصد کارهای اجرایی دولت و دیده‌بانی کارها از سوی سازمان‌های غیردولتی را در جلوگیری از انحرافات و سوءاستفاده‌ها بسیار تأثیرگذار دانست و اضافه کرد: امروز جوامع بدون وجود رسانه‌های آزاد و سازمان‌های مردم نهادی که بتوانند در فضای سالم و بانشاط نقش دیده‌بانی را ایفا کنند و از انتقام هراسی نداشته باشند، جوامع موفقی نخواهند بود.

ابتکار همچنین ضرورت پایبند بودن سازمان‌های غیردولتی و نهادهای مردمی به چارچوب‌های قانونی را یادآور شد و افزود: از سوی دیگر سازمان‌های مردم‌نهاد باید این امکان را داشته باشند تا پیشنهادت خود را در فضایی سالم و آزاد مطرح کنند که خوشبختانه دولت تدبیر و امید این امکان را فراهم آورده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com