طبق اظهارات سخنگوی قوه قضائیه، کیفرخواست پرونده حبیب فرج‌الله چعب، معروف به حبیب اسیود، رهبر سابق گروه «حرکه النضال العربی لتحریر الاحواز» صادر و به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران برای دادرسی ارجاع شده‌است. وی به مواردی چون “بمب‌گذاری در اداره مسکن و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه اهواز”، “بمب‌گذاری در اداره محیط زیست”، “بمب‌گذاری انتقال خط لوله‌های نفت”، “بمب‌گذاری در محور انتقال نفت آبادان و اهواز و ماهشهر”، “بمب‌گذاری در فرمانداری دزفول و آبادان”، “برنامه‌ریزی برای بمب‌گذاری در دادگستری اهواز”، ” جاسوسی”، “تخریب مراکز حساس نفت و گاز” و “پولشویی”متهم شده‌است.

با توجه به فقدان عدالت در قوه قضائیه جمهوری‌اسلامی ایران و ابهاماتی که در این پرونده اعم از ربایش در ترکیه با شیوه‌های غیراخلاقی، بازداشت طولانی و تحت فشارهای جسمانی و روانی، اعترافات تلویزیونی در هنگام بازداشت، عدم دسترسی به وکیل و محرومیت از ملاقات با اعضای خانواده تا صحت اتهام‌های طرح شده وجود دارد، دادگاه انقلاب مرجع صالح برای دادرسی نیست. از زاویه‌ای دیگر خانواده‌های جان باختگان عملیات‌های تروریستی در استان خوزستان نیز حق دارند دادخواهی خود را در یک دادگاه صالح با رعایت موازین دادرسی عادلانه دنبال کنند.

همبستگی جمهوری‌خواهان ایران (هجا) ضمن مخالفت با مواضع و عملکرد « حرکه النضال» و تاکید بر رد روش‌های مبارزاتی مسلحانه، نفی همه اشکال تروریسم و دفاع از یکپارچگی سرزمینی ایران، از حقوق حبیب اسیود در برخورداری از حق دفاع حمایت می‌کند. همچنین از زاویه حقوق بشری و مخالفت همه‌جانبه با مجازات اعدام، زمینه‌سازی برای سلب حق حیات اسیود را پیشاپیش محکوم می‌کند.

هجا در همین راستا اجرای حکم اعدام «آرمان عبدالعالی» کودک متهم به قتل نیز را محکوم می‌کند و معتقد است که در نهایت نه تنها در برابر گسترش جرم و جنایت تاثیر بازدارنده ندارد بلکه باعث دوام چرخه معیوب خشونت در جامعه می‌شود.

رسیدگی درست و مطابق با آئین دادرسی منصفانه پرونده اسیود علاوه بر عواملی چون “الزامات حقوقی”، “کشف حقیقت” و “اجرای عدالت” تاثیر مهمی در تنش‌زدایی در مناسبات مرکز- پیرامون در ایران نیز دارد.

هیئت سیاسی – اجرائی همبستگی جمهوری‌خواهان ایران

۷ آذر ۱۴۰۰ برابر با ۲۸ نوامبر

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)