مجید حقی – فنلاند
تابستان سال ۱۳۶۲ برادر زادە دوسالەام “هیوا” با مادرش در روستای “خری” از توابع شهرستان ارومیە در حال آوردن آب از چشمە نزدیک ده بودند. ناگهان دو هلیکوپتر جمهوری اسلامی بر فراز روستا پرواز کردە و ایندو را بە رگبار بستند. مادر هیوا بچە دوسالەاش را در بغل گرفتە و بسوی خانە فرار می¬کرد. اگر رگبار کالیبر پنجاە هلیکوپتر بە درختهایی کە برسر هیوا و مادرش افتاد، نمیخورد، بدن آنها تکە تکە میشد. آن روزها هلیکوپترهای جمهوری اسلامی برای انجام فتوای جهاد خمینی در روستاهای کردستان می گشتند و خیلی وقتها بە بچەهای در حال بازی هم رحم نمیکردند و آنها را بە گلولە می بستند.
۲۸ مرداد در تاریخ کردستان و ایران یاد آور دو رخداد تلخ تاریخی و سایە سیاە دیکتاتور بر سر مردمان ایران است. در بیست و هشت مرداد سال ۱۳۳۲ محمد رضاشاە با کمک نیروهای امپریالیستی آن زمان کودتایی علیە دولت ملّی مصدق برپا کرد کە در نتیجە آن ایرانی کە تازە روی دمکراسی را بەخود تجربە می کرد بە سوی تاریکی دیکتاتوری سوق دادە شد. محمد مصدق ملّی گرایی بود کە بە جمهوری اعتقاد داشت و در زمان نخست وزیری وی نیمچە دمکراسی در ایران پیادە می شد، به گونەای کەبسیاری از احزاب سیاسی و از جملە حزب دمکرات کردستان (ایران) نیز در آن زمان آزادانە فعالیت می کردند. کودتای ۲۸ مرداد مبارزە سیاسی را از شهر، خیابان، مجلس و مجالس عمومی بە مساجد راندە و حاصل آن جمهوری اسلامی شد.
در ۲۸ مرداد سال ۱۳۵۸ بعد از اینکە انقلام مردمان ایران از طرف آیت اللە خمینی و دارودستەاش بە تاراج بردە شد، خمینی فتوای جهاد علیە مردم کردستان صادر کردە وبدینگونە جنگ ناخواستەای بر مردم کرد در شرق کردستان تحمیل گردید. در نتیجۀ این فتوای مذهبی و سرکوبگرانە نیروهای جمهوری اسلامی کردستان بە قتلگاە عمومی تبدیل شدە، شهر و روستاهای کردستان زیر بمباران و موشکباران قرار گرفته و چون دولت اسلامی عراق و شام (داعش) حتی بە کودکان نیز رحم نمی¬کردند و آنها را مورد حملە و ضرب و شتم قرار می دادند. از آن زمان تاکنون جهاد خمینی علیە مردم کردستان در همە ابعاد نظامی، اقتصادی، روانی، اجتماعی، فرهنگی و آموزش و پرورش ادامە دارد.
فتوای جهاد خمینی یک فتوای مذهبی است کە از طرف یک آیت اللە حاکم صادر شدە و تا بە امروز نیز لغو نگردیدە است. طبق مذهب تشیع این فتوا را تنها رهبر مذهبی می تواند لغو کند کە از نظر فقە درجە بالاتری از آیت اللە خمینی داشتە باشد. خمینی زمانی نمایندە خدا و جانشین “امام زمان” شیعیان بود هنوز هم کسی جرأت ندارد خود را در اجتهاد همپای وی قرار دهد. بە همین خاطر دست اندرکاران جمهوری اسلامی وفادار بە فتوای رهبرشان حلقە محاصرە را بر مردم کرد تنگتر کردەاند. کردستان با ممنوعیت هویتش، ممنوعیت سمبل های ملی و فرهنگیش، زندانی کردن فرزندانش، اعدام زندانیان سیاسی و ایجاد شبکەهای جاسوسی و پخش سیستماتیک مواد مخدر و بیماریهای واگیر، ایجاد تفرقە و اختلاف در میان مردمش همچنان قربانی فتوای جهادی است کە خمینی ۳۵ سال پیش علیه اش صادر کردە است. از بین بردن مردم کردستان از نظر جمهوری اسلامی یک وظیفە دینی و مذهبی است.
تنها راە رهایی از این فتوای دینی رهایی از جمهوری اسلامی و رهایی ملّی از زندانی است بە اسم ایران زیر یوغ جمهوری اسلامی. در عصری کە سطح هشیاری ملّی، خود سازماندهی و خواست¬های ملّی مردم کُرد در شرق کردستان و دیگر مناطق کُرد نشین ایران در عالی ترین سطح خود است، وظیفە نیروهای رهایی بخش و مبارزە کردستان است کە با ایجاد اتحاد ملی صدای مشترک خواستهای مردم کردستان شدە و وظیفە تاریخی و انسانی کە بر دوششان است را با درایت بە انجام رسانند. حتی اگر قرار باشد ملت کرد در چهارچوب ایرانی دمکراتیک بماند، بدون اتحاد و صدای واحد ملّی خواستهای ملی جنبش کردستان از طرف سردمداران کنونی و نیروهای اپوزیسیون جدی گرفتە نشدە و کردها همچنان چون “ایرانیان اصیلی” کە فقط وظیفەشان دفاع از مرزهای ایران می باشد و برادر کوچک ناسیونالیسم حاکم است، خواهد ماند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com