Rahian-e-Nourمشاور حسن روحانی در “امور فرهنگی” می‌گوید که هر ایرانی باید «تا قبل از ۵۰ سالگی» دست‌کم یک بار از مناطق جنگی جنوب ایران بازدید کند و «از برنامه‌های “راهیان نور” بهره‌مند شود».

به گزارش خبرگزاری دولت جمهوری اسلامی، “ایرنا”، حسام‌الدین آشنا روز دوشنبه (۲۰ مرداد-۱۱ آگست) در جلسه‌ی “ستاد هماهنگی اردوی راهیان نور” استان‌های آذربایجان غربی و کردستان در سنندج، با بیان این‌که «سالانه حدود ۵۰۰ میلیارد تومان از محل بودجه‌های استانی و ملی برای حرکت “راهیان نور” هزینه می‌شود»، گفت که این “حرکت”، یک “سرمایه‌گذاری فرهنگی” و “نیاز دینی، ملی و بخشی از هویت کشور” است و «بابت این هزینه ضرر نمی‌کنیم».

آقای آشنا آمار بازدیدکنندگان از مناطق جنگی جنوب ایران را “سالانه پنج میلیون نفر” اعلام کرد و از دستگاه‌های اجرایی استان‌ها خواست «هماهنگی و تعامل بیشتری با ستاد راهیان نور داشته باشند و تلاش کنند تا این فرهنگ حماسی مردم ایران فراموش نشود».

او با تاکید بر ضرورت افزایش “کیفیت” برنامه‌های “راهیان نور”، خواهان به کارگیری “مردم محلی” برای بیان وقایع سال‌های جنگ ایران و عراق شد و خاطرنشان کرد که این روش، «جذابیت بیشتری برای زائران دارد».

اظهارات مشاور ارشد حسن روحانی در حمایت از کاروان‌های موسوم به “راهیان نور” در حالی است که طی سال‌های اخیر اتوبوس‌های حامل این کاروان‌ها بار‌ها دچار حادثه شده و شمار زیادی از مسافران آن‌ها به ویژه دانش‌آموزان جان خود را از دست داده‌اند.

در آخرین این موارد، روز ۵ فروردین ماه اتوبوسی که از زرند کرمان عازم مناطق جنگی بود در یک جاده فرعی در ۱۵ کیلومتری خط مرزی طلاییه استان خوزستان واژگون شد و در اثر آن، ۶ نفر کشته و ۳۳ نفر زخمی شدند.

روز ۲۹ مهرماه ۱۳۹۱ نیز ۲۲ دانش‌آموز دختر دبیرستانی در بروجن و ۴ مسوول همراه آن‌ها در جریان واژگونی اتوبوس‌شان در محور ایذه به شهرکرد جان باختند.

تلفات بالای جانی این حادثه باعث شدت گرفتن انتقادها از برگزاری این اردوها شد و به دنبال آن، حمیدرضا مقدم‌فر، معاون فرهنگی سپاه پاسداران، در فروردین ماه سال ۹۲، در گفتگو با وب‌سایت «رهیاب‌نیوز» فاش کرد که دولت محمود احمدی‌نژاد، «تمام پشتیبانی‌های خود را از سپاه و بسیج در بخش راهیان نور قطع کرده است».

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com