شب گذشته در بیست و ششمین سالگرد کشتار ۶٧، فیلم مستند/ داستانى “با من از دریا بگو” در جشنواره جهانى فیلم مونترال با حضور خانم شیرین عبادى مدافع حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل، رضا علامه زاده کارگردان، و بیژن شاهمرادى تهیه کننده فیلم به نمایش درآمد.

علامه زاده پیش از نمایش فیلم در سخنانى کوتاه گفت:
من قرار نیست حرفى بزنم چون حرفهایم را در فیلمى که خواهید دید زده ام ولى نمى توانم این فرصت را براى یادآورى برجسته ترین فیلمساز کشورم از دست بدهم؛ فیلمسازى که چندسال است از فیلمسازى محروم است.

فکر کنم بدانید منظورم کیست: أقاى جعفر پناهى.

جعفر پناهى پنج سال پیش در همین جشنواره رئیس هیأت داوران بود. او در اقدامى مسولانه اعضاى هیأت داوران را قانع کرد که در حمایت از جنبش سبز که ایران و جهان را تکان داد شال سبز به گردن بیاندازند.

ebadiAlameZmovie2.jpeg

چند ماه پس از بازگشت به ایران پناهى با اتهامى واهى دستگیر شد و سال بعد از آن در دادگاه انقلاب به شش سال زندان و بیست سال محرومیت از فیلمسازى، فیلم نامه نویسى و حتى مصاحبه با رسانه هاى ایرانى و خارجى محکوم شد، و البته به علاوه ى ممنوعیت خروج از کشور بجز سفر حج براى زیارت!

من و تهیه کننده فیلم که اینجا حضور دارد و دیگر همکارانم در این فیلم افتخار داریم این اولین نمایش جهانى “با من از دریا بگو” را به جعفر پناهى، فیلمساز آگاه و مسئول وطنمان تقدیم کنیم.

ebadiAlameZmovie3.jpeg

هر بار علامه زاده نام جعفر پناهى را مى برد تماشاگران با کف زدن هاى پرشور به این فیلمساز برجسته اداى احترام مى کردند.

خانم شیرین عبادى پس از نمایش فیلم بر صحنه رفت و آنچه در دهه ى هشت و بویژه در تابستان ۶٧ در ایران رخ داد را خونین ترین دوره از تاریخ معاصر ایران خواند که در آن هزاران تن از جوانان ایرانزمین جانشان را از دست دادند.

عبادى در سخنانى پرشور از دردى که مادران خاوران در ربع قرن اخیر کشیده اند گفت، و خواست آنان را نه انتقام جویانه بلکه روشن شدن آمران و مجریان این جنایت دانست که براى پیشگیرى از تگرار فجایعى از این دست ضرورى است. او خواست دیگر خانواده ى قربانیان را اجازه برپائى بناى یادبودى در گلستان خاوران دانست تا یاد جانباختگان تابستان ۶٧ رو به فراموشى نگیرد.

ebadiAlameZmovie4.jpeg

عبادى در پایان تاکید کرد که با همه ى مشکلاتى که رژیم اسلامى تا کنون براى مادران خاوران فراهم کرده آنان همچنان دست از مبارزه نکشیده و هرساله یاد عزیزانشان را گرامى مى دارند.

اولین نمایش “با من از دریا بگو” در سالنى مملو از تماشاگر با ابراز احساسات گرم حضار نسبت به سخنان خانم عبادى پایان گرفت.

 

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com